PARKOVACÍ POLITIKA & DOPRAVA V KLIDU

CÍL

Je třeba vytvořit takovou parkovací politiku, která si dokáže poradit s negativním vlivem automobilové dopravy ve městě, a přitom podpořit podnikání a ekonomiku měst. Jde tedy především o hledání rovnováhy.

K politice veřejného parkování neodmyslitelně patří jisté napětí mezi třemi hlavními cíli, které má většina měst: rozvoj místní ekonomiky (zachování ekonomické životaschopnosti), zvyšování příjmů z poplatků za parkování a řízení poptávky po dopravě. Druhé dva cíle znamenají nutnost snižovat počet parkovacích míst a/nebo zavádět poplatky za jejich použití, zatímco v rámci prvního cíle se obvykle tvrdí, že je třeba vybudovat co největší možný počet parkovacích míst, aby se nestalo, že některá komerční aktivita nebo vnitřní investice související s automobilovou dopravou z oblasti zmizí. Ačkoliv optimální rovnováhy mezi těmito třemi cíli nelze vždy dosáhnout, je zřejmé, že pokud jeden z nich převáží na úkor ostatních, ocitnou se město pod značným tlakem veřejnosti.


INSPIRACE

Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Jak na parkování v 21. století

Jak na parkování v 21. století
18. 05. 2018 | Parkování je jedním z nejpalčivějších problémů ve většině českých měst. V Praze jsou záchytná parkoviště schopna zachytit jen jedno procento ze tří set tisíc řidičů, kteří v pracovní dny přijedou do Prahy a místo není ani v zónách placeného stání pro rezidenty. O nespokojenosti s parkovací politikou ve městech se mluví již dlouho a nedostatek prostoru pro parkování... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

Cheb – co vše lze opomenout v procesu přípravy a realizace nového parkovacího systému

Cheb – co vše lze opomenout v procesu přípravy a realizace nového parkovacího systému
19. 04. 2018 | Na konferenci České parkovací asocice dne 19. 4. 2018 zazněla přednáška "Cheb – co vše lze opomenout v procesu přípravy a realizace nového parkovacího systému". Týkala se sice parkovací politiky, ale svým obsahem úkazala na daleko větší problém, než se zdá. Pokud se podívate na seznam chyb, tak se dají uplatnit i na všechny ostatní oblasti v dopravě a mobilitě, které... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

V Praze zatím nefunguje systém P+R

V Praze zatím nefunguje systém P+R
08. 03. 2018 | I když teorie učí o prospěšnosti zřizování P+R, tak v Praze zatím tento systém selhává. Ani po čtyřech měsících, co v Praze otevřeli tři nová P+R parkoviště, o ně řidiči velký zájem nemají. Že obsazenost není největší, uznává i náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Na Zahradním Městě a v Písnici stála v době natáčení reportáže jen dvě auta, na... číst dále
Štítky: Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

Představujeme web lepsi parkovani

Představujeme web lepsi parkovani
22. 01. 2018 | Proč lepší parkování? V diskusi o parkování ve městech často zaznívají silné názory kombinované s emocemi a přesvědčeními. Cílem nového projektu je poskytnout (odborné) veřejnosti informace o problematice městského parkování založené na skutečných opatřeních, vyhodnocených datech, empirických výzkumech a zkušenostech.Aktivity projektu jsou představeny na stránce... číst dále
Štítky: Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

Normy a zákony: Jak jsme na tom s regulací parkování kol a automobilů?

Normy a zákony: Jak jsme na tom s regulací parkování kol a automobilů?
15. 01. 2018 | Evropská cyklistická federace připravuje přehled, jak jednotlivé evropské země regulují parkování automobilů a jízdních kol. Asociace měst pro cyklisty tak zpracovala analýzu pro Českou republiku, jaké legislativní předpisy se dotýkají parkování.Zatímco normy u nových budov dost přesně určují, kolik parkovacích míst pro motorová vozidla má vzniknout, u jízdních kol... číst dále
Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

Seattle vyřešil parkování za malé peníze

Seattle vyřešil parkování za malé peníze
28. 12. 2017 | Chybějící investiční prostředky nejsou překážkou pro řešení parkování. Existuje ale rozdíl mezi nákladnějším řešením pomocí chytré technologie a levnějším bez ní, kdy ji město kompenzuje intenzivnější prací městského dohledu s vědomím, že to nebude dokonalé, ale funkční. Článek byl převzat z webu www.citeone.cz v plné délce. Nejdůmyslnější... číst dále
Štítky: Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

Jak vyřešit problémy s parkováním?

