Cyklisté na silnicích. Jen 7 % silniční sítě zahrnuje ochranná opatření

08. 01. 2024

 Podle aktuálních statistik nehodovosti za rok 2023 počet mrtvých a těžce zraněných cyklistů v České republice neklesá. Vysoká čísla ve statistikách nehodovosti stále způsobují výzvy spojené s nespojitostí sítě cyklotras, kdy cyklisté jsou nuceni jet po frekventované silnici. Další nebezpečné situace, kterým jsou cyklisté vystaveni, jsou například náhlé ukončení cyklostezky či cyklopruhu, které vyústí na rušnou silnici I. nebo II. třídy. Projekt Cyklovize 2030 se zaměřuje na zlepšení bezpečnosti dopravy na jízdním kole v České republice. Cílem projektu je vytvořit bezpečnou a propojenou síť dopravních cyklotras.

 

Výstavba cyklistické infrastruktury má v Česku podporu. To ovšem může částečně znamenat zároveň požadavek na vymístění jízdních kol ze silnic. Svědčí o tom mimo jiné i nedávný výrok soudu, který se zabýval otázkou práva cyklistů využívat silnice vedle cyklostezek. Ty na mnoha místech navíc chybí nebo jsou ve špatném stavu. 

 

Zvláštní je potom situace ve městech, kde se potkávají různé požadavky na  uspořádání uličního prostoru. Kromě zajištění bezpečnosti cyklistů a pěších obsahují také nároky na zachování dopravy v klidu, plynulost průjezdu veřejné dopravy a individuální automobilové dopravy či zvyšování odolnosti na klimatickou změnu a budování tzv. modrozelené infrastruktury. V konkrétních místech tak přes všechny dobré záměry může řešení bezpečnosti cyklodopravy a pěších skončit s nízkou prioritou a neřeší se buď vůbec, nebo bez ohledu na potřeby cyklodopravy. Ukázat dostupné možnosti pro zlepšení bezpečnosti je cílem projektu Cyklovize 2030.

 

 Podle údajů z mezinárodního srovnání provedené Evropskou cyklistickou federací pouze necelých 7 % silniční sítě v Česku je pokryto oddělenou infrastrukturou s chráněným prostorem pro cyklisty. Česká republika tak nevychází z celoevropského srovnání příliš dobře, mezi ostatními zeměmi skončila na celkovém 20. místě. 

Zároveň Evropská rada silniční bezpečnosti vyžaduje ochranná opatření pro cyklisty všude tam, kde je předepsaná rychlost vyšší než 30 km/h. Přestože v České republice existuje řada zdrojů na stavbu cyklostezek, jejich výstavba nemůže v žádném případě pokrýt každou silnici či městskou ulici s vyšší návrhovou rychlostí a na místě je tak hledání náhradních řešení.

 

To je zároveň důvodem, proč jsou požadavky na bezpečnou cyklodopravu vnímány nejednoznačně. Cyklistika a chůze, známé jako aktivní formy dopravy, jsou ve veřejném prostoru často označovány za „nebezpečné“ a cyklisté a chodci jsou považováni za „zranitelné účastníky provozu“. Pokud se ale blíže podíváme na podrobnou analýzu na webu BESIP, ukazuje se, že možností řešení je více. Celkově je nezbytné přistupovat k otázce cyklistické bezpečnosti s komplexním pohledem, integrujícím opatření na ochranu, zklidňování dopravy, osvěty k bezpečnějšímu chování a efektivní využívání dostupných zdrojů. Pouze tak lze dosáhnout zlepšení bezpečnosti cyklistů na českých silnicích.

 

Hlavním cílem Cyklovize 2030 je zvyšovat bezpečnost cyklodopravy především prostřednictvím budování infrastruktury, včetně opatření jako jsou cyklopruhy, chráněné pruhy pro cyklisty a sdílené zóny, které přinesla novela silničního zákona schválená v roce 2024. Důležitým prvkem při hledání vhodného řešení je i spolupráce s municipalitami a kraji. 

 

Podkladem pro výstupy Cyklovize 2030 proto byla pravidelná setkání s klíčovými aktéry, krajskými cyklokoordinátory, zástupci samospráv i státní správy. Ve druhé polovině roku 2023 tak proběhlo celkem 6 koordinačních setkání v těchto krajích:

  • 20. 7. Olomoucký kraj
  • 14. 9. Ústecký kraj
  • 2. 11. Cyklovize 2030 na akci GO a Regiontour v Brně
  • 20. 11. Liberecký kraj
  • 27. 11. Moravskoslezský kraj
  • 12. 12. Královéhradecký kraj

Kromě toho proběhly i dvě celostátní koordinační schůzky, které organizovala Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy ČR:

  • 15. 11. Zasedání Komise pro cyklodopravu na Ministerstvu dopravy ČR
  • 19. 12. Pracovní setkání krajských cyklokoordinátorů v Plzeňském kraji


Setkání v krajích budou pokračovat i v roce 2024. Program odstartuje 16. ledna ve Zlínském kraji, následovaný jednáním 17. ledna v Jihlavě, krajské metropoli Vysočiny. 

 

Cyklisté na silnicích. Jen 7 % silniční sítě zahrnuje ochranná opatření
Modul: Novinky