Vlaky a auty jezdí stále více lidí, autobusy naopak stagnují

01. 08. 2017

Vlakem jezdí čím dál víc lidí, stejně jako auty. Naopak zájem o meziměstské cesty autobusem stagnuje. Ukazují to oficiální čísla za první čtvrtletí z ministerstva dopravy. V tuzemsku podle nich roste jak přeprava lidí, tak zboží.
 
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Yan ReneltMAFRA

To, že v době prosperity více lidí jezdí autem, jak dokreslují statistiky prodaných pohonných hmot, není překvapením. Zvyšující se počet lidí, kteří k přesunu volí železnici, však udiví.

Meziročně množství pasažérů ve vlacích vzrostlo v prvním letošním čtvrtletí o dvě procenta na 44 milionů. Přepravní výkon, tedy počty ujetých kilometrů násobené počtem cestujících, stoupl o tři procenta. To potvrzuje dlouhodobý trend: lidé ve vlacích jezdí častěji na delší vzdálenosti.

„Trvalý pozvolný růst přepravených osob na železnici ukazuje, že dlouhodobá konjunktura svědčí veřejné mobilitě navzdory růstu mezd a ekonomicky dostupnějšímu využívání vlastního automobilu. Cestování vlakem se stalo fenoménem doby. Lidé mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku a neztrácejí čas řízením automobilu a hledáním místa k parkování,“ míní Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Růst letos hlásí všichni tři největší železniční dopravci. Hraje jim mimo jiné do karet modernizace dálnice D1, která přilákala do vlaků výrazně více lidí z osobních aut.

Největší růst vykázala městská hromadná doprava. Za první čtvrtletí vzrostla o více než šestnáct procent. Data z MHD mají ale nejmenší vypovídací schopnost o reálné přepravě kvůli vysokému počtu lidí s předplacenými jízdenkami. Skutečné počty jízd se tak často odhadují jen na základě průzkumů.

Po kraji radši autem

Auta jsou zdatnými soupeři veřejné dopravy hlavně na kratší cesty. Ukazují to data z autobusů. Počet cestujících v nich klesl o více než čtyři procenta, nejvíce přitom spadla regionální linková doprava placená kraji. Naopak v mezinárodní dopravě se pozitivně projevuje konkurence dopravců, pád cen a lepší služby. Po nástupu společnosti FlixBus na český trh a zavedení nových linek – hlavně RegioJetem – stoupl počet cestujících meziročně o 45 procent.

Často je důvodem úspěchu mezinárodních linek i fakt, že jezdí po trasách, kde vlak není kvůli zastaralé trati konkurenceschopný. Typickou ukázkou je spojení Praha–Norimberk či Praha–Mnichov, kde jen přibývají memoranda o vylepšení železnice, ale ve skutečnosti se s tratěmi nic neděje.

Nepatrný nárůst hlásí železnice i v nákladní dopravě. Podle dat za první čtvrtletí stoupl objem přepraveného zboží zhruba o procento. Nákladní dopravci si však dlouhodobě stěžují na nedostatečnou kapacitu tuzemské železnice, zejména na hlavních koridorech.

Úspěšné první čtvrtletí mají za sebou rovněž tuzemští dopravci s kamiony, jimž objem zboží stoupl o 1,3 procenta. Ve skutečnosti ale doprava rostla více, statistiky totiž zahrnují pouze české dopravce. Údaje z mýtných bran ukazují mnohem větší růst.

Autor:

Aktuality