PRO PŘÍJEMNÝ A BEZPEČNÝ PROSTOR VE MĚSTECH
Kampaň zahrnuje dílčí projekty, přednášky a další preventivně informační a edukační aktivity zaměřené na přínos zón 30, školních ulic a dalších opatření zklidňujících dopravu ve městech. Společným jmenovatelem všech aktivit je slovo ZVOLNI, které se stane základem pro vytvoření společné komunikační strategie podporující přátelskou, čistou, bezpečnou a aktivní mobilitu, jenž by propojila plánování, poradenství, osvětu i finanční podporu.
Kampaň bude realizována jak na celostátní úrovni, tak i na místní, a to ve vybraných městech:
- Dobříš
- Krnov
- Pelhřimov
- Říčany
- Třinec
HLAVNÍ CÍL KAMPANĚ
Přinést nový pohled na zklidňování dopravy v našich městech. Namísto příkazu ke "zklidnění" apeluje na každého z nás, aby "zvolnil". Tím vytváříme prostor pro lepší městské prostředí, bezpečnější ulice a kvalitnější život pro všechny.
Proč je to důležité?
Veřejný prostor je srdcem každého města. Zklidňování dopravy není jen o omezení rychlosti – je o tom, jak udělat město příjemnější a bezpečnější, o podpoře vize Města krátkých vzdáleností. ZVOLNI nás učí vnímat veřejný prostor jako prostor pro lidi, kde se setkáváme, trávíme čas a tvoříme komunitu, což se odráží v novém pohledu na plánování uličního a veřejného prostoru, který počítá jak s dětmi, tak i seniory.
Kampaň je realizována prostřednictvím tři pilířů:
Realizace vzdělávacího programu pro odbornou veřejnost (důraz na racionální pohled na zklidňování v dopravě).
Cílem je zlepšit povědomí, kompetence (znalosti a dovednosti) v oblasti opatření zklidňující dopravu ve městech, zóny 30, školní ulice a další, a to formou sady vzdělávacích nástrojů. Zklidňování dopravy bude postaveno na moderním přístupu řešení uličních prostorů a veřejných prostranství, který kombinuje architektonicko-urbanistickou kvalitu prostoru s dopravním inženýrstvím, přináší hezčí ulice a náměstí, výrazné zkvalitnění podmínek pro pěší a cyklisty, možnost doplnění zeleně a dalších prvků mobiliáře, příznivější podmínky pro lokální ekonomiku i zásadní zklidnění motorové dopravy a zvýšení bezpečnosti všech uživatelů prostoru. Nicméně vždy je potřeba vycházet z technických řešení, která musí schválit věcně příslušné subjekty.
Realizace mediálního mix plánu pro širokou veřejnost (důraz na emoční pohled na zklidňování v dopravě).
Konkrétní návrh aktivit vychází ze zadaného problému a identifikaci cílových skupin. Komunikace je směřována především na širokou veřejnost. Mediální mix plán slouží nejen k získání odezvy, ale především také k zapojení veřejnosti do aktivit. Důležité je nabídnout prostor pro zpětnou vazbu (organizovanou i dobrovolnou). Je to velmi podstatné pro to, abychom se dozvěděli, co potřebujeme, a současně abychom dali veřejnosti signál, že má vliv na utváření prostoru, ve kterém žije.
Realizace kampaně „Zvolni“ ve vybraných pilotních městech, aneb "Učím se tím, že to dělám".
Nejlépe se informace předávají pomocí konkrétních příkladů. Proto bylo vybráno pět měst – Dobříš, Krnov, Pelhřimov, Říčany, Třinec, které jsou v dané oblasti nejvíce agilní. Sama si vybrala opatření, které chtějí realizovat. Zároveň by města dostala odborný servis, který by měl zajistit realizaci opatření. Realizace pilotních opatření by následně byla propagována v rámci druhých vertikálních pilířů. Součástí realizace daného pilíře by byly i aktivity v dalších městech, ale aktuálně bez realizace konkrétních opatření, jen se zaměřením na informační a edukační aktivity.