AKTIVNÍ MOBILITA

Evropský kontext:

O podpoře fyzické aktivity občanů EU diskutují zástupci 28 členských států v rámci High Level Group on Nutrition and Physical Activity a členské státy přímo podporují pohybové aktivity dětí v akčním plánu boje proti dětské obezitě . Nejrůznější partneři (např. spotřebitelské či zdravotnické nevládní organizace a odborníci z oblasti zdravotnictví) pořádají v rámci Evropské platformy pro stravu, fyzickou aktivitu a zdraví dobrovolnické akce zaměřené na pohybovou aktivitu. Jednotlivé závazky můžete najít v databázi platforem .

Český kontext:

Aktivní mobilita je podporována v rámci implementace Národní strategie Zdraví 2020 Vláda na svém zasedání odsouhlasila dne 20. 8. 2015. Tato strategie jasně definuje priority České republiky v oblasti péče o zdraví, které povedou ke zlepšení zdravotního stavu našich občanů. Existence tohoto dokumentu nám také umožňuje čerpat finanční prostředky z evropských fondů, což je pro realizaci akčních plánů zásadní. Jejím účelem je především stabilizace systému prevence nemocí a ochrany a podpory zdraví a nastartování účinných a dlouhodobě udržitelných mechanismů ke zlepšení zdravotního stavu populace.

Stručné shrnutí akčního plánu Podpora pohybové aktivity

Naprostá většina dětí v České republice nemá doporučovanou minimální pohybovou aktivitu, tj. 60 minut denně. V dospělém věku potom většina populace vykonává profese, u kterých je energetický výdej během dne minimální. Ve zvýšené míře tak trpíme chronickými neinfekčními onemocněními, kterým se ve většině případů dá předejít. Pasivní životní styl je jedna z hlavních příčin jejich vzniku.

Navrhovaná řešení:

  • podpora pohybové aktivity ve vzdělávání
  • aktivní mobilita
  • podpora sportu pro všechny a aktivního využívání volného času
  • podpora pohybové aktivity ve zdravotnictví a sociálních službách
  • podpora pohybové aktivity u zaměstnavatelů
  • pohybová aktivita, prostředí a infrastruktura

Stručné shrnutí akčního plánu Prevence obezity

V rámci Evropské unie zaujímá ČR ve výskytu obezity nelichotivé postavení. Kromě genetické zátěže jsou hlavními spouštěči rozvoje obezity faktory životního stylu - nedostatečná pohybová aktivita, nesprávná výživa, nedostatečně zvládaný stres, vliv prostředí apod. Včasná komplexní léčba obezity může zvrátit již rozvinuté metabolické komplikace a tak předcházet dalším onemocněním.

Cílem tohoto akčního plánu je prostřednictvím meziresortní spolupráce vytvořit takové podmínky, které všem obyvatelům ČR umožní zdraví ochraňující chování, primárně zaměřené na udržení optimální tělesné hmotnosti. Hlavním záměrem aktivit je motivovat občany ČR k tomu, aby upřednostňovali „zdravé“ návyky, a tím předcházeli rozvoji obezity.

Celkové minimální náklady na Národní strategii Zdraví 2020 jsou předběžně odhadovány na 10 miliard Kč s tím, že značná část peněz půjde z prostředků ESIF (Evropské strukturální investiční fondy).

Konkrétní realizace jednotlivých plánů, stejně jako přesné vyčíslení jednotlivých nákladů bude předmětem dalších příprav s partnery, kteří se budou na realizaci podílet, ať už například s jednotlivými resorty, neziskovým a soukromým sektorem, nebo vzdělávacími a výzkumnými institucemi.

A to, že se jedná skutečně problém dokládá prezentace o celospolečenských ztrátách vzhledem k nedostatku pohybu.

Fakta a čísla - více zde.

