Společně na silnici: řidiči a cyklisté - příručka

15. 12. 2016

Jízda na kole je skvělý způsob, jak se dostat do kondice a udržet si ji. Pokud na kole jezdíte pravidelně, můžete zhubnout a snížit riziko vzniku srdečních chorob. Cyklisté ve středním věku, kteří na kolo sedají pravidelně, mají obvykle fyzickou kondici člověka o deset let mladšího a jejich předpokládaná délka života je 2 roky nad průměrem.

I přesto víc než polovina dotázaných v rámci průzkumu* uvedla, že na kole nejezdí. Hlavní důvody jsou „obavy týkající se bezpečnosti jízdy na kole na silnicích“ a „obavy ze špatného chování řidičů“.

Cílem této příručky je poskytnout řidičům i cyklistům jednoduché tipy, jak se chovat bezpečně, aby společné sdílení prostoru na dopravní komunikaci bylo možné a aby počet konfliktů kvůli nepochopení potřeb a jednání druhé skupiny byl co nejnižší.

 

Společně na silnici

Někdy nás naše vlastní jednání nebo jednání někoho v naší blízkosti může ohrozit, případně způsobit, že se jízda na kole nebo v autě stane nepříjemnou a stresující záležitostí. Například pokud řidič předjíždí cyklistu v těsné blízkosti, často nevědomky, na cyklistu to může působit jako zastrašování, které ho dost znervózňuje.

Stejně tak mohou cyklisté ohrožovat sami sebe (úmyslně i neúmyslně), například když sjíždějí z chodníku do vozovky. Takové jednání je příčinou přibližně pětiny vážných zranění cyklistů, a navíc je velmi nepříjemné pro řidiče aut.

Řidiči

Je velmi snadné zapomenout (zvláště když sami na kole nejezdíte), že cyklista nemá stejnou míru ochrany, jakou vám poskytuje vozidlo, a že i relativně malý kontakt mu může způsobit vážná poranění.

Cyklisté

Je snadné zapomenout na to, jak obtížné je někdy pro řidiče všimnout si cyklisty – především ve tmě, nebo dokázat odhadnout, co asi cyklista udělá, případně pochopit, proč zaujal na silnici „primární pozici“, která v případě cyklisty znamená jízdu daleko od okraje vozovky.

 

Společně na silnici

Cyklisté by chtěli, aby řidiči aut nezapomínali, že:

  • Cyklista se cítí ohrožený v případě jejich bezohledné jízdy
  • Cyklista musí jet dál od kraje vozovky, aby se vyhnul výmolům a suti
  • Při odbočování (auta) vpravo se cyklista cítí nechráněný a vystavený potenciálnímu nebezpečí
  • Při těsném předjíždění se cyklista cítí v ohrožení
  • Cyklista se většinou nesnaží záměrně dostat do cesty autu a zpomalit ho
  • Když cyklista jede uprostřed jízdního pruhu, je to proto, aby byl lépe vidět a měl lepší přehled a často také proto, že na silnici není dost místa a řidiči nemohou cyklistu bezpečně předjet
  • Rozměrné vozy představují pro cyklistu velmi vysoké riziko, především když na křižovatce odbočují vlevo

 

Řidiči aut by chtěli, aby cyklisté nezapomínali, že:

  • Je velmi obtížné si všimnout cyklisty, který po setmění není nijak osvětlený
  • Řidiče rozčilují cyklisté, kteří ignorují světla na semaforech
  • Pokud má cyklista silné světlo a nenastaví ho správně, oslňuje jím protijedoucí řidiče
  • Řidiče rozčiluje, když dva cyklisté jedou vedle sebe (a to i tam, kde je to dovoleno)
  • Někdy je velmi obtížné předvídat, co se cyklista chystá udělat
  • Řidič vždycky nerozumí tomu, proč cyklista jede uprostřed jízdního pruhu
  • Když řidič jede v objemném vozidle, je pro něj navzdory soustavě zpětných zrcátek velmi obtížné vidět cyklistu jedoucího u krajnice

 

Křižovatky a kruhové objezdy

Řidiči

75 % kolizí, jejichž účastníkem je cyklista, proběhne právě na křižovatce, a většinou je hlavní příčinou nepozornost řidiče, který se špatně rozhlédne.

Jde o klasickou nehodu z kategorie „sorry kámo, neviděl jsem tě“. Ale cyklista se neobjeví nečekaně, znenadání – většina jich jede rychlostí menší než 20 km/h, což dává řidiči dostatek času na to, aby si cyklisty všimnul. Navíc velká část cyklistů nosí výrazný a dobře viditelný oděv.

