LIDSKÝ ROZMĚR

Název stránky je odvozen od stejnojmenného filmu Lidský rozměr, který řeší jednu zásadni otázku - velkoměsta jsou moderní a okouzlující, Jsou však opravdu dobrými místy k životu? Vizionářský dánský architekt Jan Gehl a jeho kolegové se snaží navrhovat města jako místa pospolitosti a blízkosti. Chtějí v nich vytvořit více prostoru pro chodce a cyklisty a vrátit život do ulic mezi budovami.

Nebo se na problém můžeme podívat z jiné stránky - na principu dávného sporu dvou filosofií: Adam Smith vs. John Nash. Systémy plánování tras a navigační systémy v tichosti změnily způsob, jakým vnímáme město, v němž žijeme, i způsob, jak cestujeme. Natolik jsme si zvykli na navigaci, že si už ani nevzpomeneme na statické mapy, které jsme zkoumali v atlasech, ani na ty obrovské skládací mapy, které byly uložené v palubní desce auta. Jenže někdo musel navigaci naprogramovat a do své práce vložil kus své osobnosti, svého pohledu na svět ... Buď budeme věřit myšlence, že doprava bude regulována vlastními principy nabídky a poptávky, tou tzv. neviditelnou rukou, nebo se ztotožníme s myšlenkou Johna Nashe, kterou režisér Ron Howard  skvěle vysvětluje ve filmu Čistá duše: nejlepšího výsledku dosáhneme, pokud každý aktér dělá to, co je nejlepší pro něj samotného, a současně optimalizuje výsledek pro ostatní aktéry. 

INSPIRACE

Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Novinka na neděli - co je normální?

Novinka na neděli - co je normální?
18. 08. 2019 | „Všichni žijem’ v blázinci.“ To tvrdí renomovaný psychiatr a psychoterapeut Radkin Honzák, muž vzdělaný a také vtipný, který už padesát let naslouchá lidským strastem. V rozhovorech s novinářkou Renatou Červenkovou se zamýšlí nad způsobem života, který dnes vedeme, i nad stavem společnosti, v níž duchovní rozvoj výrazně pokulhává za technickým. Dnes prezentujeme... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Vídeň zavádí klimatické zóny: ročně vznikne 8 000 bytů, které nebudou využívat fosilní paliva

Vídeň zavádí klimatické zóny: ročně vznikne 8 000 bytů, které nebudou využívat fosilní paliva
13. 08. 2019 | Návaly tepla, tropické noci a extrémní deště – nejen Vídeň pociťuje stále více dopady klimatických změn. V rozvíjejícím se městě jako je rakouská metropole představuje výstavba novostaveb jeden z centrálních nástrojů pro účinnou ochranu klimatu. Osm z deseti bytů tak nebude moci využívat fosilní paliva na vytápění, chlazení nebo ohřev vody. Podle náměstkyně... číst dále
Štítky: Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 3. díl, komunikace

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 3. díl, komunikace
31. 07. 2019 | Jedním z klíčů úspěšného zpracování Plánu udržitelné městské mobility je komunikace s občany. Jenže tady máme asi problém, jak naznačuje 3. díl našeho seriálu „Všichni žijem’ v blázinci.“ Dnes tedy na téma Komunikace a zrychlený životní styl Motto: Napište mi Lexaurin, ten růžovej! Lék je taková látka, která po naočkování pokusným morčatům vyvolává... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 2. díl, slovo Hybris

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 2. díl, slovo Hybris
30. 07. 2019 | „Všichni žijem’ v blázinci.“ To tvrdí renomovaný psychiatr a psychoterapeut Radkin Honzák, muž vzdělaný a také vtipný, který už padesát let naslouchá lidským strastem. V rozhovorech s novinářkou Renatou Červenkovou se zamýšlí nad způsobem života, který dnes vedeme, i nad stavem společnosti, v níž duchovní rozvoj výrazně pokulhává za technickým. Po celý týden... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 1. díl

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 1. díl
29. 07. 2019 | Hovoříme o významu multimodality pro udržitelnou dopravu, o vlivu infrastruktury na volbu způsobu dopravy, o tom, jak daleko jsme pokročili v transformaci městské mobility. Otázka ale je, zda jsme na této cestě neztratili ze zřetele kromě politických cílů a názorů odborníků i osobu uživatele. Lidský faktor, to je to, co v zájmu dosažení udržitelnějšího systému dopravy... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Na konci visutého lana

Na konci visutého lana
27. 07. 2019 | Dělají města dost pro to, aby zajistila vhodnou mobilitu pro každého občana? Spolek Partnerství pro městskou mobilitu hledá inspiraci pro svou činnost v řadě evropských institucí. Jednou z nich je i evropská organizace POLIS, která mimo jiné vydává i magazín Thinking cities. Jeho 12. číslo si položilo stejnou otázku, kterou si klademe i my. Dělají města dost pro to, aby... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Dárek pro světový den životního prostředí - mladí jezdí méně autem.

