Youtubery si najímají i státní firmy. Kdo ale zpropaguje městskou mobilitu?

22. 05. 2017

Už i státní instituce chtějí využít vlivu youtuberů, který soukromé firmy rozpoznaly už dávno. Agentura Czech Tourism, České dráhy nebo Úřad vlády platí desítky tisíc korun za to, aby se dostaly mezi mladé lidi na internetu. Na trend by rády naskočily i politické strany, ty však zatím - i přes blížící se volby - zůstávají pozadu.

Celý článek je možné si přečíst na tomto odkaze - zdroj: http://zpravy.idnes.cz/youtuberi-stat-czech-tourism-ceske-drahy-akademie-ved-generace-youtube-13u-/domaci.aspx?c=A170515_170947_domaci_mcn  

Naše otázka zní: využije někdo vlivu youtuberů pro propagaci městské mobility?

Z celého článku nás proto zaujaly tyto odstavce:

Cool věda i udržitelný rozvoj

U propagace turistických destinací však státní instituce nekončí. Podobnou taktiku nově zvolili i čeští vědci. Letos v červnu bude Akademie věd tak jako každý rok pořádat veletrh v pražských Letňanech a chce na něj nalákat co nejvíce mladých návštěvníků.

Na pomoc přizvali youtubery. „Věříme, že se jejich vysoká sledovanost a vliv na mladé lidi mohou využít pro dobrou věc, jakou bezpochyby popularizace vědy a vzdělání je,“ popisuje hlavní manažer veletrhu Petr Borovský, proč Akademie hledá pomoc u internetových celebrit.

Plán zní: jeden až dva youtubeři zpropagují veletrh ve videopozvánce a poté natočí reportáž přímo z letňanského výstaviště. Cíl je jasný – aby jejich fanoušci dorazili na veletrh. „Necháme jim hodně volnou ruku, ať si z veletrhu sami vyberou, co je zaujme,“ říká Borovský.

Vědci by dokonce s některým z youtuberů rádi navázali dlouhodobou spolupráci, na starost by měl popularizaci jejich výzkumů. „Hledáme vlastně takového ambasadora, který by se stal tváří Akademie věd a spojnicí mezi vědeckými pracovišti a mladými lidmi z celé České republiky,“ dodává Borovský.

Zpopularizovat náročnější téma je výzva. Svou zkušenost už v tom má Úřad vlády, konkrétně její Rada pro udržitelný rozvoj. U oblíbeného youtubera Martina Roty si objednala tzv. rant video. Co to znamená? Že kromě propagace si Úřad vlády přál i herecký výkon. Rota se tak ve videu rozčiluje, nešetří nadávkami. Ve smlouvě také stojí, ať hraje překvapeného, že existuje instituce jako Rada pro udržitelný rozvoj. A přesně tak tomu ve videu je.

Cena za jednorázovou pětiminutovou propagaci: patnáct tisíc korun. Za rok a půl existence nasbíralo video na 35 tisíc zhlédnutí. Zde také můžete stáhnout Video Martina Roty o udržitelném rozvoji.

Youtubeři z vlaku

Vylepšit si pověst u mladých chtějí i České dráhy. Do kampaně loni v létě zapojily hned několik youtuberských tváří, které zpropagovaly nejen samotné cestování vlakem ale i slevové jízdenky. Youtuber Valda nebo Míša z kanálu Style with me například využili „letní jízdenky“ na cestu na hudební festival Colours of Ostrava. Youtuber Stejk zas výhodnou jízdenku zapojil do videa s tipy na léto, v němž zmínil i aplikaci Českých drah Můj vlak.

Pro doplnění: ani u jednoho z jmenovaných videí není jasně uvedeno, že se jedná o placenou spolupráci.

„Stát má spoustu témat, co potřebuje komunikovat, a zatím se mu nedaří zasáhnout mladou cílovou skupinu. Tahle kampaň proběhla citlivě. Mladí se dozvěděli o slevách na jízdné, rychlých cestách na festivaly či zajímavých povoláních, která se k vlakům pojí,“ pochvaluje si spolupráci Tomáš Gavlas, šéf kreativní agentury Get Boost, která youtubery zastupuje.

Ostatně spokojené jsou i České dráhy: „Kampaň byla úspěšná a se zapojením youtuberů počítáme i v budoucnosti,“ uvedl ke spolupráci mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Aktuality