Jak vyřešit problémy s parkováním?
27. 12. 2017 | Tento článek je převzat od prof. Shoupa z Kalifornské univerzity a je redakcí doplněn o nejnovější informace o velmi úspěšném programu parkovací politiky v San Francisku (SFPark), který je vzorovým řešením, jak z nasazení systému chytrého parkování vytěžit maximum a určit spravedlivé a poptávku reflektující ceny parkovného v celém městě. Článek byl... číst dále
Štítky: Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

Krakov – příklad z „Východního bloku“

Krakov – příklad z „Východního bloku“
26. 12. 2017 | Někdo by mohl namítnout, že Amsterdam či Barcelona jsou příklady měst, které se nedotýkají reality československých luhů a hájů. Proto jsme jako příklad počínající dobré praxe zařadili regulaci parkování v Krakově. Článek byl převzat z webu www.citeone.cz v plné délce. Tento případ bude mnohým odborům dopravy a našim politikům bližší, než pokročilé... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zahraniční města (Role města, tag8), Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

Začněte s parkováním

Začněte s parkováním
25. 12. 2017 | Zvládnutí parkovací politiky je prvním krokem k řešení mobility. Namísto stavby parkovacích domů je chytré zavést vhodné technologie a jednotná pravidla pro všechna vozidla a všechny občany. Článek byl převzat z webu www.citeone.cz v plné délce. Parkování hraje důležitou roli při formulaci nové podoby města, od kultury „dálnic“ ke kultuře „života v ulicích“.... číst dále
Štítky: Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