Dárek pro světový den životního prostředí - mladí jezdí méně autem.
05. 06. 2019 | Dnes je Světový den životního prostředí a při té příležitosti oteřeme jedno téma. Proč mladí jezdí méně autem? Pravda, platí to o Německu a o Británii, ale co my víme, třeba tento trend je již i u nás, jen k tomu nemáme data. Pracují s tímto faktem nějak naši dopravní experti? Odrazí se na to na snížení negativních dopadů z dopravy na životní prostředí? Co bude... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Ochrana klimatu - tři možnosti řešení, o kterých se v médiích nemluví

Ochrana klimatu - tři možnosti řešení, o kterých se v médiích nemluví
05. 05. 2019 | V poslední době se hodně mluví o ochraně klimatu. Souhrnné informace můžete najít na webu Akademie městské mobility: https://www.dobramesta.cz/ochrana-klimatu. Co s tím tedy  chceme, nebo můžeme udělat v oblasti dopravy a mobility? Tentokrát nepřicházíme s klasickou odpovědí, jako např. řešení nových, ekologicky čistých vozidel, ale nabízíme další tři možnosti,... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Kampaně (Občan, tag35)

Proč mladí jezdí méně autem? A co bude dál? Aneb o radikální dopravní politice.

Proč mladí jezdí méně autem? A co bude dál? Aneb o radikální dopravní politice.
29. 04. 2019 | A opět tu máme novinku, která není z České republiky. Ale opět je dobré ji zveřejnit. Pokud jsou pravdivá slova o společné Evropě, pak bychom měli zprávě věnovat pozornost. A také zpráva může být inspirací pro naše Ministerstvo dopravy, případně výzkumné a akademické ústavy. Samotná zpráva z Velké Británie, tentokrát z webu transport for quality of life: Během... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Co se stalo, když se v Oslu rozhodli zbavit aut v centru města?

Co se stalo, když se v Oslu rozhodli zbavit aut v centru města?
05. 02. 2019 | Neuvěřitelný úspěch: parkovací místa nahradily cyklopruhy, veřejná doprava je rychlá a ulice (i místní podniky) jsou plné lidí. Včera jsme zveřejnili příběhy 9 měst. Dnes půjdeme do hloubky uvažování města Oslo. Příjemné inspirující čtení. autorka: ADELE PETERsová Pokud se rozhodnete jet do centra norského hlavního města Osla autem, musíme vás předem varovat:... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

Jak by mohla fungovat kampaň CityChangers - pohled 1. Design ulice

Jak by mohla fungovat kampaň CityChangers - pohled 1. Design ulice
20. 01. 2019 | Na RegionTour byla představena kampaň CityChangers. Teorii tedy známe, ale jak bude fungovat v praxi? Jednu možnost známe. Příklad je sice z Londýna, ale dává jednoduchý návod, jak uchopit kampaň, aby byla úspěšná. Kampaň CityChangers bude fungovat, když město bude mít aktivního starostu, schopný úřad, bude komunikovat s městskými částmi (pokud je má) a hlavně do společného... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Doba dezinformační - Focus Václava Moravce

Doba dezinformační - Focus Václava Moravce
13. 01. 2019 | Jestli chceme komunikovat téma doprava a mobilita, pak je třeba pochopit, jak vůbec veřejnost pracuje s informacemi, když víme, že náš složitý svět je nimi doslova přeplněný Jak se v nich vyznat? Jak odlišit fakta od výmyslů a lží? A komu prospívá informační chaos? Doporučujeme proto shlédnout Fokus Václava Moravce, tentokrát na téma Doba dezinformační. Pozvání přijali... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Italské město Bari bude lidem platit za omezení aut

Italské město Bari bude lidem platit za omezení aut
08. 01. 2019 | Radnice jihoitalského města Bari rozhodla, že bude vyplácet 25 euro měsíčně lidem, kteří během cest do práce vymění automobil za kolo. Platit bude i za jiné cesty než do práce, bude to ale méně. Město chce rovněž přispívat těm, kteří vlastní bicykl nemají a budou si ho chtít pořídit. Cílem není jen uvolnění provozu na silnicích, ale především péče o přírodu.... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Představujeme organizaci Život bez bariér, z.ú.

