Ministerstvo pro místní rozvoj v roce 2025 podpořilo projekt Podpora implementace Nové Lipské Charty, pilíře Zeleného města v oblasti dopravy a mobility, který navazuje na úspěšnou realizaci projektu, který byl podpořen MMR v roce 2024.
Cílem projektu je rozšířit mezi odbornou i laickou veřejnost hlubší povědomí o Nové Lipské Chartě a pilíře Zeleného města, s vazbou na témata udržitelné mobility, udržitelné dopravy jako celku a podporovat změnu pohledu na venkovskou, městskou mobilitu a veřejný prostor.
Hlavní cíl je naplňován prostřednictvím čtyř strategických cílů, které přímo navazují na Novou Lipskou Chartu:
Projekt je realizován pomocí pěti průřezových aktivit:
Aktivita 1 směřuje na národní úroveň, a to prostřednictvím vzdělávání a osvěty tezí výstavy Žijeme města budoucnosti, za podpory sítě expertů a navazujících odborných informací, na webovém portále Akademie městské mobility https://www.akademiemobility.cz/. Aby výstava byla důvěryhodná, nesmí být spojena jen s jednou organizací, tedy spolkem Partnerství pro městskou mobilitu, z. s., ale od začátku se opírá o odborníky, experty, aby společně představili vizi univerzálního města jako „dobrého města pro život“. Tato vize stojí na třech pilířích 1. Politika a mobilita, 2. Náš společný prostor a mobilita, 3. Možnosti mobility, které korespondují s tématy na webovém portále Akademie městské mobility a také s třemi prvními cíli projektu.
Zatímco první aktivita má celorepublikovou působnost, tak aktivita 2 se zaměřuje na lokální úroveň. Putovní výstava bude určena městům, která chtějí vyvolat diskusi se svými občany na téma Náš společný prostor a Možnosti mobility. Součástí jsou aktivity jako beseda s úředníky, prezentace výstavy veřejnosti, workshop se studenty. Samotná výstava bez navazujících diskusí, přednášek a plánů by jinak pozbyla smyslu. Aktivita je proto spojená s naplněním cíle 4 se zaměřením na podporu participace a medializace na lokální úrovni. Proto spolek v průběhu přípravy tohoto projektu komunikoval s městy, aby předběžně vybral ta, která se chtějí účastnit pilotního programu.
Aktivita 3 je spojena s naplněním cíle 4 se zaměřením na podporu medializace a vytváření společenské diskuse. Práce s médii je důležitá pro šíření myšlenek, popularizaci tématu veřejného prostoru a zdravého životního stylu. Při mediální práci se počítá s multimodálním tematickým zaměřením s dominancí témat zdraví, bezpečnosti a samostatnosti dětí spojených v ústřední téma město pro život. Medializace se dále bude spoléhat na iniciativu CityChangers, která si klade za cíl pomoci městům, a to při komunikaci témat v oblasti dopravy a mobility. Součástí iniciativy CityChangers je také zahájení sběru příkladů dobré praxe pro vyhlášení Ceny Víta Brandy, která proběhne ale až v roce 2026. Hlavním mediálním opatřením pro rok 2025 je spolupráce na realizaci celoevropské kampaně Evropského týdne mobility (ETM), a to v termínu 16. – 22. září 2025.
Aktivita 4 je zaměřena na poradenství v oblasti cyklistické dopravy a na podporu CYKLOVIZE 2030, což je soubor opatření k tvorbě bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy v České republice. CYKLOVIZE 2030 má přispět k tomu, aby se síť budovala a fungovala podobně, jako je tomu u železnic nebo silnic. Aktivita koresponduje se všemi cíli projektu - cyklistická doprava musí být řešena také v rámci veřejného prostoru (cíl 1), jízdní kolo je jednou z možností mobility (cíl 2), cyklistická doprava se neobejde bez politické podpory (cíl 3) a participace a medializace (cíl 4). V roce 2025 se bude pracovat s metodikou pro zhodnocení bezpečnosti komunikací pro cyklisty, která byla vytvořena v roce 2024. Klade si za cíl pomoci identifikovat úzká místa a hledat řešení na jejich odstraňování. Hledat způsoby, jak efektivně vynakládat prostředky, kde je to nejvíce potřeba a upozorňovat na systémové problémy.
Aktivita 5 přímo navazuje na cíl 4 - PARTICIPACE. Aktivita má pomoct městům a obcím díky konkrétní kampani plánovat a podporovat jejich rozvoj, motivovat a propojovat veřejnost s veřejnou správou za účelem zlepšení veřejného prostoru a udržitelné mobility. Cílem je motivovat občany k pohybu, zlepšit vnímání veřejného prostoru s jeho přednostmi i nedostatky a sdílení svých názorů a potřeb. Nástrojem je Výzva 10 000 kroků, při které se využívá chůze jako způsobu dopravy na krátké vzdálenosti (Cíl 2). Tato časově ohraničená kampaň posiluje a zlepšuje vztah občanů k místu, kde sami žijí, pracují a přepravují se. Zapojením základních a středních škol, právnických osob a podnikatelských subjektů do projektu Výzvy 10 000 kroků dochází také k budování komunit a podpoře lokální ekonomiky. Sdílením příkladů dobré praxe na téma společenské odpovědnosti a veřejného prostoru je možno oslovit další občany s cílem informování a propagace chytrých a inovativních řešení.