Kampaň CityChangers

Platforma městské mobility přichází s novou kampaní CityChangers, která se inspirovala příběhem oblasti v Ostravě nazvané Malá Kodaň“. Co se zde stalo? Před dvěma lety místní architekti přišli s myšlenkou humanizace uličního prostoru v jedné ostravské lokalitě. Všem se myšlenka líbila, námět se dostal i do strategického plánu města, něco se i povedlo, ale původní myšlenka, vzhledem k mnoha bariérám, či předsudkům, nakonec nebyla realizována a nechybělo mnoho, mohla i zcela zaniknout. Až díky této konferenci, díky dánskému velvyslanci a primátorovi města Ostravy myšlenka znovu ožila. Více o projektu najdete na stránkách http://malakodan.cz/.

"Malá Kodaň" se tak stala symbolem pro dobré a atraktivní projekty, které narazily na byrokratické drobnosti, "čertíky", nebo dokonce na neznalost, která ohrozila projekt. Buď se čeká na realizaci několik let nebo je dokonce projekt "poslán k ledu".  Kampaň má tak pomoci místním iniciativám a lidem, kteří mají zájem na oživení regionu, města.

Cílem všech projektů CityChangers je prostřednictvím stavebních úprav a společenských aktivit udělat z veřejného prostoru místo, které žije. Na všech nápadech a rozhodnutích se musí spolupodílet obecní fórum, tvořené zástupci místních obyvatel, kterým pomáhá projektový tým kampaně CityChangers. Finanční pomoc nebývá v tomto případě hlavní, přestože může být důležitá.

Cílem je pomoci marketingem, zviditelnit tyto iniciativy směrem k městu a veřejnosti, a pomoci jim metodicky. 



První rok kampaně chce podpořit projekty, kteří se zaměřují na přetváření veřejného prostoru, na tzv. design ulice, případně projekty,, které mohou mít zasádní vliv na aktivní mobilitu v regionu, či ve městě. Města byla již vyzvána, aby zaslala své záměry, při kterých by jim pak informační kampaň mohla pomoci při veřejném projednání. Záměrem je podpořit CITY CHANGERS, tedy lidi, kteří jsou ochotni a schopni měnit česká města v oblasti městské mobility. Návrh vychází ze závěrů stejnojmenné konference CityChangers, která se uskutečnila v termínu 6. – 7. 12. 2017 v Ostravě. 

Příklady

Design ulice:

Aktivní mobilita:

 

Publicita /aktivity kampaně

  •  Web Citychangers.cz. Všechny příklady budou shromažďovány ve zvláštním adresáři na webu Cityhangers.cz a zároveň budou odkazovat na odborné zázemí Akademie městské mobility.
  •  Hledání příkladů pro kampaň (For Bikes v Praze, 5. 4. 2018, miniseminář).
  •  Představení kampaně na URBIS v Brně (25. – 26. 4. 2018).
  •  Celoplošná propagace v rámci Evropského týdne mobility (16. – 22. 9. 2018).
  •  Pomoc s propagací na místní úrovni. Veřejná setkání ve městech.
  •  Odborná konference – předběžný termín je podzim 2018 v Jihlavě.
  •  Semináře ve městech na téma „Městská mobilita“.
  •  Další – po dohodě s partnery.
  •  Vytvoření speciální mítsní webové stránky s důrazem na prezentaci daného záměru. Hledají se příklady (zatím jsou uvedeny města, s kterými se již průběžně jedná):
    • pro Moravskou Třebovou – mohou být umístěny na stránku: mooravskatrebova.dobramesta.cz
    • pro Uherské Hradiště – mohou být umístěny na stránku: uherskehradiste.dobramesta.cz
    • pro Zlín – mohou být umístěny na stránku: zlin.dobramesta.cz
    • pro Uničov – mohou být umístěny na stránku: unicov.dobramesta.cz
    • pro Přerov – mohou být umístěny na stránku: prerov.dobramesta.cz
    • pro České Budějovice – mohou být umístěny na stránku: ceskebudejovice.dobramesta.cz
    • pro Krnov – mohou být umístěny na stránku: krnov.dobramesta.cz
    • atd.


Propagace ze strany města / organizace

Z Vaší strany by se jednalo o zapojení následující formou:
  • uspořádání doprovodné akce během roku 2018 a její prezentace jakožto doprovodné události;
  • užití loga CityChangers na všech propagačních materiálech k Vaší akci (letáky, plakáty, newslettery apod.);
  • případné rozdání oficiálních materiálů CityChangers účastníkům Vaší akce a případné umístění oficiálního rollupu v místě konání (v případě naší účasti na akci);
  • zaslání počtu účastníků, pokud možno se sektorovým rozložením do 30. 11. 2018 za účelem analýzy účastníků kampaně CityChangers;
  • zaslání alespoň 3 kvalitních fotek do 1 dne po konání Vaší události pro zveřejnění na sociálních sítích CityChangers a pro fotodokumentaci.


Hledají se CityChangers

Součástí kampaně je i hledání CityChangers, které budou za změnami stát. Proto byla sepsána tzv. Ostravská charta, jejíž cílem je právě hledat takové klíčové hráče, což v tomto případě můžete být vy. Text charty je zveřejněn na stránkách www.citychangers.cz. Charta se podepisuje elektronicky a to vyplněním příslušného formuláře. K textu charty se člověk přihlašuje jako soukromá osoba. S chartou pak chceme také dále pracovat.