MATERIÁLY KE STAŽENÍ: Tři kroky pro změnu ulice nebo náměstí

02. 05. 2020

Ve čtvrtek 30. dubna proběhl další webinář spolku Partnerství pro městsku mobilitu s názvem „Tři kroky pro změnu ulice“.

 Zaměřili jsme se společně na část plánu, která patří mezi nejnáročnější jak časově, tak i zároveň z hlediska komunikace - na zavádění opatření.  

 

Materiály ke stažení:

 

Shrnutí obsahu

Přístup většiny obyvatel k řešení mobility je typicky v duchu NIMBY (anglický akronym s významem Not In My Back Yard, tj. česky „ne na mém dvorku“). Jak o změně veřejného prostoru mluvit s lidmi, jaké klíčové tři kroky potřebujeme? O tom byl webinář dne 30. 4. 2020.

Na konkrétní opatření se přitom můžeme dívat ze dvou úhlů pohledu:

  1. Jako na výsledek cyklu, který logicky následuje po prvních etapách – přípravě, analýze a definici vize a scénářů
     

     

2. Nebo jako základní prostředek změny k lepšímu v duchu principu „měst krátkých vzdáleností“. Ty stojí na třech hlavních stavebních kamenech:

  • Opatření, která jsou viditelná v praxi.Na jedné straně dopravní infrastruktura, na druhé straně služby pro veřejnost.
  • Komunikační plán, který zahrnuje jak osvětu společnosti, tak i vyšší úroveň dopravní výchovy (školy).
  • Vedení úřadu jako služby veřejnosti. Tato obecná fráze se dá jednoduše upřesnit tím, že ve zpracování Plánu udržitelné městské mobility (SUMP 2.0.) se nevidí jen infrastruktura, komunikační plán, ale také fakt, že město jde samo příkladem. 

Výše uvedené podmínky odpovídají třem cílům strategického rámce Smart Česko.

 

Že princip „měst krátkých vzdáleností“ není jen teoretický koncept, dokazují i světové metropole jako je Paříž nebo Vídeň. Realitní společnosti v USA si zase uvědomují, že urbanistické plánování ovlivňuje také cenu pozemků. Velmi dobře vědí, jak důležité je pro jejich zákazníky při výběru bydlení mít většinu potřebných služeb po ruce, to znamená dostat se k nim pohodlně a jednoduše pěšky, na kole nebo hromadnou dopravou. Vznikl tak Walk/Bike/Transit Score index, který jakoukoli adresu ohodnotí na škále od 0 (absolutní závislost na automobilu) do 100 (pěší/cyklistický ráj nebo excelentní dostupnost veřejnou dopravou). Za lepší dostupnost si zákazník připlatí, místo dostupné pěšky, na kole či veřejnou dopravou je přirozeně považované za dobrou adresu.

 

Dobře připravené a vedené udržitelné plány městské mobility poznáte podle důrazu na praktická opatření a implementaci. Na co myslet především, je:

  • Design ulice - přednost má dostat podpora aktivní mobility ve veřejném a uličním prostoru před ostatními druhy dopravy.
  • Veřejná doprava - klíčová je spolupráce s kraji a okolními obcemi v rámci dostupnosti veřejnou dopravou. Ve městě by se měl snižovat počet parkovacích míst pro dojíždějící s tím, že jim je nabídnuta atraktivní alternativa pomocí veřejné dopravy. Město a region by měl být řešený jako jeden celek.
  • Moderní technologie– maximálně využít při plánování všech možností, které nabízí tato doba. Jedná se zejména o vazbu na veškerá řešení, která jsou v rámci programu Smart Cities. Je třeba zaměřit se na to, co skutečně potřebuje člověk, který se v daném městě pohybuje, nikoli na to, co nabízí firmy.
  • Rovněž je nutné počítat při plánování s tím, že postupně se mění dopravní návyky obyvatel.
  • Vazba na koncepce a plány energetické účinnosti. Je potřeba plánovat tak, aby se pamatovalo na energetická úsporná opatření, a to v návaznosti na zpravování tzv. SECAP plánů, které zatím u nás realizují jen města, která se přihlásila k tzv. Paktu starostů a primátorů.
  • Balíčky opatření. Dopravní stavby je třeba plánovat integrovaně tak, že při realizaci velkých státních a krajských dopravních staveb ruku v ruce musí jít omezující opatření ve městě, tzv. humanizace uličního prostoru na těch komunikacích, z kterých dojde k odklonu automobilové dopravy. Je třeba spolupracovat se státem, krajem, přilehlými obcemi, jejichž obyvatelé ovlivňují mobilitu ve městě.

A co to znamená pro SUMP 2.0, tedy pro moderní plány městské mobility? Klíčem je vidět v SUMP a ve slově „Sustainable“ plánování pro města, ve kterých naše děti i jejich děti budou chtít žít. I proto vznikla značka CityChangers, aby pomohla představit téma integrované/inkluzivní dopravy přitažlivě a srozumitelně. Středem pozornosti značky je hlavně člověk - obyvatel města – a jeho životní pohoda.

Připomínky k obsahu můžete posílat na info@dobramesta.cz. Případně k tématu uspořádáme speciální poradu prostřednictvím telekonference nebo videokonference. Vaše komentáře pomohou dotvořit nově připravovanou metodiku plánů udržitelné městské mobility SUMP 2.0.  

 

 

MATERIÁLY KE STAŽENÍ: Tři kroky pro změnu ulice nebo náměstí

Ke stažení

SUMP2.0_30-04-2020_fin.pdf (12.3 MB)
Modul: Novinky