Když řidič přehlédne cyklistu, který je dobře viditelný, důvodem bývá buď, že se pořádně nedíval po dostatečně dlouhou dobu, nebo vůbec nepočítal s tím, že by mohl vidět cyklistu („podíval se, ale neviděl“).

Abyste snížili riziko takové situace, zastavte nebo zpomalte vždy, když se blížíte ke křižovatce, podívejte se jednou, podívejte se podruhé, a pak se podívejte ještě jednou, jestli nejede cyklista.

THINK BIKE.

Tip Pokud se ti zdá, že na tebe cyklista upřeně hledí, není to obvykle myšleno agresivně. Cyklisté se snaží navázat oční kontakt, aby si byli jistí, že je řidiči opravdu vidí.

Tip Zpozoroval jsi cyklistu (skvělé). Vyhni se pokušení projet křižovatkou dřív než on – cyklista může jet rychleji, než předpokládáš, potom by musel prudce zabrzdit, aby se vyhnul srážce. Buď trpělivý a rozumný, když s někým sdílíš prostor na silnici.

 

Předsunutá stopčára

Předsunuté stopčáry pro cyklisty jsou na některých křižovatkách proto, aby pro cyklisty vzniklo bezpečnější a lépe viditelné místo před motorovou dopravou.

Tip Nesnaž se přejet předsunutou stopčáru a nezastavuj na místě určeném pro zastavení cyklistů.

 

Cyklisté

Zapomenout se pořádně rozhlédnout, to je častá chyba i na straně cyklistů, která přispívá k dopravní nehodě na křižovatce až ve 42 % případů.

Tip Nepředpokládejte, že vás řidič vidí, a i když ano, nepočítejte automaticky s tím, že počká a nechá vás projet. Buďte připraveni zastavit nebo provést úhybný manévr v případě, že řidič vjede do křižovatky.

Tip K srážce na křižovatce také dochází v situacích, kdy se cyklista rozhodne vyjet a špatně odhadne rychlost blížícího se vozidla.

Tip Chcete-li odbočit přes rychle jedoucí proud dopravy nebo se k němu připojit, ujistěte se, že máte dost času i prostoru pro takový manévr.

Tip Čekáte-li na křižovatce před těžkým nákladním vozidlem, nezapomeňte, že přímo před kabinou řidiče je jeden z mrtvých úhlů, kde vás řidič nemusí vidět.

Tip Máte-li v úmyslu odbočit vpravo, udržujte si pozici v jízdním pruhu a nezajíždějte přímo ke krajnici, jinak by řidič auta získal pocit, že má dost místa, aby se kolem vás mohl protáhnout.

 

Odbočení vpravo

Řidiči

Velká vozidla, především ta těžká nákladní, která odbočují vpravo, představují pro cyklisty značné nebezpečí.

Pokud jako řidič odbočujete vpravo, váš vůz se při odbočování pohybuje velmi blízko k okraji vozovky. Pokud se na vnitřní straně vašeho vozidla nachází cyklista, mohli byste do něj narazit, nebo ho dokonce srazit pod kola vozu.

Tip Vždy pozorně zkontrolujte zpětná zrcátka, především to na pravé straně, a nezapomeňte včas upozornit cyklistu, že máte v úmyslu odbočit. Chcete-li odbočit vpravo, vždycky myslete na cyklisty.

Tip Pokud už na křižovatce čeká cyklista, zařaďte se raději za něj než vedle něj a umožněte mu odjet z křižovatky dřív, než sami odbočíte. 

Tip Pokud se blížíte ke křižovatce společně s cyklistou, zpomalte a umožněte cyklistovi projet křižovatkou dřív, než odbočíte. Nepředjíždějte ho, pak byste mu museli v křižovatce zkřížit cestu.

Cyklisté

Tip NIKDY nebuďte v pokušení vjet k vnitřní straně jakéhokoliv vozidla (zvlášť ne v případě autobusu nebo nákladního auta), které čeká na křižovatce. Držte se zpátky a zůstaňte stát tam, kde vás řidič může dobře vidět ve zpětném zrcátku. Buďte trpěliví a dávejte pozor, ať nesjedete z krajnice.

Tip Když nějaké větší vozidlo odbočuje vpravo, pohybuje se v těsné blízkosti okraje vozovky (a před odbočením může nejprve vyjet doleva), a na jeho vnitřní straně pak není žádný prostor. To je to poslední místo, kde byste v tu chvíli chtěli být!

Tip I přes celou soustavu zpětných zrcátek je pro řidiče velkých vozidel velmi obtížné vidět cyklistu u vnitřní strany vozidla.

