CYKLISTICKÁ DOPRAVA

CÍL

Cílem je vybudovat kvalitní síť cyklistických tras, která nabídne cyklistům bezpečnou, plynulou a komfortní jízdu. To lze zajistit výstavbou nejen cyklistických stezek, cyklistických pruhů na komunikacích, ale i formou plošného zklidňování dopravy, či umožněním vjezdu cyklistů do jednosměrných ulic.


Vše o cyklistické dopravě:

    INSPIRACE

    Aktuality podle tagu
    V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
    Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

    Jak se pozná hlavní město cyklistů?

    Jak se pozná hlavní město cyklistů?
    23. 09. 2018 | Jak se pozná české hlavní město cyklistů? Je to jednoduché. Je to město, ve kterém můžete na předvolebních plákátech, jakékoliv politické strany, najít občany města s kolem, doplněné např. o výrok: "Zajistíme více cyklistických stezek a cyklistických pruhů ve městě". Realita je taková, že ve městech vidíme lídry s výroky: "Zajistíme více parkovacích míst". Nemůžeme... číst dále
    Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Letní vydání Zpravodaje IROP zaměřené především na cyklodopravu.

    Letní vydání Zpravodaje IROP zaměřené především na cyklodopravu.
    02. 09. 2018 | Zveřejňujeme letní vydání Zpravodaje IROP zaměřené především na cyklodopravu. Infrastruktura pro cyklisty se neustále rozšiřuje a zkvalitňuje, v posledních letech významně i díky podpoře z Integrovaného regionálního operačního programu. Věříme, že vám aktuální téma přinese inspirativní čtenářský zážitek a třeba i sami budete sledovat, jak ve vašem okolí postupně... číst dále
    Štítky: Finance (Mezioborového plánování, tag20), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Připomeňme si přínosy cyklistické dopravy

    Připomeňme si přínosy cyklistické dopravy
    30. 07. 2018 | Ano víme, lidé nečtou, jen scanují informace. Ale i přesto je potřeba si čas od času připomenout přínosy cyklistické dopravy. V našem článku sme vycházeli z právě připravovaného Panevropského plánu cyklistické dopravy (Pan-European Master Plan). Jedná se o klíčový dokument, který se má stát základním průvodcem pro rozvoj bezmotorové dopravy v celé Evropě. Vzniká... číst dále
    Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Větší neznamená lepší

    Větší neznamená lepší
    24. 07. 2018 | Vraťme se ještě jednou k vlajkové konferenci EU k dopravnímu výzkumu - TRA2018, s vzabou na Bezpečnost dopravy. Evropská cyklistická federace k tomu připravila zprávu, která má význam i pro Českou republiku S více než 3300 účastníky, stovkami prezentací a ještě větším počtem plakátů se Aréna dopravního výzkumu (TRA) ve Vídni stala největší konferencí, jakou jsme... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Pěší a cyklistická doprava v boji proti dopravním zácpám ve městech

    Pěší a cyklistická doprava v boji proti dopravním zácpám ve městech
    23. 07. 2018 | Příběhy měst, která díky pěší a cyklistické dopravě úspěšně bojují s dopravními zácpami, zazněly na konferenci TRA2018. Příspěvek zpracovala Evropská cyklistické federace (ECF). Je ale škoda, že v příspevku nefiguruje žádné české město. Pro Asociaci měst pro cyklisty je to výzva - pokusí se to změnit. ECF přišla na konferenci TRA2018 s projektem FLOW, aby... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

    Někteří cyklisté jezdí rychle - zrušte proto cyklostezky!

    Někteří cyklisté jezdí rychle - zrušte proto cyklostezky!
    22. 07. 2018 | Někteří cyklisté jezdí rychle - zrušte proto cyklostezky! Tak samozřejmě se jedná o nesmysl, ale dané téma chceme otevřít hned ze tří důvodů. 1) Stále se chceme vracet k případu Prahy 1, kdy zakázali vjezd cyklistům do centra. 2) Vrátiit se k tiskové konferenci BESIP a CDV na téma možné nebezpečí elekrokol. 3) Vždy existuje malé % cyklistů, kteří se chovají bezohledně.... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Slovo experta dopravního klubu

    Slovo experta dopravního klubu
    20. 07. 2018 | „Jízdou na kole obyvatelé aktivně přispívají k ochraně klimatu a zlepšení kvality vzduchu. Přestup z auta na kolo navíc pomáhá ke zmenšení dopravních zácp, z čehož profitují především ti, kteří i nadále jezdí autem,“ tvrdí expert dopravního klubu. Úmyslně jsme v citátu vypustili, že se jedná o město Vídeň a výrok řekl expert rakouského dopravního klubu... číst dále
    Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    IROP podpořil výstavbu cyklostezek. Je to důvod k radosti?

    IROP podpořil výstavbu cyklostezek. Je to důvod k radosti?
    17. 07. 2018 | Byl zveřejněn seznam cyklistických stezek, které byly schválené k financování v rámci 72. výzvy IROP. Celkem bylo podpořeno 17 akcí o celkové výši 235 mil. Kč. Seznam všech akcí je dostupný na tomto odkaze - http://www.irop.mmr.cz/getmedia/e8c1ee09-1fcc-4185-9a53-7bc2d4a7e6d4/Prehled-schvalenych-a-nahradnich-projektu_72-vyzva-IROP.pdf.aspx?ext=.pdf, Při bližším pohledu na schválené... číst dále
    Štítky: Finance (Mezioborového plánování, tag20), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Bezpečnost cyklistů z pohledu moderních trendů

    Bezpečnost cyklistů z pohledu moderních trendů
    15. 07. 2018 | Bezpečnost silničního provozu a cyklisté. Téma, na které může být tisíce názorů. Naposledy tuto diskusi bylo možné vidět kolem zakázu cyklistů na Praze 1. Je tedy na čase si připomout zprávu, která shrnuje závěry diskuze u kulatého stolu k tématu Bezpečnost cyklistů, kterou z dubna 2018, kterou uspořádalo již tradiční Mezinárodní dopravní fórum v Lipsku. Z celkem... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Navrhované úpravy Směrnice pro pojištění motorových vozidel

    Navrhované úpravy Směrnice pro pojištění motorových vozidel
    14. 07. 2018 | Nedávno na těchto stránkách byl zveřejněn článek k připravované Směrnici o pojištění motorových vozidel, včetně odkazů na kompletní poziční dokument. Na stránkách ECF zase na tomto odkaze. Ve zkratce: EU musí udělat jasno v otázce rozsahu pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel kvůli rozhodnutí Evropského soudu. Stalo se, že zranění při nehodě... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

    Elekotrokola – prokletí, hrozba, nebo přínos?