Představujeme organizaci Život bez bariér, z.ú.
23. 11. 2018 | Na semináři Den městské mobility v Jičíně dne 20. 11. 2018 byla mimo jiné navázána spolupráce s organizací Život bez bariér, z.ú. Sdružení se opakovaně účastnilo stáží ve Švýcarsku ( http://zbb.cz/svycarsko/)  a chtělo by je se uplatnit v Česku. /Sociální služby, mobilita postižených a chování k nim, vzdělávání, inkluze, rehabilitace, bezbariérovost, přístupnost... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

Jičín: 11 klíčů pro plán městské mobility

Jičín: 11 klíčů pro plán městské mobility
21. 11. 2018 | Město Jičín se připravuje na vytvoření strategického dokumentu, který by v následujících letech definoval principy rozvoje a podpory městské mobility. Dne 20. listopadu 2018 se v městském kině Biograf Český ráj proto konal seminář, jehož cílem bylo zároveň shromáždit podněty a směry pro tvorbu dokumentu. Akci organizovalo společně několik organizací – kromě Asociace... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Plán mobility (Dobrá praxe, tag32), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36), Dánské výstavy (Občan, tag37)

Město Jičín zve na den mobility

Město Jičín zve na den mobility
26. 10. 2018 | Město Jičín připravilo ve spolupráci s Asociací měst pro cyklisty a s podporou Královéhradeckého kraje setkání na téma městské mobility. Cílem setkání je začít veřejnou debatu o podobě budoucí automobilové, pěší, cyklistické a veřejné hromadné dopravy v Jičíně. Cílem akce je iniciování veřejné diskuze o kvalitě života ve městě Jičín, především v souvislosti... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Dánské výstavy (Občan, tag37)

Doporučené menu nebo all you can eat. Čemu dáte přednost?

Doporučené menu nebo all you can eat. Čemu dáte přednost?
18. 07. 2018 | Ne, není řeč o jídle, ale o plánování městské mobility. Dnes upozorňujeme na zajímavou prezentaci Andrase EKESE, který pracuje jako koordinátor maďarské sítě CIVINET a zároveň zástupce projektu PROSPERITY v Maďarsku. Pod názvem „FROM VISION TO GOAL SETTING - EXPERIENCES FROM SMALL AND MEDIUM SIZED CITIES IN HUNGARY“ se věnovala především malým a středním městům.... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Hledáme souvislosti mezi plánem udržitelné městské mobility a filmem Dukla 1961

Hledáme souvislosti mezi plánem udržitelné městské mobility a filmem Dukla 1961
17. 06. 2018 | Viděli jste film Dukla 1961? Mě se líbil, ale líbila se mi ještě jedna věc. Uviděl jsem souvislost mezi filmem Dukla 1961 a Plánem udržitelné městské mobility. Na začátku je vždy intelektuál, akademik, výzkumník, který provede dobrou analýzu, má přehled a napíše dobrý a autentický scénář, či dobrý plán.  Ale to nezaručilo úspěch filmu. Horníci, kteří situaci... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Cestoval Zikmund má stále co se říci i v 99 letech

Cestoval Zikmund má stále co se říci i v 99 letech
15. 02. 2018 | Jak podle vás může skončit celý ten civilizační střet?Mám takovou hypotézu, která souvisí s tím neustále se zrychlujícím tempem vývoje, s technizací a computerizací světa: Když jsem studoval v Plzni na gymnáziu, mohl jsem jezdit každý den do školy tramvají. Ale můj tatínek tehdy řekl: Kluci, budete chodit pěšky! Od dětství nám vštěpoval, že tělo se musí trénovat.... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Co se můžeme naučit od britské organizace SUSTRANS?

Co se můžeme naučit od britské organizace SUSTRANS?
01. 02. 2018 | Stále hovoříme o příkladech podpory udržitelné dopravy z Německa, Dánska, Nizozemí, Rakouska, Slovinska atd., ale tak trochu v pozadí zůstala Velká Británie a organizace SUSTRANS, s kterou spolupracujeme již od roku 2000. Všem doporučujeme prohlédnout si jejich webové stránky, které se staly pro nás velkou inspirací. Zaujala nás vyváženost informací a služeb, které nabízejí.... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Mohou se principy lékařské etiky uplatnit v dopravním oboru?

Mohou se principy lékařské etiky uplatnit v dopravním oboru?
13. 01. 2018 | Čas od času je připraven článek filozofického charakteru. Inspirací se staly dva krátké články, které teď vyšly ve Světě motorů 51-52-2017 („Dálnice pro všechny“ a „Jak k tomu přijdu?“). Je možno ocenit smysl pro humor daných autorů, ale každý soudný člověk lehce odhadne, kam míří. Někam bude mířit i nová podoba webu Akademie městské mobility, která bude... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