Tip Stojíte-li na křižovatce a vedle vás se postaví velké vozidlo, musíte počítat s tím, že chce odbočit vpravo, a to i když to nenaznačuje blinkrem. Pokud to jde, posuňte se dozadu a opusťte nebezpečnou zónu.

Tip Pokud vás vozidlo předjíždí v blízkosti křižovatky s odbočkou doprava, udržujte bezpečnou vzdálenost pro případ, že si to řidič namíří před vaše kolo s cílem odbočit vpravo.

 

Předjíždění

Řidiči

Pokud vy sám nejste cyklista, neumíte si představit, jak hrozivě na každého cyklistu působí, když ho jakýkoliv vůz předjíždí v příliš těsné blízkosti. Proto při předjíždění dejte cyklistovi tolik prostoru, kolik byste dali automobilu.

Na cyklisty intenzivně působí případný boční vítr, mohou kvůli němu zakolísat, nebo dokonce ztratit rovnováhu. Může se stát, že se vychýlí ze směru, když chtějí objet výmol na silnici nebo vyvýšený poklop od kanálu. Proto při předjíždění cyklisty myslete na to, abyste mu dali hodně PROSTORU.

Tip Nebuďte v pokušení protlačit se kolem cyklisty tam, kde opravdu není místo na předjíždění, například proti vám jedou další auta, silnice se zužuje nebo nevidíte dostatečně daleko před sebe.

Tip Nejeďte přímo za cyklistou, držte se dál, buďte trpěliví a počkejte, dokud nebude předjíždění úplně bezpečné.

Tip Poté, co cyklistu předjedete, zajeďte zpět ke krajnici tak, aby cyklista za vámi měl dostatek místa. Je nepříjemné a nebezpečné zajíždět ke kraji přímo před cyklistou.

Tip Sedíte-li v zaparkovaném voze a chcete vystoupit, předtím, než otevřete dveře, zkontrolujte, zda se neblíží cyklista. Je lepší otevírat dveře rukou, která je od nich dál, protože tak jste v pozici, která vás nutí se rozhlédnout.

Cyklisté

Tip Když se řidič zachová zdvořile, naznačte mu své poděkování.

Tip Dřív, než předjedete zaparkované auto nebo jinou překážku na silnici, vždycky se pořádně podívejte za sebe a řidiči za vámi dejte dost času, aby mohl zareagovat. Pokud je to nutné, signalizujte.

Tip Při objíždění zaparkovaného auta nezapomeňte, že se mohou otevřít jeho dveře, a proto neobjíždějte auto těsně, ale nechte prostor „na jedny dveře a trochu víc“. Také se připravte na to, že z auta může právě někdo vystoupit.

Tip Pokud objíždíte řadu zaparkovaných vozů, udržujte si vzdálenost po celou dobu; pokud mezi dvěma vozidly je pouze malá mezera, nezajíždějte zpět k okraji vozovky.

Tip Nezapomeňte dávat pozor na chodce, kteří mezi zaparkovanými auty přecházejí vozovku.

 

Pozice cyklisty na vozovce

Řidiči

Cyklisté jsou naučeni jezdit dál od okraje vozovky kvůli štěrku nebo kanálovým mřížkám.

Za normálních podmínek pojede cyklista v tzv. „sekundární pozici“, tedy asi v jedné třetině jízdního pruhu.

Někdy však musí jet dál od okraje, tedy v tzv. „primární pozici“, buď aby zvýšil svou viditelnost, nebo aby odradil řidiče od úmyslu protáhnout se kolem něj na zúženém místě vozovky, například kolem ostrůvku pro chodce. Při jízdě v primární pozici se cyklista nachází uprostřed mezi okrajem vozovky a středovou čárou.

Tip Vidíte-li, že se cyklista vzdaluje od okraje vozovky, myslete na to, že je naučený to udělat, aby chránil sám sebe, a ne proto, aby vás schválně zdržoval. Až to bude bezpečné, vrátí se zpět k okraji.

Buďte trpěliví a na chvíli přibrzděte.

Cyklisté

Nejdůležitějším momentem pro zajištění osobní bezpečnosti je zaujmout na vozovce správnou pozici.

Tip Nejezděte až úplně u krajnice, může tam být štěrk nebo kryty kanálů, navíc tím povzbudíte řidiče, aby vás předjížděli i v místech, kde není dost prostoru.

Tip Za běžných podmínek jezděte v tzv. „sekundární pozici“, tedy přibližně v jedné třetině jízdního pruhu.