    Elekotrokola – prokletí, hrozba, nebo přínos?
    11. 07. 2018 | Jak až s podivem, jak málo se hovoří ve městech a ve společnosti na téma pozitivní vliv rozvoje elektrokol na řešení problémů s městskou mobilitou. Bez námahy ujedeš více kilometrů, kopce a věk nejsou překážkou. Ideální pobídka pro rozvoj cyklistické infrastruktury. Při zpracování plánů udržitelné městské mobility by se mělo s tímto faktem hodně pracovat, ale... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

    Oslavy Dne čistého ovzduší

    Oslavy Dne čistého ovzduší
    10. 07. 2018 | Tak nám asi něco uniklo. Už jste slyšeli o Dni čistého ovzduší? Musíme se přiznat, že redakce Akademie městské mobility se o tomto dni dozvěděla až z překladu článku z webu Sustrans na téma "Nový projekt pro chodce a cyklisty k Mezinárodnímu dni čistého ovzduší", který se konal dne 21. června. Pro česká města se tak jedná o další inspiraci, jak prezentovat problematiku... číst dále
    Štítky: Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Kampaně (Občan, tag35)

    Bezpečnost především: jak využít potenciál pro zvyšování počtu cyklistů a chodců

    Bezpečnost především: jak využít potenciál pro zvyšování počtu cyklistů a chodců
    09. 07. 2018 | Občas je dobré srovnávat, jak se na bezpečnost cyklistů díváme v České republice a jak se na ni třeba dívají ve Velké Británie. Příští rok se bude pomalu připravovat nová česká Cyklostrategie. Půjde cestou, která je popsána níže, nebo půjde cestou Prahy 1, která spíše cyklistům staví překážky? Níže uvedené řádky jsou převzaty z webu www.sustrans.org. Konzultace... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Elektrokola v ohrožení?

    Elektrokola v ohrožení?
    08. 07. 2018 | Obavy, že nová nařízení EU poškodí evropský trh s elektrokoly, nabírá na síle. Počátkem června Evropská cyklistická federace (ECF) oznámila, že má varovné zprávy od úředníků finančního direktorátu  Evropské komise, jejíž nové ustanovení by mohlo výrazně ovlivnit budoucnost elektrokol. Podle připravovaného nařízení o zákonném pojištění by se na elektrokola... číst dále
    Štítky: Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

    Seriál Smarter Cycling: nové technologie v boji proti krádežím jízdních kol

    Seriál Smarter Cycling: nové technologie v boji proti krádežím jízdních kol
    07. 07. 2018 | Massimiliano Petri je společníkem v italské firmě TAGES Soc. Coop., která se zaměřuje na plánování a projektování dopravních systémů a systémů mobility. Představil nám zde projekt SaveMyBike (Chraň moje kolo), který bojuje proti krádežím jízdních kol pomocí technologií a internetových platforem. Projekt byl nominován na cenu RegioStar 2018 v kategorii původní a inovativní... číst dále
    Štítky: Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Velo-city, 3. den: Intermodalita a naše SŽDC

    Velo-city, 3. den: Intermodalita a naše SŽDC
    03. 07. 2018 | Vracíme se ještě k červnové konferenci Velo-city, která proběhla v Brazilii. Tentokrát chceme se dotknout otázky intermodality. Stručně řečeno byl tématem diskuze potenciál jízdního kola v intermodálních metropolitních oblastech. Během zasedání došlo i na prezentaci kontrastu mezi národním a regionálním příkladem zemí EU a rozvojem ve státech Jižní Ameriky. Závěr... číst dále
    Štítky: Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Ozvěny z konference VeloCity: 1: den: Trčíme v dopravní zácpě a pořad v televizi Seznam

    Ozvěny z konference VeloCity: 1: den: Trčíme v dopravní zácpě a pořad v televizi Seznam
    21. 06. 2018 | Ve dnech 12. - 15. 6. 2018 se v Brazílii uskutečnila další konference VeloCity. Přinášíme vám krátkou zprávu z webu Evropské cyklistické federace, tentokrát na téma: Velo-city, 1. den: Trčíme v dopravní zácpě Nemusíme ale jezdit na konferenci do Brazílie. Shodou okolností právě dnes vyšla na Seznam.cz zpráva, že si můžete dnes od 20:00 v televizi Seznam pustit pořad... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Ozvěny z konference VeloCity - cyklodoprava pro živou ekonomiku

    Ozvěny z konference VeloCity - cyklodoprava pro živou ekonomiku
    20. 06. 2018 | Ve dnech 12. - 15. 6. 2018 se v Brazílii uskutečnila další konference VeloCity. Přinášíme vám krátkou zprávu z webu Evropské cyklistické federace, tentokrát na téma: cyklodoprava pro živou ekonomiku. Příběh konference Velo-city 208 nám říká, že „abychom se naučili žít šťastně a dosáhli určité kvality života, musíme mít dopravu, která generuje živou ekonomiku.... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Myslíme na naše ženy?

    Myslíme na naše ženy?
    15. 06. 2018 | Pro koho plánujeme naše města? No přeci pro všechny. Pro děti, studenty, ženy, muže, seniory. Plánujou ale většinou muži a možná zapomínají při svém plánování na ženy. Je to stejné jako s běháním. Muž si dovolí večer zaběhat do lesa, nebo do parku. Žena už bude více zvažovat, zda tak učiní. To stejné platí i o jízdě na kole. Všichni víme, že jízda na kole... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Ženy (Občan, tag39)

    Evropská komise zveřejnila revoluční návrh k bezpečnosti vozidel ve vztahu k cyklistům

    Evropská komise zveřejnila revoluční návrh k bezpečnosti vozidel ve vztahu k cyklistům
    14. 06. 2018 | Srážky s osobními auty a dodávkovými nebo nákladními vozy jsou častou příčinou úmrtí cyklistů na silnicích. Závažnost následků kolize auta a cyklisty ovlivňuje hned několik faktorů, včetně úrovně ochrany ze strany vozidla, především s ohledem na jeho rychlost. V případě těžkých nákladních aut je riziko srážky s cyklistou zvlášť vysoké při odbočování,... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Kdy budete slavit vaši cyklostezku, na kterou už čekáte 20 let? Kdy budete slavit jako britská organizace Sustrans?

    Kdy budete slavit vaši cyklostezku, na kterou už čekáte 20 let? Kdy budete slavit jako britská organizace Sustrans?
    10. 06. 2018 | Jak málo stačí člověku ke štěstí. Někde schválí vybudování nové stezky pro chodce a cyklisty mezi městy Merton a Kingstono délce 1,2 km a britská organizace Sustrans již to slaví. Novou stezku pro chodce a cyklisty o délce 1,2 km schválili zástupci londýnských městských částí Kingston a Merton. V rámci prací, které financuje starosta Londýna, vznikne i podélný park.... číst dále
    Štítky: Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Jezdi férově: animované spoty učí cyklisty i řidiče ohleduplnosti

    Jezdi férově: animované spoty učí cyklisty i řidiče ohleduplnosti
    06. 06. 2018 | Jak se k sobě mají chovat řidiči a cyklisté na silnici s cyklokoridorem a s cyklopruhem? Jak se liší cyklopruh a vyhrazený cyklopruh? Na co musí dávat pozor cyklista v pěší zóně či třeba na stezce pro chodce a cyklisty? Odpovědi na tyto otázky ukazují v přehledné a hravé formě dvě videa s podtitulem Jezdi férově. Spoty kladou důraz na vzájemnou ohleduplnost... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Představujeme projekt FLOW

    Představujeme projekt FLOW
    30. 05. 2018 | Představujeme projekt  FLOW, jehož cílem je dostat cyklistickou a pěší dopravu na stejnou úroveň s osobní motorovou dopravou a využít jejich potenciál při řešení problémů s dopravní přetížeností měst. Jde o vůbec první projekt, který jednoznačně propojuje pěší a cyklistickou dopravu s možností redukovat dopravní zácpy ve městech. V rámci projektu vznikla uživatelsky... číst dále
    Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