ARCHÍV NOVINEK Z ROKU 2017

  • 3. Seminář moderní parkovací dům od A do Z (2017/09/12). 3. Seminář moderní parkovací dům od A do Z Hotel Olšanka, Táboritská 1000/23, Praha 3, 2. listopadu 2017 od 09:00 do cca 17:00 hodin Předběžný program semináře: Zahájení semináře (9:30)– Česká parkovací asociace z.s.p.o. Úvodní slova partnerů a zahraniční delegace Úvod – Informace z proběhlé konference Evropské parkovací asociace v Rotterdamu.
  • Novinky v oblasti parkování v Praze (2017/07/16). Z informačního servisu České parkovací asociace, která je partnerem značky Město s dobrou adresou: K 1. únoru 2018 již budou veškeré parkovací zóny v Praze v režimu CISem evidovaných parkovacích transakcí. Jedná se konec doby papírovév oblasti městského parkování v Praze. K tomuto datu již budou všechny zóny placeného stání v Praze v jednotném režimu.
  • Rada Evropské parkovací asociace se sešla v Praze. Dne 30. června 2017 se uskutečnilo první zasedání Rady Evropské parkovací asociace v Praze. Evropská parkovací asociace (EPA) je zaštiťující asociací pro národní parkovací asociace v rámci evropského prostoru, ale zároveň i pro soukromé společnosti, které jsou aktivní v problematice parkování, využití veřejného prostoru a udržitelné dopravy.
  • Tisková zpráva – 4. konference České parkovací asociace z.s.p.o. 25. až 27. dubna 2017 – Kouty, Ledeč nad Sázavou. Již úvodní avíza na konferenci slibovaly její netradiční pojetí. Navázali jsme na dřívější aktivity a dali jim novou dimenzi. Pokud bychom chtěli najít jednotící slovní vyjádření, jednoznačně bychom použili slovo „REGION“.
  • Parkovací politika v Bruselu. Pokud jde o prostor vyhrazený automobilům, belgické noviny Le Soir nedávno zveřejnily zajímavá čísla – novinář Michel De Muelenaere trochu prozkoumal parkovací politiku v Bruselském regionu a porovnal ji s jinými evropskými městy. Zdá se, že Brusel má početnější a levnější parkovací místa pro auta než jiná města Evropy.
  • ČPA zprovoznila novou rubriku - Názorové fórum. Česká parkovací asociace zprovoznila dne 23.02.2017 novou rubriku - Názorové fórum. Najdete zde jak dřívější úvahy, tak i nové komentáře. Předem díky za Vaše tipy: http://www.parkovaciasociace.cz/nazorove-forum/.
  • Koncepce statické dopravy v centru města Hodonín. Projekt „Koncepce statické dopravy v centru města Hodonín“ řeší zejména, jakým způsobem nakládat se stávající kapacitou parkovacích a odstavných míst. Kromě reorganizace stávajících parkovišť však navrhuje též výstavbu parkovišť nových, popř. jiných objektů statické dopravy. Tyto návrhy vycházejí z možností technické a dopravní infrastruktury a urbanistických ...více
  • Česká parkovací asociace (ČPA) se stala členem Evropské parkovací asociace 23. ledna Česká parkovací asociace (ČPA) obdržela tuto zprávu ze sekretariátu Evropské parkovací asociace v tomto znění: "thank you for getting in contact. It with great pleasure to inform you that at their meeting last week Friday January 20, 2017 the EPA board have formally approved your application for membership and welcome you as a full member of the EPA“. Kam jdou poplatky za parkování v českých městech? Průzkum na dané téma nebyl proveden, ale je vysoce pravděpodobné, že v českých městech, kde udržitelná mobilita nemá ještě tradici, tak poplatky za parkování nejsou zpět na podporu udržitelné mobility. Bylo by zajímavé sledovat, co by se stalo, kdyby tyto poplatky šly například do výstavby cyklostezek. Každopádně inspirací ze zahraničí může být video.
  • Vazba na cyklistickou dopravu - Nové boxy pro úschovu kol v pražském obchodním centru Chodov. Obchodní centrum Chodov, které sídlí na pražském Jižním Městě, jako vůbec první objekt v České republice zprovoznilo Bike Safe Box, do něhož si cyklisté mohou uschovat kola, ale i maminky uložit své kočárky.
  • Vazba na veřejný prostor - Brno: Z parkoviště reprezentativní místo. Z Dominikánského náměstí mají zmizet auta. Centra měst mají sloužit pro auta, nebo pro setkání lidí? Otázka, na kterou má každé město jinou odpověď. Do diskuse chce ale přispět i město Brno. Dne 12.12.2016 vyšel v Brněnském deníku zajímavý článek - Z parkoviště reprezentativní místo. Z Dominikánského náměstí mají zmizet auta. Zveřejňujeme jej proto v plném rozsahu. Brno - Kupte si rybu!
  • Vazba na chytré technologie - České Budějovice: parkování také pomocí mobilní aplikace. Mezi další města, kde je možné platit za parkování také pomocí mobilní aplikace,patří České Budějovice. Stalo se tak od 1. 11. 2016. V první etapě se jedná ocentrum města, konkrétně o zónu N - náměstí Přemysla Otakara II. Pokud se systém osvědčí, může se rozšířit používání mobilní aplikace k placeníparkovného i do ostatních zón placeného stání.
  • Parkování jednoduše. Zveřejňujeme překlad jednoduchého manuálu "Parkování - základní informace" od organizace "Institute for Transportation and Development Policy". Zatím jsme zahlcování odbornou literaturou, ale ještě se na trhu neobjevila publikace, která by na 20 stránkách pomocí jednoduchých hesel a obrázků vysvětlila, kde je problém. Publikaci vám pošleme na požádání.


PŘÍKLADY K ZAMYŠLENÍ

V jednom městě postavili 15 nových parkovacích míst, protože si to přála veřejnost. Jenže vznikly na místě, kde si ještě před nedávnem hráli kluci fotbal, jenže těch se nikdo nezeptal, co si přejí. Prostě vše má svůj rub a líc.


OLOMOUC - PŘÍKLADY KAVÁRNY Café New One

V centru Olomouce byla otevřena nová, kavárna - Café New One. Rekonstrukce zahrnovala i pět zrušených parkovacích míst, nahrazených venkovním posezením. V Olomouci si jen málokdo všiml, že zmizelo parkování, nikdo neprotestoval. Proč by člověk nevyužil něco lepšího, atraktivnějšího? Máte podobné příklady i ze svého okolí?