ARCHÍV NOVINEK Z ROKU 2017


  • Dávný spor: Adam Smith vs. John Nash; Jeden (centrální) mozek vládne všem. Systémy plánování tras a navigační systémy v tichosti změnily způsob, jakým vnímáme město, v němž žijeme, i způsob, jak cestujeme. Natolik jsme si zvykli na navigaci, že si už ani nevzpomeneme na statické mapy, které jsme zkoumali v atlasech, ani na ty obrovské skládací mapy, které byly uložené v palubní desce auta. V současnosti se hodně změnilo.
  • Dánské hygge je nový fenomén, který hýbe Evropou.Jednou z velkých inspirací značky Města s dobrou adresou je stejnojmenná dánská výstava. Nikdy ale doposud nebyla spojena s termínem hygge, které je snad nejpopulárnější a nejpoužívanější slovo v dánštině vůbec! A právě toto slovo nám má pomoci pochopit samostatnou podstatu výstavy. My možná vidíme jen infrastrukturu, veřejný prostor, ale uniká nám to podstatné.
  • Většina obyvatel Německa chce být méně závislá na svém autě. Většina řidičů aut si umí představit každodenní život bez auta, pokud k tomu bude mít vhodné podmínky. Podle reprezentativního průzkumu o ekologickém povědomí, který společně provedlo Federální ministerstvo životního prostředí (BMUB) a Německá agentura pro životní prostředí (UBA), by většina obyvatel Německa ráda snížila svou závislost na autě.
  • Jak měřit spokojený život? Právě to se snaží postihnout koncept kvality života. Koncept značky Město s dobrou adresou pracuje také s tématem Lidského rozměru, který vede dopravní specialisty a ekonomy i k jinému pohledu na dopravní plánování, než který znají. I proto je koncept značky Město s dobrou adresou úzce propojen se strategickým dokumentem Česká republika 2030.
  • Deset knih, které doporučuje Václav Cílek. Václava Cílka jsme si jako podporovatele značky Město s dobrou adresou nevybrali náhodou. Doprava je technický obor a většinou o něm rozhodují technicky zaměření lidé. Jenže dopravní prostředky využívají lidé a s tím si občas technické obory moc neví rady. Ve světě techniky se dá vše změřit, zvážit, vyčíslit, jenže člověk se nedá naformátovat do tabulek.
  • O manipulaci, předpravdě, postpravdě, faktech. V Olomouci každoročně probíhají tzv. Ekologické dny (EDO). Loňské byly na téma "Co nás vyhání z domovů? Společná porada o našem světě." V programu EDO nechyběla ani reflexe z pohledu života ve městě Olomouci, s důrazem na dopravu, mobilitu, aneb řešení pohybu lidí po městě. Diskutovalo se také na téma, zda se vůbec mohou hodnoty propojovat s otázkami řešení dopravy.
  • SOCIALISMUS - o skutečné kvalitě a značkách jsme nevěděli. A jak jsme na tom dnes? Přinášíme úryvky z rozhovoru s historikem Martinem Francem, který vyšel v magazínu DNES dne 12.1.2017. Jeho oborem jsou dějiny každodennosti. Zkoumání běžného života obyčejných lidí. Díky tomuto oboru je tak zprostředkováván hlas těch vrstev, o kterých dosud nebylo slyšet.
  • Život bez auta jde i s dětmi. Namísto spěchu upřednostňuje rodina z Frýdku-Místku kvalitní život. Ochrana životního prostředí, únava z neustálého spěchu a důraz na kvalitu života. Z těchto důvodů se Markéta a Stanislav Ubíkovi z Frýdku-Místku rozhodli žít bez aut. Změna u nich nenastala ani poté, co se vzali a pořídili si rodinu. Důvodem nejsou finance, ale životní filozofie a hodnoty, které rodina vyznává. Ubíkové vadí kromě smogu a špinavého vzduchu také ...více
  • „Let is Make the City Again“Novinka byla napsána na motivy článku "Pozdní stadium nebezpečné civilizace typu nula", který vyšel od Tomáše Sedláčka v Hospodářských novinách dne 1.12.2016. V článku je civilizace typu nula definována následovně: "je typicky lokální a využívá lokální energie". Co to má společného se značkou Město s dobrou adresou?
  • Svátky klidu, pohody a koordinace. Před nám jsou vánoce, které jsou označované nejen za svátky klidu a pohody, ale také marketingu a koordinace. Ptáte se, co to má společné se značkou Město s dobrou adresou? Také značka Město s dobrou adresou je spojená s marketingem a s koordinací. Otázka zní - jedná se o stejný marketing a koordinaci? Nejprve se zaměříme na vánoční svátky.
  • V Bhútánu měří štěstí jinak. Malé je krásné, tvrdil již před čtyřiceti lety britský ekonom německého původu E.F.Schumacher. Není třeba být posedlý kvantitativním růstem a velkostí. Příroda miluje rozmanitost. Diverzifikuje a podobně by se měla chovat i lidská společnost. Vezměme si jako příklad závislost na fosilních palivech, která pokrývají asi 85 procent celosvětové spotřeby energie.