    Bezpečnost dopravy na TRA2018, vlajkové konferenci EU k dopravnímu výzkumu

    Bezpečnost dopravy na TRA2018, vlajkové konferenci EU k dopravnímu výzkumu
    29. 05. 2018 | Představte si konferenci s 3300 účastníky, stovkami prezentací a ještě větším počtem plakátů. Tak taková byla konference Aréna dopravního výzkumu (TRA), která se konala ve Vídni ve dnech 16. - 19. 4. 2018. Od konferencí takového významu a velikosti se dá čekat především komplexní pohled na dopravu, spolu s přístupem, který se nejčastěji označuje jako Governance. Princip... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Autonomní vozidla (Dobrá praxe, tag34)

    Autonomní vozidla, technologické propojení v dopravě a cyklisté

    Autonomní vozidla, technologické propojení v dopravě a cyklisté
    28. 05. 2018 | Přinášíme další překlad ze serveru ECF. Tentokrát na téma Autonomní vozidla, technologické propojení v dopravě a cyklisté. Technologie vozidel společně s pravidly platnými pro jejich používání jsou čím dál tím složitější. Téměř denně se k tomuto tématu objeví v  médiích nějaká zajímavost. Během minulých dvou let jsme je pozorně sledovali - tady je několik... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Autonomní vozidla (Dobrá praxe, tag34)

    Bezpečnost cyklistů - konečně jiný pohled

    Bezpečnost cyklistů - konečně jiný pohled
    24. 05. 2018 | Každý je v Česku odborník na bezpečnost. I odborné firmy a organizace se předhání v tom, kdo je větší odborník na bezpečnost. Nechceme tuto skutečnost zpochybňovat. Jen všem těmto odborníkům klademe řečnickou otázku. Dokážete se ztotožnit se zprávou, která shrnuje závěry diskuze u kulatého stolu k tématu Bezpečnost cyklistů, kterou v dubnu 2018 uspořádalo Mezinárodní... číst dále
    Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    ECF na akci Dny TEN-T v Lublani

    ECF na akci Dny TEN-T v Lublani
    20. 05. 2018 | Čas od času zveřejňujeme doslovné překlady novinek, které vydala Evropská cyklistická federace (ECF). Cílem je informovat o tom, co se děje ve světě. Vzhledem k tomu, že v České republice se hodně mluví o síti TEN-T a o finnacování dopravní infrastruktury, tak se bude jistě jednat o informaci, která bude zajímat řadu dopravních specialistů. Novinka vyšla dne 30. 4. 2018. ECF... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Příspěvky na cyklostezky ze státního rozpočtu jsou letos rekordní

    Příspěvky na cyklostezky ze státního rozpočtu jsou letos rekordní
    20. 05. 2018 | Více než dvojnásobnou částku na cyklostezky v porovnání s posledním rokem. SFDI letos podpořil celkem 48 akcí, kterým na svém nedávném zasedání výboru schválil podporu ve výši 348, 8 mil. Kč. Mezi schválenými projekty jsou i tři žádosti podané kraji - konkrétně Karlovarským, Plzeňským a Ústeckým.  Letošní podpora je nejvyšší v celé historii, oproti posledním... číst dále
    Štítky: Finance (Mezioborového plánování, tag20), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Inspirace pro další ročník konference o Dopravní infrastruktuře

    Inspirace pro další ročník konference o Dopravní infrastruktuře
    16. 05. 2018 | Právě probíhá 13. ročník konference Dopravní infrastruktura, která se koná v Zámeckém pivovaru Litomyšl s tématickým zaměřením bezpečná dopravní infrastruktura a plánování dopravní infrastruktury. Program najdete zde. A naše otázka zní. Kolik přednášek se týkalo cyklistické infrastruktury? I když víme, že žádná, tak netruchlíme. SFDI, spolu s MD a Asociací měst... číst dále
    Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Lokální tratě a mobilita v regionu

    Lokální tratě a mobilita v regionu
    18. 04. 2018 | Železniční doprava má v Česku tradici, hustota železniční sítě patří u nás navíc k nejvyšším v Evropě. To zároveň znamená vysoké náklady na její provoz a údržbu. Česká republika přitom stále investuje do vysokorychlostních tratí, náklady na udržení lokálních tratí se přitom zvyšují.   Už na tiskové konferenci k Evropskému týdnu mobility v září 2015 ... číst dále
    Štítky: Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Autonomní vozidla (Dobrá praxe, tag34)

    Dotazník pro města v české verzi pro Panevropský plán cyklistické dopravy

    Dotazník pro města v české verzi pro Panevropský plán cyklistické dopravy
    14. 04. 2018 | Chcete, aby vaše město bylo jako příklad uvedeno v právě připravovaném Panevropském plánu cyklistické dopravy? Pak jen stačí vyplnit dotazník o vašem městě, který najdete v příloze. Pokud na nějakou otázku neznáte odpověď, tak vyplňte jen to, co znáte. Jelikož pro mnohé může být angličtina překážkou, je zajistěn překlad ze strany Asociace měst pro cyklisty. Dotazník... číst dále
    Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Elektrokola pomáhají dostat lidi ven z aut

    Elektrokola pomáhají dostat lidi ven z aut
    05. 04. 2018 | V České republice zatím neexistuje hloubkový průzkum, který by zkoumal důvody, jak a proč lidé používají elektrická jízdní kola. Tak jsme se podívali do zahraničí a našli jsme jeden ze USA. Ano, je to sice daleko, ale jak víme, často i ta americká kultura k nám dorazí. Už jen úvod článku naznačuje, co můžeme mít s Amerikou společného. "Chcete rozvířit vášně mezi... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

    Inovace v oblasti cyklistiky v centru zájmu veletrhu CES 2018

    Inovace v oblasti cyklistiky v centru zájmu veletrhu CES 2018
    03. 04. 2018 | Matteo Pertosa, ředitel divize IoT a elektromobility v SITAEL S.p.A., hovoří o roli technologie v oblasti elektrické mobility a odhaluje tajemství vysoké míry inovací, díky které získala tato italská společnost se svým komunikačním systémem pro elektrokola prestižní ocenění CES 2018 Innovation Awards. Elektromobilita: Držíme krok s technologiemi, abychom rozuměli potřebám... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

    Formujeme budoucnost městské mobility

    Formujeme budoucnost městské mobility
    27. 03. 2018 | Včera byla zveřejněna novinka k projektu Partnerství pro městkou mobilitu, který spolukoordinuje naše MMR. Otázka je, nakolik tento projekt berou české organizace vážně. Jedna ano - Asoacice měst pro cyklisty. A proč? Jen pozoruje, jak se na evropské úrovni chová Evropská cyklistická federace (ECF), která je spolukoordinátorem pracovní skupiny pro aktivní mobilitu. Asociace... číst dále
    Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Startuje první projekt svého druhu zaměřený na dostupná elektrokola

    Startuje první projekt svého druhu zaměřený na dostupná elektrokola
    25. 03. 2018 | Forma hromadných nákupů, kdy se spojí více lidí, aby získali nějakou službu levněji, je známá zejména u služeb. Česká parta start-up Ability Group tento model využívá ze zcela jiného úhlu pohledu. Poté, co si navrhli a ozkoušeli prototyp vlastního elektrokola, rozhodli se, že pomohou 100 lidem a nabídnou jim možnost zapojit se do hromadné výroby a dovozu elektrokol. Z kraje... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

    Převálcuje evropská reforma DPH budoucí trh s elektrokoly?