INSPIRACE


Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Nástroj hodnocení zdravotně-ekonomických přínosů (HEAT) pro oblast cyklistické a pěší dopravy

Nástroj hodnocení zdravotně-ekonomických přínosů (HEAT) pro oblast cyklistické a pěší dopravy
04. 04. 2018 | Světová zdravotnická organizace připravila ve spolupráci s několika odborníky internetový nástroj, který umí odhadnout ekonomickou hodnotu snižování mortality jako pozitivního dopadu cyklistiky a chůze. Tento nástroj tak usnadňuje rozhodovací procesy založené na důkazech. Nástroj hodnocení zdravotně-ekonomických přínosů (HEAT) pro oblast pěší a cyklistické dopravy: má... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17)

Cestoval Zikmund má stále co se říci i v 99 letech

Cestoval Zikmund má stále co se říci i v 99 letech
15. 02. 2018 | Jak podle vás může skončit celý ten civilizační střet?Mám takovou hypotézu, která souvisí s tím neustále se zrychlujícím tempem vývoje, s technizací a computerizací světa: Když jsem studoval v Plzni na gymnáziu, mohl jsem jezdit každý den do školy tramvají. Ale můj tatínek tehdy řekl: Kluci, budete chodit pěšky! Od dětství nám vštěpoval, že tělo se musí trénovat.... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Novinka z jiné planety - zákon o aktivní dopravě.

Novinka z jiné planety - zákon o aktivní dopravě.
07. 02. 2018 | Je jednoduché přeložit zahraniční článek, pak jej zveřejnit a zkusit ho aplikovat v českém prostředí. Proč ne, ale myslíme si, že tato novinka je na české poměry dost silné kafe. Představte si, kdyby u nás byl vydán zákon o aktivní mobilitě, o podpoře cyklistické a pěší dopravy. A to není vše. Za dalších pět let se udělá průzkum, zda se naplňuje. Tak si představte,... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Sympozium o bezpečnosti silniční dopravy ve Florencii a "Za hranice Vize nula"

Sympozium o bezpečnosti silniční dopravy ve Florencii a
05. 02. 2018 | Dne 22. ledna 2018 se konalo ve Florencii na půdě Evropského univerzitního institutu[1] výkonné sympozium o bezpečnosti silniční dopravy. Organizátorem sympozia byl kabinet evropské komisařky Violety Bulcové společně s generálním ředitelstvím Evropské komise pro dopravu a mobilitu a Oddělením pro dopravu na florentské School of Regulation. Nejvýznamnější odborníci na bezpečnost... číst dále
Štítky: Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Splnění cílů stanovených pro cyklistickou dopravu může zabránit tisícům obětí znečištěného ovzduší – nejnovější poznatky

Splnění cílů stanovených pro cyklistickou dopravu může zabránit tisícům obětí znečištěného ovzduší – nejnovější poznatky
16. 01. 2018 | Pokud by Anglie i Skotsko uspěly v podpoře pěší a cyklistické dopravy a podařilo se jim dosáhnout oficiálně stanovených cílových hodnot podílu aktivní mobility, zachránili bychom více než 12 000 lidí, jejichž život by předčasně skončil v důsledku znečištěného ovzduší. Kromě toho by za stejnou dobu britská ekonomika vzrostla o 9,31 miliard liber. Pěší a cyklistická... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17)

Jak náš životní styl a režim ovlivňují naši dopravní volbu?

Jak náš životní styl a režim ovlivňují naši dopravní volbu?
02. 01. 2018 | Projekt MoTiV zkoumá novou definici hodnoty času, který strávíme dopravou a cestováním. Nedávný průzkum na Univerzitě v západní Anglii odhalil, že pokud se doba dojíždění do práce prodlouží o 20 minut, je to pro zaměstnance stejně nepříjemné jako 19% snížení platu: každá minuta navíc, kterou musíme strávit dojížděním do práce a z práce, snižuje naši spokojenost... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Je na čase posunout hranice Vize nula? Myslí si to partneři z oblasti udržitelné mobility ve Švédsku

Je na čase posunout hranice Vize nula? Myslí si to partneři z oblasti udržitelné mobility ve Švédsku
29. 11. 2017 | Švédská ministryně pro životní prostředí Karolina Skogová se 16. listopadu 2017 ve Stockholmu podílela na zahájení zasedání švédské Rady dopravní bezpečnosti pro aktivní a udržitelnou mobilitu pod názvem „Za hranice Vize nula“. Jde o významné přehodnocení priorit dopravní bezpečnosti ve Švédsku. Švédská Rada dopravní bezpečnosti pro aktivní a udržitelnou mobilitu... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)