Tip Pokud potřebujete zvýšit vaši viditelnost nebo odradit řidiče, kteří by vás chtěli předjet v místech, kde se vozovka zužuje, zaujměte tzv. „primární pozici“ uprostřed vašeho jízdního pruhu.

Tip Snažte se zbytečně řidiče nezdržovat, jakmile je to bezpečné, vraťte se blíž ke kraji vozovky.

 

Jízda vedle sebe

Nikdy nejezděte více než dva cyklisté vedle sebe, a pokud jedete na úzké nebo frekventované komunikaci nebo do zatáčky, jeďte samostatně.

 

Cyklostezky/cyklopruhy

Řidiči

Cyklopruhy nejsou vždycky souvislé a cyklista se bude muset připojit k motorové dopravě. Když se tak stane, dejte cyklistovi dostatek prostoru k tomu, aby mohl plynule vjet do dopravního toku.

Cyklisté

Pokud musíte opustit cyklopruh a znovu se připojit k dopravnímu proudu, zkontrolujte, zda to můžete provést bezpečně. Pořádně se rozhlédněte, zejména přes vaše levé rameno.

 

Odbočování vlevo

Řidiči

Pro nezkušeného cyklistu může být při odbočování vlevo obtížné najet doprostřed vozovky a čekat na vhodný okamžik. Vidíte-li cyklistu v této pozici, dejte mu tolik prostoru, kolik můžete.

Pokud se blížíte k takto postavenému cyklistovi, je lepší neblikat na něj světly, protože ho můžete zmást.

Tip Nepředjíždějte cyklistu, který se chystá odbočit vlevo. Dejte mu čas, aby mohl odbočit bezpečně.

Cyklisté

Tip Vždycky se před odbočením vlevo pořádně rozhlédněte, především na levou stranu.

Tip Nezapomeňte dát jasný signál (minimálně po dobu 3 sekund), kterým řidičům sdělujete váš úmysl odbočit.

Tip Nepředpokládejte, že řidiči hned automaticky zpomalí, takže nevyjíždějte současně se signalizováním a před odbočením se ještě ohlédněte dozadu – z dobrého důvodu se tomu říká „život zachraňující“ pohled.

Tip Pokud si nevěříte nebo máte pocit, že na nějaké silnici nemůžete úplně bezpečně odbočit doleva, držte se vpravo, zastavte, je-li to nutné, a až to bude bezpečné, přejděte na druhou stranu.

 

Světla

Cyklisté

Jízda ve tmě na neosvětleném kole je extrémně nebezpečná a řidiči aut takovou situaci nesnáší.

Pokud se řidič blíží k neosvětlenému cyklistovi v tmavém oblečení, může si ho všimnout poměrně pozdě, což by mohlo pro obě strany dopadnout špatně.

Pravidla silničního provozu uvádějí:

V noci na vašem jízdním kole MUSÍ být rozsvícené přední bílé světlo a zadní červené. Současně MUSÍ být vybaveno červenou zadní odrazkou (a pokud je vyrobeno po 1.10.1985, tak i jantarovými odrazkami na pedálech). Bílá přední odrazka a odrazky na špicích kola vám rovněž pomohou být ve tmě lépe viditelný Blikající světla jsou sice povolena, ale cyklistům, kteří jedou v oblasti bez pouličního osvětlení, se doporučuje použít nepřerušované přední světlo.

Tip Ve dne je velmi vhodné světlé nebo fluorescentní oblečení. Nezapomeňte: BE SAFE BE SEEN (BUĎ V BEZPEČÍ, BUĎ VIDĚT)

 

Troubení

Řidiči

Snažte se netroubit agresivně, i když chyba není na vaší straně a cyklista nebo jiný účastník dopravního provozu jedná bezohledně.

Tip Klakson auta použijte jen jako upozornění na vaši přítomnost.

Tip Netrubte, když předjíždíte cyklistu, může to vnímat jako agresivní chování.

 

TIP NA ZÁVĚR Ke každému účastníku silničního provozu se chovejte tak, jako by to byl člen vaší rodiny. Velká část nepřátelství mezi řidiči aut a cyklisty vzniká kvůli nepochopení pro potřeby a jednání té druhé skupiny. Uvědomte si, že není žádné MY a ONI. Všichni jsme součástí dopravní komunity.

© The Royal Society for the Prevention of Accidents www.rospa.com

28 Calthorpe Road, Edgbaston, Birmingham B15 1RP

Telephone: 0121 248 2000

Fax: 0121 248 2001

Registered Charity No.: 207823

VAT Registration No. 655 1316 49

March 2015

 

http://www.eltis.org/sites/eltis/files/trainingmaterials/sharing-the-road.pdf

Aktuality