    Převálcuje evropská reforma DPH budoucí trh s elektrokoly?
    21. 03. 2018 | Evropská komise zveřejnila návrh na reformu systému DPH v zemích EU. Dobrou zprávou je snížení nebo zrušení DPH u klasických jízdních kol, což se jistě pozitivně projeví na celém trhu; špatnou zprávou je vyjmutí elektrických jízdních kol z tohoto opatření, tzn., že členské státy budou v jejich případě povinně uplatňovat standardní sazby DPH. Evropská komise... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

    Německý nejvyšší soud povolil zákaz dieselů ve městech

    Německý nejvyšší soud povolil zákaz dieselů ve městech
    15. 03. 2018 | Dva a půl roku poté, co se provalil skandál s emisemi v automobilce Volkswaagen, podpořil Nejvyšší správní soud v Německu environmentální plány, které mohou vést k zákazu dieselových aut v německých městech. Soudci odmítli zvrátit rozhodnutí soudů nižšího stupně, která nutí města Stuttgart a Düsseldorf, aby zavedly směrnice omezující pohyb dieselů v centrech... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

    Problémy při využívání důkazů za účelem tvorby efektivní dopravní politiky

    Problémy při využívání důkazů za účelem tvorby efektivní dopravní politiky
    11. 03. 2018 | Co má společného Velká Británie s Českem? Zkuste se začíst do toho článku, který zpracovala britská organizace Sustrans a možná mnohé překvapí zajímavé souvislosti a paralely.Dobře víme, že pěší a cyklistická doprava jsou ideální cestou, jak si udržet kondici a jak zmírnit problémy se znečišťováním. Stejně dobře ale víme, že z různých důvodů nejsou pro lidi... číst dále
    Štítky: Strategie (Role města, tag2), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

    Registrace Do práce na kole začala

    Registrace Do práce na kole začala
    02. 03. 2018 | Startuje další ročník tradiční soutěže Do práce na kole. Měsíční týmovou výzvu loni přijalo 13 000 lidí ve 33 městech po celé republice. Sloganem letošního ročníku kampaně, kterou organizuje pražský Auto*Mat, je "Zachraňte město!". Cílem tradiční jarní akce není „honit“ kilometry,  ale zkusit se v květnu co nejčastěji dopravovat do práce „na vlastní pohon“.... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Kampaně (Občan, tag35), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

    Rozšíření cyklistické sítě v evropských městech může zabránit až 10 000 předčasných úmrtí

    Rozšíření cyklistické sítě v evropských městech může zabránit až 10 000 předčasných úmrtí
    22. 02. 2018 | Výsledky studie výzkumných pracovníků Barcelonského institutu globálního zdraví (ISGlobal) potvrzují předpoklad, že rozšíření sítě cyklistické infrastruktury ve městech by přineslo značné zdravotní a ekonomické benefity s návratností až 70 € za každé investované euro. Jak naznačuje analýza dat (součást projektu PASTA - Podpora tělesné aktivity prostřednictvím... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Platí v Česku rovnice? Při plánování udržitelných měst je cyklistika jedním ze základních prvků.

    Platí v Česku rovnice? Při plánování udržitelných měst je cyklistika jedním ze základních prvků.
    21. 02. 2018 | Stále je třeba si připomínat, že při plánování udržitelných měst je cyklistika jedním ze základních prvků. Zkusme si stručně analyzovat, v kontextu našich velkých měst jako jsou Praha, či Brno, co znamená plánování udržitelného města z hlediska cyklistické dopravy. Novinka je připravena v souvislosti s připravovaným zákazem vjezdu jízdních kol do centra Prahy. Do... číst dále
    Štítky: Strategie (Role města, tag2), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Výzkumná práce: Utopie pomalé cyklistiky: jak by mohla cyklistika vypadat

    Výzkumná práce: Utopie pomalé cyklistiky: jak by mohla cyklistika vypadat
    10. 02. 2018 | Akademie městské mobility je zjednodušeně postavena na dvou pilířích. Je třeba věci zjednodušovat, aby danou problematiku pochopil každý a na druhé straně je třeba vycházet z odborného základu, z výzkumných prací, které sice bude číst málo kdo, ale bez nich by nešlo nic zjedondušovat.Mezi výzkumné práce patří i oblast "utopie", aneb, co by bylo, kdy bylo ... Jednou z... číst dále
    Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Více cyklistů znamená méně emisí

    Více cyklistů znamená méně emisí
    02. 02. 2018 | O vliv dopravy na znečištění vzduchu už není sporu. Hlavně ve velkých městech znamená doprava vážný problém.  S kvalitou ovzduší, respektive dodržováním limitů dle evropských směrnic, má problém 18 členských států EU a Evropská komise se všemi vede řízení o porušení Smlouvy o EU. Evropská cyklistická federace proto vyzvala vybrané státy, aby před ministerským... číst dále
    Štítky: Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Není nad jednoduchou infografiku

    Není nad jednoduchou infografiku
    24. 01. 2018 | Potřebuje přiložený obrázek nějaký komentář? Dočkáme se podobné filozofie i v České republice? Zdroj:  www.ov-fiets.nl. Překlad CykloZlín. číst dále
    Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Mají cyklopiktokoridory nějaký přínos?

    Mají cyklopiktokoridory nějaký přínos?
    17. 01. 2018 | Cyklopiktokoridory se čím dál více používají tam, kde není prostor (nebo vůle) vytvořit regulérní pruh pro cyklisty. Jak je to ale s jeho využíváním a bezpečností?Otázky a odpovědi najdete na webu www.mistotvorba.cz, v článku, který byl zveřejněn dne 13. 1. 2018. číst dále
    Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Normy a zákony: Jak jsme na tom s regulací parkování kol a automobilů?

    Normy a zákony: Jak jsme na tom s regulací parkování kol a automobilů?
    15. 01. 2018 | Evropská cyklistická federace připravuje přehled, jak jednotlivé evropské země regulují parkování automobilů a jízdních kol. Asociace měst pro cyklisty tak zpracovala analýzu pro Českou republiku, jaké legislativní předpisy se dotýkají parkování.Zatímco normy u nových budov dost přesně určují, kolik parkovacích míst pro motorová vozidla má vzniknout, u jízdních kol... číst dále
    Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

    Cyklodálnice z Otrokovic do Zlína je rychlejší než MHD

    Cyklodálnice z Otrokovic do Zlína je rychlejší než MHD
    06. 01. 2018 | Otrokovice si zpětně pochvalují investici do výstavby cyklostezky, která vede z Otrokovic do Zlína podél řeky Dřevnice. „Z doposud provedených sčítání jednoznačně vyplývá, že na stezce je intenzivní provoz,“ uvádí Renáta Krystyníková, vedoucí odboru dopravně-správního. Stezka pro chodce a cyklisty je využívána nejen k rekreaci, ale představuje také alternativu... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Budoucnost dopravy se děje teď

    Budoucnost dopravy se děje teď
    05. 01. 2018 | Chytré technologie stále víc pronikají do dopravních systémů a nám se může stát, že přehlédneme jednodušší, a přitom dobře známé způsoby, jak přepravovat osoby. Zde je úvaha Dr. Andyho Copea k letošnímu Summitu o autonomní a městské mobilitě, který se konal v Paříži. Někdy nastávají chvíle pro radikální změny, kdy přicházejí nové technologie a dosavadní... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28), Autonomní vozidla (Dobrá praxe, tag34)

    Zájem o cyklistickou dopravu ve vědeckých kruzích roste

    Zájem o cyklistickou dopravu ve vědeckých kruzích roste
    03. 01. 2018 | Rozmach cyklistické dopravy v evropských i amerických městech nezůstal bez povšimnutí ani v akademických kruzích. Počet vědeckých publikací z oblasti cyklistiky se pozoruhodně zvýšil zejména v posledních pěti letech (2011-2016). John Pucher a Ralph Buehler na to upozorňují ve svém editoriálu pro Transport Reviews [1]: „Index dopravních publikací TRID (mezinárodní databáze... číst dále
    Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Proč Německo víc než nové typy aut potřebuje změnu koncepce mobility

    Proč Německo víc než nové typy aut potřebuje změnu koncepce mobility
    01. 12. 2017 | Zatímco německé politické strany stále bojují o vytvoření nové koaliční vlády, ADFC, německý člen Evropské cyklistické federace, důrazně volá po změnách v oblasti mobility. Pokud chce Německo dodržet své závazky vyplývající z Pařížské dohody o klimatu, musí překonat svou dopravní politiku, která se soustředí především na automobilovou dopravu, a konečně... číst dále
    Štítky: Strategie (Role města, tag2), Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Můžeme zlepšit kvalitu ovzduší, aniž bychom omezili dopravní dostupnost?

