Cíle Vídně do roku 2030 a 2050

18. 12. 2017

V konceptu měst stále hovoříme o dlouhodobé vizi, dlouhodobém koncepčním plánování atp. Města si vytyčují cíle, aby podložila svou politiku rozvoje nejen dokumenty a texty, ale také čísly. Dále aby stimulovala také soukromý sektor k investicím, jež jsou v souladu s cíli města a mohla posléze „změřit“, zda se cíle daří naplňovat, či nikoliv.

Město Vídeň svou vyspělost dokládá jak odvahou ve formulovaných cílech, tak i délkou období, na které je dosažení cílů plánováno. Strategie města do roku 2050, publikovaná na přelomu května a června 2014 je plánem vskutku ojedinělým.

Pokud chcete učinit své město atraktivním, pak je dlouhodobý plán prvním krokem a příklad z Vídně Vás může inspirovat.

Zprávu pro web připravil: Martin Landa, Zahraniční kancelář města Vídně, Karmelitská 25, 118 00 Praha 1, M +420 776 373 332, E landa@eurocommpr.cz, W www.eurocommpr.cz

Zastupitelstvo města Vídně pověřilo společnost Eurocomm-PR, podnik spadající pod Wien Holding, zahraniční komunikací vídeňské městské správy. Zahraniční kanceláře města Vídně vznikly kromě Prahy i v Bělehradě, Budapešti, Krakově, Lublani, Sarajevu, Sofii a Záhřebu

Plány rozvoje inovací, ekonomiky a vzdělání

  • V roce 2050 bude Vídeň jedním z 5 největších měst EU v oblasti výzkumu a inovací.
  • Vídeň chce přilákat další výzkumné týmy mezinárodních společností do roku 2030.
  • V roce 2030 chce Vídeň být magnetem pro zahraniční výzkumné pracovníky a studenty. 
  • Inovační trojúhelník (Vídeň-Brno-Bratislava) je jedním z nejslibnějších přeshraničních regionů pro inovace v Evropě, proto chce Vídeň podporovat jeho rozvoj.
  • Vídeň chce být jedním z deseti nejlepších regionů v EU týkající se kupní síly (HDP/osobu). 
  • Vídeň si chce uchovat roli města upřednostňovaného jako sídlo firem pro střední a jihovýchodní Evropu. 
  • Každý rok si ve Vídni 10.000 lidí založí firmu. 
  • Výše investic uskutečněných uvnitř Vídně a také investované Vídní se zdvojnásobí oproti roku 2013. 
  • Podíl vývozu technologií na celkovém vývozu se zvýší z 60 % na 80 % do roku 2050. 
  • Vídeň investuje do výstavby nových škol nabízejících kvalitní všeobecné vzdělání rozmístěných po celém městě. 
  • Vídeň chce, aby mladí lidé zůstávali ve škole déle, než požaduje zákon, a více jich získalo vysokoškolské vzdělání. 
  • Vídeň chce podporovat večerní kurzy pro dospělé včetně vzdělávání cizinců. 

Plány pro oblasti sociální inkluze, zdraví a životního prostředí

  • Všichni obyvatelé Vídně jsou si rovni (bez rozdílu pohlaví, národnosti či vyznání...). 
  • Vysoce kvalitní a cenově dostupné bydlení v bezpečném prostředí bude k dispozici pro co nejvíce lidí. 
  • Atraktivní pracovní podmínky a odpovídající plat k dobrému živobytí musí být nabídnuty každému.
  • Ženy budou zahrnuty do plánování, rozhodování a realizace procesů stejným dílem, jaký je jejich podíl v populaci.
  • Životní podmínky mají zlepšovat zdraví občanů. 
  • Zajištění lékařských služeb na nejvyšší úrovni v nejvhodnějších místech pro všechny obyvatele. 
  • Lékařská služba (včetně nemocnic) bude trvale v gesci města. 
  • Lékařské ošetření by se mělo přednostně provádět ambulantně a doma (ne v nemocnici) vždy, když je to možné. 
  • Obyvatelé budou spokojeni s možnostmi využití volného času. 
  • Podíl zeleně vzroste do roku 2030 více než 50 %.

Plány pro oblasti energie, mobility, budov a infrastruktury

  • Nakládání s odpady bude účinnější a emise ekvivalentů CO2 se do roku 2020 sníží o 270 000 tun. 
  • Zvýšení efektivity a snížení celkové spotřeby energie o 40 % do roku 2050 oproti hodnotám z roku 2005. 
  • Primární spotřeba energie na osobu se sníží na 2000 Wattů (skutečná hodnota 3000 W). 
  • Podíl energie z obnovitelných zdrojů na konečné spotřebě energie se zvýší na 20 % do roku 2030 a 50 % do roku 2050. 
  • Zvýší se podíl nemotorové dopravy (pěšky, na kole), podíl veřejné dopravy a sníží se podíl motorizované individuální dopravy na 20 % (2025), 15 % (2030) a mnohem méně než 15 % (2050). 
  • Podíl motorizované individuální dopravy poháněné nekonvenčními motory (elektrická vozidla) bude maximalizován do roku 2030 a v roce 2050 bude 100 %. 
  • Většina z úsporné dopravy, která nepřekračuje hranice města, bude CO2 neutrální. 
  • Spotřeba energie v dopravě, která překračuje hranice města, bude do roku 2030 snížena o 10 %. 
  • Nízkoenergetické stavby jsou dlouhodobě nákladově efektivní, proto jsou standardem pro nové stavby a rekonstrukce až do 2018/2020 a systém zásobování teplem bude šetrnější vůči klimatu. 
  • Renovace budov povedou ke snížení spotřeby energie na vytápění, chlazení a ohřev vody o 1 % na osobu a rok. 
  • Vysoká kvalita infrastruktury bude zachována. 
  • Vídeň bude lídrem v oblasti otevřeného vládnutí do roku 2020. 
  • Do 3 let bude vyvinuto dalších 100 mobilních aplikací. 
  • Pilotní projekty se společnostmi v oblasti informačních a komunikačních technologií budou použity i jako výstavní demonstrátory pro město i ekonomiku. 
  • Veřejná WIFI bude k dispozici v mnoha částech Vídně do 3 let.

Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.


Štítky: Vize (Role města, tag1), Zahraniční města (Role města, tag8)

Aktuality