06. 08. 2020
Téma poptávkové dopravy (doprava na zavolání) se objevuje především v souvislosti s venkovskými, řídce obydlenými oblastmi. Jak ukazuje přiložená prezentace Ivo Novotného z pražské organizace ROPID, může taková doprava fungovat velmi dobře i ve větších městech a sloužit například hendikepovaným osobám se zhoršenou mobilitou nebo seniorům .
Poptávková doprava je souhrnné označení pro formy osobní dopravy (zejména silniční), které kombinují principy hromadné linkové dopravy a klasické taxislužby, avšak přímo nespadají ani do jednoho z těchto systémů.
Podstatou poptávkové dopravy je, že vozidlo jede podle požadavků cestujících, čímž se optimalizuje trasa, avšak jejich požadavky jsou usměrňovány na určité zastávky a časy. Typickým znakem poptávkové dopravy je odlišení nabízeného počtu nebo tras spojů od realizovaného počtu nebo tras spojů. Buď je uskutečnění nabízeného spoje podmíněno zájmem cestujících, nebo je momentální potřebě cestujících přizpůsobená trasa a zastavování vozidla.
Podstatou poptávkové dopravy je, že vozidlo jede podle požadavků cestujících, čímž se optimalizuje trasa, avšak jejich požadavky jsou usměrňovány na určité zastávky a časy, čímž se zajišťuje shromadnění. Typickým znakem poptávkové dopravy je odlišení nabízeného počtu nebo tras spojů od realizovaného počtu nebo tras spojů. Buď je uskutečnění nabízeného spoje podmíněno zájmem cestujících, nebo je momentální potřebě cestujících přizpůsobená trasa a zastavování vozidla.
V Praze je od 1. března 2009 v rámci Pražské integrované dopravy provozována čistě poptávková doprava zdravotně handicapovaných osob mikrobusy dopravce Societa o. p. s.
Organizátoři evropského projektu SMACKER hledají v České republice partnery, kteří by byli ochotni se zapojit do tzv. Enlarged transfer programme a začít pracovat na zavádění nových služeb DRT (z anglického Demand Responsive Transport, poptávková doprava či spoje na zavolání).
Organizace v oblasti poptávky po vývoji dopravních řešení: obce, města, kraje, poskytovatelé služeb hromadné dopravy (soukromé i veřejné), organizátoři dopravy. Česká republika a Slovensko patří mezi regiony podporované v této oblasti.
Podmínkou je, aby vybraný partner měl zájem pracovat na některé z těchto aktivit:
Přínosy pro ETP partnery:
Některé uvedené aktivity se mohou uskutečnit ve spolupráci s externími odborníky placenými z fondu SMACKER.
Další informace jsou v příloze, případně můžeme probrat telefonicky.
na tomto odkaze: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/smackeretpprogramme2020
Detaily jsou popsané v přiložených souborech (v angličtině).
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.