    Můžeme zlepšit kvalitu ovzduší, aniž bychom omezili dopravní dostupnost?
    30. 11. 2017 | Opatření na podporu pěší a cyklistické dopravy by měla být nedílnou součástí strategií na zvyšování kvality ovzduší. Emise z dopravy jsou jednou z hlavních příčin znečištěného ovzduší v našich městech a obcích. Orgány místní samosprávy v celé Británii se snaží přijít s plánem, který tento problém vyřeší. Sustrans brzy zveřejní nový nástroj, který... číst dále
    Štítky: Strategie (Role města, tag2), Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Velká Británie: Lidé chtějí ve městech bezpečný prostor pro cyklisty

    Velká Británie: Lidé chtějí ve městech bezpečný prostor pro cyklisty
    15. 11. 2017 | Bike Life je nejrozsáhlejší hodnocení cyklistické dopravy v britských městech. Z výsledků vyplývá, že čtyři z pěti lidí (78 %) chtějí mít na silnicích víc odděleného prostoru pro cyklisty a cítit se tak na kole bezpečněji, a to i přesto, že by to znamenalo méně prostoru pro ostatní dopravu. Hodnocení Bike Life realizoval Sustrans spolu se sedmi nejvýznamnějšími... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

    Prezentace ke stažení ze semináře "Co všechno můžeme sdílet"

    Prezentace ke stažení ze semináře
    25. 09. 2017 | Ve čtvrtek 21. září se v Praze diskutovalo na téma "Co všechno můžeme sdílet". Prezentace si můžete stáhnout na tomto odkaze. Sdílením vpřed! Přesně tak znělo heslo letošního Evropského týdne mobility, které je již za námi. Poukazovalo na skutečnost, že větší sdílení zdaleka nejen dopravních prostředků má před sebou skvělou budoucnost, protože šetří životní... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Sdílení aut a jízdních kol (Dobrá praxe, tag33)

    Celosvětový atlas bikesharingu: 460 měst, 21 000 stanic

    Celosvětový atlas bikesharingu: 460 měst, 21 000 stanic
    27. 04. 2017 | Výzkumníci Universität Wien vyvinuli celosvětový atlas bikesharingu. Volně přístupné mapy znázorňují aktuální data z bikesharingových stanic i dlouhodobé vzorce mobility z více než 460 měst. Od Vancouveru přes Rio de Janeiro, Istanbul až po Auckland sahá nově vyvinutý bikesharingový atlas. Trojice informatiků z vídeňské univerzity začala systematicky sbírat data z více... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Sdílení aut a jízdních kol (Dobrá praxe, tag33)

    Představujeme Rekola v Olomouci

    Představujeme Rekola v Olomouci
    27. 03. 2016 | REKOLA Charakteristická růžově natřená kola, která se v Olomouci poprvé objevila před dvěma lety, získala pozitivní odezvu. Plánované rozšíření projektu s názvem Rekola podpoří město smlouvou o spolupráci s provozovatelem služby a také společnou žádostí o finanční prostředky z dotačního programu Ministerstva životního prostředí. Více lze najít na odkaze... číst dále
    Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Sdílení aut a jízdních kol (Dobrá praxe, tag33)

