Cyklistiká akdemie proběhla ve spolupráci s LB krajem

31. 01. 2014

Dne 29.1.2014 proběhl na KÚ Libereckého kraje další seriál Cyklistické akademie, tentokrát ave spolupráci s Libereckým krajem. KÚ Libereckého kraje připravuje aktualizaci "Koncepce cyklodopravy v LK na období 2014-2020“.LB kraj bude i nadále podporovat výstavbu sítě dálkových trasv kraji, ale zároveń chce pracovat i s novými trendy v podpoře cyklistické dopravy. Proto přichází s novou myšlenkou své podpory cyklistické dopravy. Vychází se z principu, že za rozvoj cyklistické dopravy jsou odpovědni obce a města, nikoliv kraj, ale ten se na druhou stranu nezříká odpovědnosti s nimi spolupracovat. LB kraj ale nechce, aby tato spolupráce byla postavena na podpoře konkrétních opatření formou ad-hoc, ale především na principech systematického plánování a koncepce ze strany měst.

LB kraj proto využil možnosti propojit pracovní jednání k aktualizaci koncepce se vzdělávacím programem Cyklistické akademie, který je zaměřen především na města. LB kraj připravil sadu otázek na principech tohoto programu a který zaslal svým městům a abcím. 

Otázky jsou následující:

SADA OTÁZEK ZAMĚŘENÁ NA PLÁNOVÁNÍ:

- Počítá Váš územní plán s cyklisty? Stručně rozveďte proces plánování a rozvoje cyklodopravy ve Vašem městě. Ideální je inspirace textem z územního plánu, který se týká cyklistické dopravy.

-  Má město zpracovanou nějakou studii, či generel cyklistické dopravy?

  • Je pro město generel závazný (je přijat usnesením Rady či Zastupitelstva)?
  • Je generel vzájemně provázaný s dalšími dokumenty ( s plány rozvoje města, dopravy, atd. ) ?
  • Jak je generel naplňovaný, existuje k němu akční plán a jak probíhá jeho plnění?

 - Kdo je kontaktní osobou za cyklistiku, s kterou kraj může komunikovat?

 - Znáte dopravní chování vašich obyvatel. Chcete jej změnit?

 SADA OTÁZEK ZAMĚŘENÁ NA REALIZACI CYKLISTICKÉ INFRASTRUKTURY:

 - Jaké projekty plánujete na propojení města s okolními obcemi? V jakém jsou stádiu projekčních příprav?

 - Jaké projekty plánujete v trase koridoru dálkových tras? V jakém jsou stádiu projekčních příprav?

 - Pokud bude kraj rekonstruovat silnici II. a III. třídy, má spolu s vámi řešit i cyklistickou dopravu? Kterých silnic by se to mělo týkat?Jde o to, že není potřeba za každou cenu řešit cyklistické pruhy na dané komunikaci, když město nemá žádnou koncepci a dané opatření by pak bylo vytrženo z kontextu. Kraj nechce podporovat izolované řešení, ale jen taková, která mají logiku v rámci celkové koncepce města.

 - Jaké jsou Vaše potřeby na křížení státních a krajských komunikací?

SADA OTÁZEK ZAMĚŘENÁ NA DALŠÍ OPATŘENÍ:

- Má dotační titul kraje podporovat i dopravně-organizačních opatření zohledňujících provoz cyklistů (možnost vjezdů do pěších zón a do jednosměrných ulic, zřizování zón 30, cyklistických ulic, atd.? Plánuje město nějaké takové opatření?

- Má dotační titul kraje podporovat i stojany na kola, úschovny, např. na nádražích a zastávkách? Máte ale zpracovanou koncepci parkování kol, řešíte propojení cyklistické a veřejné dopravy?

 - Má dotační titul kraje podporovat i kampaně? Máte nějaké připravené?

 

NA SEMINÁŘI TAKÉ ZAZNĚLO:

V rámci semináře se objevily i problémy, který brání městům a obcím rozvoji cyklistické dopravy. Proto je potřeba, aby LB kraj  pomohl při:

- při prosazení cyklolegislativních změn - více:

http://www.cyklodoprava.cz/legislativa/tematicke-okruhy-zmen-predpisu

- při prosazení projednání nových TP 179, které „leží“ už tři roky na ŘSD  - více:

http://www.cyklodoprava.cz/infrastruktura/technicka-literatura/nove-tp-179/

- při připomínkování možnosti podpory cyklistické dopravy z IROP pro plánovací období 2014 – 2020. Jde o to, že v září 2013 byla v pracovních podkladech pro IROP lepší než verze ve vztahu k cyklistické dopravě, než ve verzi z prosince 2013. Zkušenosti z ROP Střední Morava, nebo ROP Jihovýchod ukazují, že je vždy lepší mít samostatný cíl na podporu cyklistické dopravy

Modul: Novinky