    ARCHÍV NOVINEK Z ROKU 2017

        • Bohatá galerie novinek je na webu Asociace měst pro cyklisty - www.cyklomesta.cz, partnera Akademie městské mobility
        • Příklady Dobré praxe - nástroje podpory cyklistické dopravy (organizační, finanční, průzkumy, analýzy)
        • Příklady Dobré praxe - cyklistická infrastruktura
        • Příklady Dobré praxe - kampaně, marketing cyklistické dopravy
        • Jak se vypořádat s koly v centru města nebo veřejným prostorem? Praha se může inspirovat v Lublani. Naprostá většina českých měst včetně hlavního města stále bojuje s cyklistickou dopravou. Radnice Prahy 1 se proto rozhodla, že znemožní cyklistům vjezd do historického centra. Vedení se tak snaží reagovat na vzrůstající oblibu různých alternativních prostředků, které aktuálně brázdí centrum české metropole.
        • Je zřizování cyklistických pruhů bezpečné?V poslední době se často diskutuje nad otázkami, zda zřizování cyklistických pruhů je na našich silnicích je bezpečné, či nikoliv. Pozornost je třeba věnovat celé řadě aspektů, ale pokud se jedná o infrastrukturu, je možné se ztotožnit s názory Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu (ETSC).
        • Velká Británie: Lidé chtějí ve městech bezpečný prostor pro cyklisty. Bike Life je nejrozsáhlejší hodnocení cyklistické dopravy v britských městech. Z výsledků vyplývá, že čtyři z pěti lidí (78 %) chtějí mít na silnicích víc odděleného prostoru pro cyklisty a cítit se tak na kole bezpečněji, a to i přesto, že by to znamenalo méně prostoru pro ostatní dopravu. Hodnocení Bike Life realizoval Sustrans spolu se sedmi nejvýznamnějšími organizacemi v zemi. 
        • Soubor nástrojů pro podporu aktivní dopravy. Soubor nástrojů pro aktivní dopravu poskytuje orgánům místní samosprávy a jejich partnerům důležité informace o zdrojích a nástrojích i konkrétní případové studie, které mohou pomoci při prosazování pěší a cyklistické dopravy. S naším souborem můžete lépe plánovat a zavádět opatření ve prospěch pěší a cyklistické dopravy na území vaší obce.
        • "Ochranný pruh pro cyklisty" v Brně (2017/09/11) Historicky první "ochranný pruh pro cyklisty" v Brně byl vyznačen v červenci 2017 na části ulice Technická v Technologickém parku. Ochranný cyklopruh (v zahraničí známý jako víceúčelový) není vyhrazeným cyklopruhem a znamená to, že jej řidiči motorových vozidel mohou pojíždět, typicky v případě vyhýbání se s protijedoucím vozidlem.
        • Ochranné cyklopruhy ve Veletržní ulici na Letné (2017/09/04). Zveřejňujeme několik fotografií nových ochranných cyklopruhů a dalších integračních opatření ve Veletržní ulici na Letné. Byly přípravené podle nových TP179 v rámci opravy povrchu vozovky jako zlepšení úprav, které byly provedeny před dvěma lety po otevření Blanky. Koncepce a rozsah vychází ze skutečnosti, že se jednalo pouze o obnovu povrchu (mikrokoberec).
        • Ministerstvo dopravy vydává stručnou popularizační verzi nových technických podmínek TP 179. Stručné popularizační představení obsáhlého technického dokumentu TP 179 - Navrhování komunikací pro cyklisty je vedeno snahou Ministerstva dopravy o širší osvětu a rozvoj zlepšování podmínek pro jízdu na kole, především na místní úrovni jednotlivých měst a obcí. Brožura je určena především všem spolutvůrcům veřejných komunikací a prostranství.
        • Nový úsek Labské stezky mezi Čelákovicemi a Lázněmi Toušeň (2017/07/27). Otevřen nový úsek Labské stezky mezi Čelákovicemi a Lázněmi Toušeň Labská stezka je od letošního července bohatší o další, nově vybudovaný úsek cyklostezky mezi Čelákovicemi a Lázněmi Toušeň. Levobřežní úsek má standardní šířku 3m, měří celkem 1,5km a byl vybudován díky podpoře Evropské unie.
        • Projekt PASTA - Zvyšování fyzické aktivity pomocí udržitelné mobility. Cílem evropského projektu PASTA (ang. Physical Activity Through Sustainable Transport Approaches) je ukázat, jak podpora aktivní mobility přispívá k zdravějšímu a fyzicky aktivnějšímu životu obyvatel – přináší finanční úspory a především kvalitnější život všem. Mottem projektu je: Bike it. Walk it. Live it.
        • Chceme lepší vzduch? To nejrychlejší řešení je pěší a cyklistická doprava. Připravili jsme pro vás překlad článku "Chceme lepší vzduch? To nejrychlejší řešení je pěší a cyklistická doprava", který pojednává o přínosech pěší a cyklistická doprava pro životní prostředí. Článek byl zveřejněn na odkaze společnosti SUSTRANS a autorem článku je Dr. Andy Cope.  
        •  Jdete volit cyklověž?Máme pro vás speciální nabídku koho volit. Volte specifický způsob propagace udržitelné dopravy. Zatím jen zveřejňujeme propagační materiály města Třince, které tu ještě nebyly. 
        • Mezinárodní srovnání práv cyklistů vzniklo v Lucembursku. Rakouská firma Komobile připravila pro lucemburské ministerstvo dopravy komplexní mezinárodní studii osvědčených postupů v oblasti dopravních zákonů a předpisů, které nějakým způsobem ovlivňují podporu pěší a cyklistické dopravy. Analýza ke studii byla provedena v Rakousku, Dánsku a Španělsku.
        • Tři krátké novinky ze světa cyklodopravy. Billa Cargo Bike - Řešení do přecpaných měst! Snad se v ČR taky dočkáme. Cargo bike - Další důkaz jakým směrem se ubírá městská mobilita nejen u našich západních sousedů!
        • Cyklisté a samořízená vozidla – problémy a možnosti. Vynález autonomního vozidla přináší na jedné straně možnosti, jak dále rozšířit naše dopravní systémy, na straně druhé řadu výzev pro cyklistickou kulturu v naší zemi, především v oblasti bezpečnosti, veřejného zdraví a obyvatelnosti našich měst. Ještě před letními prázdninami se sešli odborníci z Dánska a Holandska, aby o těchto tématech diskutovali.
        • Novinky v evropské legislativě ve vztahu k cyklistické dopravě (2017/10/06). Podpora cyklistické dopravy začíná už na evropské úrovni. Česká republika má možnost v rámci přípravy Panevropského plánu cyklistické dopravy (Pan-European Master Plan) a Cyklostrategie EU připomínkovat následující dokumenty.
        • Ochranné pruhy v Praze na Florenci podle nové legislativy. Praha značí ochranné pruhy podle nové legislativy. Jde o tzv. ochranné cyklopruhy, neboli z hlediska zákona o „jízdní pruhy pro cyklisty“. Pruh vypadá velmi podobně jako "klasický" cyklopruh, svým vzhledem a pravidly používání se od něj nicméně mírně lidí.
        • Máme chtít cyklostezky jako v Nizozemsku? Často se říká „Nejsme Holansko“. Jak to je s těmi proslulými holandskými "cyklomagistrálami"? Takzvané „bicycle highways“ najdeme v řadě evropských zemí, v každé však znamená trochu něco jiného.  Vlámský termín Fietsostrades nebo Fietssnewelwegen, norský sykkelekspressveger, Cycle Superhighways v Londýně, supercykelstier v Kodani, holandský snelfietsroutes.
        • Evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová přijala první návrh Cyklostrategie EU (2017/06/16). Na pódiu Velo-city 2017 v Arnhemu-Nijmegenudnes evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová převzala doporučení Cyklostrategie EU. Více než 1000 osob s různými odbornostmi spojilo své síly při přípravě prvního strategického dokumentu, který, pokud bude přijat, by mohl pomoci zvýšit podíl cyklodopravy v evropských státech až o 50 %.
        • Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 4. den (2017/06/16). Cykloturistika a každodenní doprava - jde to dohromady? Nijmegen má 174 000 obyvatel a „pořád usiluje o to, aby politika města co nejlépe zajistila cyklistům to, co chtějí: kvalitní propojení, bezpečné trasy a nemuset dýchat příliš znečištěný vzduch“, uvedla Harriët Tiemensová, radní pro udržitelnost, zeleň, vodstvo a mobilitu.
        • Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 3. den (2017/06/15).  Svoboda dětem Mottem Velo-city 2017 je „Svoboda na kole“ - a pro většinu dětí kdekoli na světě jízdní kolo skutečně představuje svobodu. Jestli a jak mohou kolo využívat, však nevyhnutelně ovlivňuje prostředí, ve kterém vyrůstají. Na setkání Svoboda dětem se sešli tři přednášející, aby prezentovali odlišné podmínky z různých koutů světa.
        • Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 2. den (2017/06/14). Přinášíme pravidelné zpravodajství ze světové konference Velo-City v nizozemském Nijmegenu. Druhý den proběhl ve znamení ekonomiky, ocenění přínosů a nákladů různých druhů dopravy. Diskutovalo se ale také o tom, jak jednoduchá změna podmínek může podstatně změnit prostředí v našich městech.
        • Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 1. den (2017/06/13). V Nizozemí probíhá ve dnech 13.-16.6.2017 celosvětová konference VeloCity. Přínášíme vám výběr čtyř přednášek prvního dne: 1. Víc cyklistů znamená vyšší ekonomické benefity díky menšímu dopravnímu přetížení.
        • Seriál o chytré cyklodopravě: Co kdyby ti tvoje kolo umělo říct, že má problém? Přinášíme další překlad z webového portálu ECF, tentokrát na téma Seriál o chytré cyklodopravě: Co kdyby ti tvoje kolo umělo říct, že má problém? Naše práce, kterou se snažíme podpořit roli cyklistické dopravy a cyklistického průmyslu v chytré, propojené a sdílené mobilitě, zahrnuje i spolupráci s vizionáři a předními odborníky.
        • Seriál o chytré cyklodopravě: Jsi to, co sdílíš (2017/06/16). Přinášíme další překlad z webového portálu ECF, tentokrát na téma Seriál o chytré cyklodopravě: Jsi to, co sdílíš Naše pomoc, kterou se snažíme podpořit roli cyklistické dopravy a cyklistického průmyslu v chytré, propojené a sdílené mobilitě, zahrnuje i spolupráci s vizionáři a předními odborníky, kteří udávají tón právě v oblasti nové mobility.
        • Cykloambasády zakládají země napříč Evropy. Cykloambasáda je poměrně nový pojem. První značky na podporu cyklodopravy na národní úrovni vymysleli v Dánsku a Nizemsku. Další země se přidávají po jejich vzoru a zakládají národní centra na podporu cyklistiky.   Na letošní konferenci Velo-City v nizozemském Nijmegenu se představilo hned několik národních centrál.
        • Cyklostrategie EU a Panevropský plán na podporu cyklodopravy.Přidáváme ještě ohlédnutí za konferencí Velo-City, kde byly představeny dva důležité dokumenty, které se týkají podpory cyklodopravy na mezinárodní úrovni. Cílem jednání byla podpora Cyklostrategie EU a otázky spojené s dalším vývojem Panevropského plánu.  
        • Cyklomagistrály u nás a v zahraničí. Česká republika dnes nabízí zhruba kolem 3 000 kilometrů chráněných cest pro bezpečnou jízdu na kole. Zatím ale chybí jejich propojení do ucelené sítě, která vzniká jen pomalu. Díky úsilí mnoha lidí se daří budovat už v několika regionech sítě páteřních tras v kvalitě, na kterou jsou zvyklí návštěvníci z cyklisticky vyspělých zemí.
        • Lidové hlasování: Berlín dostane zákon o cyklistice. Iniciativa Lidové hlasování jízdní kolo postupuje: Jako první spolková země ustanoví Berlín v textu zákona podporu cyklistické dopravy (dále CD). 6. dubna 2017, zdroj: ZEIT  ONLINE  Cristina Gotardi  Unsplash.com Berlín dostane jako první spolková země zákon o jízdním kole. Záměr, za který se zasazuje iniciativa Lidové hlasování jízdní kolo (LHJK) , má být uskutečněn ...více
        • Wroclav - město cyklistů. Už se vám stalo, že jste se vrátili ze západu (Německo, Holandsko, Dánsko) a posteskli jste si, proč to takhle nefunguje i u nás? Horší je, že už ani nemusíte jezdit na západ, stačí jen do Polska, třeba do Wroclavi a ten stesk můžeme mít taky.
        • Jak byste řešili cyklodopravu v extravilánu? Často slyšíme, že Česko by se nemělo srovnávat s Německem, Nizozemskem, či Dánskem, že zde prý mají jinou kulturu a lidé jsou k sobě ohleduplnější. 
        • Úvaha - Kolik klíčů je potřeba k podpoře cyklistiky? Kdysi začátkem roku 2014 jsme v Česku definovali 7 klíčů pro podporu cyklistické dopravy - http://www.cyklokonference.cz/strategicky-plan/nepopsany-list-papiru/7-klicu-k-cyklomestu/ . V Kodani stačí jen 5 - https://www.youtube.com/watch?v=jeoDTiJWetI  . Ať už jich je 5, nebo 7, vždy je potřeba někoho, kdo ty klíče vezme a začne odemykat zamknuté dveře.
        • Berlín a Neratovice. Berlín dostane jako první spolková země zákon o jízdním kole. Do roku 2015 by měl podíl cyklodopravy vzrůst na 20 %. K tomu má sloužit celá řada opatření, mezi jiným i zavedení souvislé sítě chráněných komunikací pro jízdu na kole.
        • Trendy Evropské komise v oblasti cyklistické dopravy. "Jízda na kole je efektivním způsobem využití drahého a velmi vzácného prostoru v městských oblastech, a navíc jde o zdravý, čistý a levný způsob. Potenciál cyklistické dopravy je skutečně obrovský, vždyť téměř polovina všech cest, které ve městech připadají na automobilovou dopravu, je kratších než 5 km." Evropská komise.
        • Na kole v zimě – stejné problémy rok co rok. Zima přichází – alespoň na severní polokouli. V tomto chladném období se cyklisté potýkají s obtížemi jako přítmí, sníh, kluzké cesty. Znamená to ale automaticky, že proto jezdí na kole míň nebo že jízda není bezpečná? Jaká opatření mohou cyklistickou dopravu v zimě podpořit? Zdroj: http://www.sutp.org/en/news-reader/winter-cycling-addressing-the-challenges-year-after-year.html 
        • ČTK o Cyklostrategii. Praha 5. ledna (ČTK) - Výstavba cyklostezek si v Česku mezi roky 2000 a 2015 vyžádala téměř 1,7 miliardy korun ze státního rozpočtu. Ročně je na podporu projektů souvisejících s cyklistikou v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyčleněno 150 milionů Kč. Tuto částku se ale dlouhodobě nedaří plně vyčerpat zejména kvůli nedostatkům v dokumentacích.
        • Připravuje se Cyklostrategie EU. O Cyklostrategii EU: „Podaří-li se motivovat víc lidí, aby jezdili na kole častěji, může to přinést společensko-ekonomické přínosy v hodnotě miliard eur. Proto se partneři z různých oborů a odvětví spojili a vytvořili návrh Cyklostrategie EU, která doporučí cíle a stanoví opatření.
        • Na kole do budoucnosti: nový přístup k infrastruktuře, nový přístup k vytváření politiky na úrovni EU. Snaha o zdvojnásobení podílu cyklistické dopravy v příštích deseti letech doslova volá po vypracování řádné evropské cyklostrategie. Evropská cyklistická federace se stálým zastoupením Slovenské republiky v EU společně s evropským projektem CHIPS.
        • Průzkum zjistil silnou podporu veřejnosti pro strategická doporučení pro budoucí Cyklostrategii EU. Měla by Evropská unie usilovat o zdvojnásobení podílu cyklistické dopravy během následujících deseti let? A měla by proto nejméně 10 % evropských fondů pro dopravu vyčlenit na dopravu cyklistickou? ​Tohle jsou jen 2 z 15 prohlášení/otázek, které tvoří průzkum k tematice Cyklostrategie.
        • Workshop Koordinační místa a cyklistická doprava v EU. V souvislosti s přípravou evropské Cyklostrategie a s naplňováním tzv. Lucemburské deklarace, kterou podepsali evropští ministři dopravy v říjnu 2015, přinášíme ještě zpětně zprávu z 16. června 2016.
        • Babylonský zmatek kolem cyklistických dálnic. Evropská cyklistická federace nyní monitoruje, že se v mnoha zemích budují tzv. cyklistické dálnice, které mají podpořit a usnadnit dojíždění cyklistů na větší vzdálenosti.
        • Na Slovensku si před jízdou na kole můžete dát dvě piva. Novela silničního zákona, která platí u našich slovenských sousedů od začátku roku, povoluje cyklistům při jízdě 0,5 promile alkoholu. To platí ale pouze pro území obce a na cyklostezkách. Jízda v opilosti mimo obec je i nadále nepřípustná.
        • Víc cyklistů a méně aut v rakouské Vídni. Počet aut na ulicích hlavního města Rakouska klesá, zatímco počet cyklistů roste – to nám říkají nová data vídeňského dopravce Wiener Linien. Analýza dopravního sčítání motorových vozidel v letech 2010 až 2015 ukazuje pokles automobilové dopravy o 6,3 %.
        • Video z Rotterdamu - stojany na nádraží. Podívejte se na video "Parkování pro kola na rotterrdamském hlavním nádraží" - Najdete zde inspiraci pro kapacitní parkoviště pro kola (u velkých firem, nádraží ...). Stojany lze umístit i pod venkovní přístřešky (tak je řešeno parkoviště např. v rakouském Grazu).
        • Jak se naučili řešit průjezd křižovatkou v Holandsku? Jak se naučili řešit průjezd křižovatkou v Holandsku? Zásadní je že cyklista má přednost před autem ovšem celý design křižovatky vypadá velmi lákavě. Dočkáme se něčeho podobného také v ČR? https://m.youtube.com/watch?time_continue=7&v=FlApbxLz6pA&ebc=ANyPxKoho7NFfEBdBcIaLNzyczabBMq9k_BCaZFML4A-0NmA4C8KmWnSdqvfBdn5PHCmj3hWaNsFJunction.
        • Dnes to není možné, ale snad za 5-10 let už to bude samozřejmostí.Daná aktualita nevznikla proto, aby zpochybnila nějaké rozhodnutí, či stanovisko, ale chce ukázat, jak by se také dala řešit podpora cyklistické dopravy. Chce to ale kus osobní a také "politické" odvahy začít věci dělat jinak. Problém se dá popsat následovně. Chybí mezioborový přesah, plánování. Pojďme na dané téma zahájit diskusi.
        • Česká televize na ČT2 odvysílala dokument "Cyklisté versus auta". Na jaře v rámci festivalu Jeden svět, který pořádala organizace Člověk v tísni, byl i promítán film „Cars versus Bikes“. Včera pak tento film odvysílala ČT2. Film končil větou – „toto není válka, toto je město“. Film chtěl upozornit na skutečnost, jak lidem pomalu bereme možnost jezdit na kole na krátké vzdálenosti, tedy po městě.
        • Maďarsko vydá miliony na rozvoj cyklostezek . Maďarské ministerstvo národního rozvoje oznámilo, že do rozvoje cyklistické infrastruktury chce investovat 30 miliard forintů, což je zhruba 96 mil. eur. Financování je určeno především na rozvoj hlavních cyklostezek, které zahrnují části EuroVelo 6 mezi Atlantikem a Černým mořem a EuroVelo 11.
        • Uherské Hradiště - Málo vzduchu škodí, proto se pumpa hodíUherské Hradiště se také přidalo k městům, kde myslí i na „drobnosti“, které podporují udržitelné způsoby dopravy ve městě. Veřejná pumpa na kolo, jako „první vlaštovka“, byla instalována na Moravském náměstí.
        • Otrokovice: Nová opatření mají zlepšit bezpečnost cyklistů. Cestování na jízdním kole v Otrokovicích by mělo být v příští cyklistické sezóně opět o něco bezpečnější a příjemnější. Tři nová cykloopatření na území města schválili otrokovičtí členové rady na svém posledním jednání.  
        • Ostrava propojuje stezky, plánuje bikesharing i soutěž pro školáky. S koncem roku naděluje statutární město Ostrava svým cyklistům několik dárečků. V listopadu byly dokončeny cyklistické pruhy a koridory na ul. Hornopolní směřují k sídlišti Fifejdy a na stejném sídlišti byly v rámci regenerace propojeny stezky od ul. Lechowiczovy ke škole gen.
        • Představujeme aktivity Nového Města nad Metují. Stále častěji se množí dotazy na roli cyklokoordinátira na městě. Přehled náplně je k dispozici zde. Nicméně pokud nemá k dispozici kolem sebe tým odborníků, podpořen politickým vedením, jeho úsilí může být marné.
        • Jihlava má veřejnou pumpu pro uživatele jízdních kol. Veřejnou pumpu "Pro cyklistovu duši" pořídilo město Jihlava. V lokalitě sportovně relaxačního centra Český mlýn byla nainstalována u vchodu na dětské hřiště na odpočivadle asfaltového okruhu.

    PŘÍKLAD - UNIČOV

    Doprava v Uničově. Kde jsme?

    • 15 km sítě cyklostezek a smíšených komunikací pro pěší a cyklisty s navazujícími úseky obcí Medlov a Želechovice v délce 5 km. Investice města do bezmotorové dopravy v letech 2002–2012 představovaly částku 102,5 milionů Kč (40 % z celkové částky směřované do oblasti dopravy)
    • 41,5 km chodníků
    • 35 km místních komunikací pro motorová vozidla
    • 23 parkovišť

    Veřejný prostor a stojany na kola

    • přístřešek na kola v areálu nádraží ČD na pozemku ČD
    • nové stojany na kola umístěné při rekonstrukce Masarykova náměstí
    • budova radnice je vybavena kolárnou
    • obecně přístupy k veřejným budovám jsou vybaveny stojany na kola

    Díky cyklostezkám mohou děti bezpečně jezdit na kole na dětská hřiště

    Díky cyklostezkám můžeme jezdit na kole se bezpečně koupat

    Plány města - připravované cyklostezky.

    Našimi dílčími cíli je propojit vybudovanou síť cyklostezek s městy Šternberk, Litovel a Mohelnice a dalšími obcemi v těchto směrech a spojit CHKO Jeseníky a CHKO Litovelské Pomoraví. Společným finálním cílem je vybudovat ve spolupráci měst, obcí a Olomouckého kraje kompletní síť cyklostezek v širším regionu.

    PŘÍKLAD - ZLÍN

    Stávající stav :

    • rostoucí síť cyklostezek dosahuje délky 23 Km
    • byla realizována první integrovaná opatření (piktogramový koridor pro cyklisty, obousměrná jízda cyklistů v jednosměrkách, přístup do pěších zón)
    • První piktogramový koridor pro cyklisty na ul. Štefánikova
    • Pěší zóny v centru města přístupné jízdě cyklistů
    • Obousměrná jízda cyklistů v jednosměrkách
    • Rádi bychom rozšířili integrovanou infrastrukturu i na některé silnice II. a III. třídy, ale…

    Nicméně:

    • síť cyklostezek je nedostatečná a značně fragmentovaná, alternativní trasy mnohdy neexistují, stávající úseky jsou přetížené, výskyt řady nebezpečných míst
    • zejména centrum města je pro cyklodopravu obtížně přístupné, další rezervy jsou v oblasti parkování jízdních kol.


    Plány do budoucnosti:

    Zjednodušené schéma cyklistické infrastruktury – vize k r. 2026

    • Výstavba chybějících úseků páteřní cyklostezky (Tyršovo nábřeží v centru města r.2017 a východní části směr Vizovice r.2018-2019)
    • Dostavba chybějících úseků Městské obslužné cyklostezky (zajištění plnohodnotného průjezdu centrem, 2016-2017)
    • Napojení největšího sídliště Jižní Svahy na centrum cyklostezkou (2016-2017)
    • Aplikace úprav dle novelizované legislativy
    • Postupné rozšiřování možností parkování jízdních kol
    • Systematické zohledňování potřeb cyklodopravy v rámci všech městských dopravních projektů a revitalizací veřejných prostor

    PŘÍKLAD - JIHLAVA

    Plán podpory cyklistické dopravy

    • zvýšení podílu cyklistické dopravy na dělbě přepravní práce
    • odstraňování míst a úseků s vysokým rizikem dopravních nehod cyklistů
    • zefektivnění propagace cyklistiky jak vůči domácím obyvatelům, tak i návštěvníkům města
    • realizace a podpora projektů, které povedou k širšímu využití jízdního kola při dojíždění do školy a do práce
    • zkvalitnění podmínek pro parkování jízdních kol
    • podporu využití jízdních kol k rekreačnímu využití
    • Rozvoj páteřních cyklostezek a cyklotras - spolupráce s okolními obcemi – Vyskytná nad Jihlavou, Plandry, Rantířov, Rančířov, Čížov, Kostelec, Jezdovice, Třešť, …
    • spolupráce s významnými zaměstnavateli – Bosch, Automotive Lighting,