Renata Zajíčková: Generel dopravy Prahy 5 bude postavený na udržitelnosti

04. 08. 2020

Praha 5 je tradičně vstupní branou do Prahy z jihu a jihozápadu. Současně je však i domovem pro takřka 90 000 občanů Prahy a významnou součástí celoměstského centra hl. m. Prahy s vysokou koncentrací pracovních příležitostí a služeb, propojující historické jádro Prahy s jeho krajinným zázemím. Z logických důvodů silně dopravně zatížená městská část má proto všechny důvody zaměřit se na téma mobility. V dnešním rozhovoru o tom hovoří starostka Renata Zajíčková.

  

 

Při našem posledním setkání jste řekla, že je třeba pohnout s tématem mobility. Proč?

Praha 5 se dynamicky rozvíjí. V její centrální části dochází k postupnému přerodu dříve industriálních ploch na plnohodnotné městské struktury a i její stabilizované části jsou vystavené tlaku na zvýšení intenzity využití, což je zcela logické. Praha 5 má také plnit celou řadu celoměstsky významných funkcí, od dopravního uzlu Smíchovského nádraží, přes zařízení City logistiky po Radlickou radiálu a celou řadu dalších klíčových dopravních investic. Většinu dopravní zátěže přitom musí zvládnout prostory, z nichž velká část, a to zejména v nejcitlivějších lokalitách Prahy 5, zároveň plní roli veřejných prostranství. 

 

Jaké hlavní cíle vidíte v oblasti mobility v městské části Praha 5?

Bezpečnost, udržitelnost a pohodlí obyvatel i návštěvníků Prahy 5, to jsou za mě osobně naprosto klíčové atributy městské mobility. Pokud jde o udržitelnost, můžeme jí dosáhnout  pouze postupnou koncepční proměnou dopravní infrastruktury s důrazem na promyšlené bezkolizní sdílení prostoru a organizaci dopravních služeb v koordinaci se změnami intenzity a způsobů využití území městské části.

 

Jakými kroky chcete začít?

Aktuálně připravujeme klíčový dokument – Generel dopravy městské části Praha 5, který bude vycházet z celoměstských strategií a koncepcí (např. Strategie rozvoje tramvajové dopravy do roku 2030, Strategie rozvoje metropolitní železnice v Praze, Koncepce pražských břehů apod.), ze schváleného Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí a bude je přirozeně respektovat.

 

Co si od nového Generelu slibujete?

Jde o základní koncepci a podklad pro jednání samosprávy městské části s Magistrátem a organizacemi hl. m. Prahy o investicích do úprav dopravní infrastruktury a do organizace dopravy v návaznosti na celoměstskou úroveň. Bude nám sloužit jako podklad pro rozhodování o investicích do dopravního systému městské části a rozvoje veřejných prostranství a také jako podklad pro stanovení podmínek rozvoje z hlediska kapacity dopravní infrastruktury a služeb a jejich schopnosti absorbovat nárůst dopravy.

 

Kdy by měl být hotový?

V současné době  pracujeme na formulaci základních principů udržitelné mobility městské části, návrzích základní vyvážné kostry systémů dopravy pro jednotlivé módy dopravy, stanovujeme priority k řešení a identifikace témat, která bude následně nezbytné prověřit podrobnějšími materiály. Výsledkem toho všeho bude samotný návrh Generelu dopravy. Hotový by měl být ke konci tohoto roku a naším plánem je jeho velmi pečlivé projednávání. Čistopis samotného materiálu by tak mohl být dokončen v roce 2021.

 

Jaký problém by měl vyřešit?

Generel dopravy navrhne změny v organizaci nejen pěší a cyklistické, veřejné hromadné, ale i vodní a individuální motorové osobní a nákladní dopravy, a to včetně priorit její realizace. Podkladem však musí být důkladná analýza současného stavu, plánovaného rozvoje území městské části a jejích širších vztahů.  

Součástí dokumentu bude i stanovení limitů kapacit rozvoje stabilizovaných, rozvojových a transformačních lokalit městské části z hlediska schopnosti dopravní infrastruktury zvládnout jimi vyvolané požadavky na dopravu všech druhů. Zapomenout při tom nesmíme ani na pohodlnou pěší a cyklistickou prostupnost území, zejména od nábřeží Vltavy do rezidenčních oblastí na západě, a minimalizaci negativních vlivů dopravy na život veřejných prostranství. Především tak chceme přispět k vyváženosti systému mezi jednotlivými dopravními módy, zvýšit plynulost a bezpečnost motorové i nemotorové dopravy na území městské části a tím i ke zvýšení kvality života obyvatel při respektování strategických cílů udržitelné mobility uvedených v dopravní politice Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí.

 

Generely obvykle zpracovávají specializované firmy. Kdo další s ním pomáhá?

Generel dopravy pro nás připravuje specializovaný externí dodavatel. S ohledem na obsáhlost témat jsou do přípravy postupně zapojováni všichni, kdo mohou výsledný návrh v pozitivním slova smyslu ovlivnit, tedy nejen zaměstnanci úřadu, ale i architekti nebo třeba studenti. Existuje celá řada podkladů, které v rámci  přednávrhové části díla, týkající se průzkumů a rozborů, vyhodnocujeme.

 

A s jakými organizacemi spolupracujete nejvíce?

Naším hlavním partnerem je samozřejmě Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, který je garantem a častým zpracovatelem celopražských koncepčních dokumentů. Při řešení jednotlivých témat jsou partnery vždy ty organizace, kterých se předmětná oblast nejvíce týká. Jejich výčet by byl opravdu dlouhý, protože udržitelná mobilita se dotýká nejen činností orgánů samosprávy a dotčených orgánů státní správy, ale jde hlavně o nalezení rovnováhy potřeb a možností mezi organizacemi provozovatelů, uživatelů a především našich obyvatel.

 

A jaké nejbližší kroky připravujete?

S iniciativou Holky na kole a koordinátorem městské mobility za Prahu 5 plánuji na konci srpna cyklojízdu Se starostkou (okolo) o kolo pětky.. Ráda bych tak podnítila diskuzi na téma městské mobility a vyslechla si všechna negativa, pozitiva i budoucí možnosti a vize přímo od lidí, kteří se po páté městské části dennodenně pohybují a kteří mají k tomuto tématu co říct.

 

Děkuji Vám za rozhovor.

Renata Zajíčková: Generel dopravy Prahy 5 bude postavený na udržitelnosti

Přečtěte si také

Smíchovské nádraží se změní k nepoznání

27. 07. 2023 | Odmontováním některých kolejí na smíchovském nádraží začne letos v září dlouho očekávaná revitalizace tohoto významného dopravního uzlu. Projekt, který je plánován již několik let, slibuje modernizaci a efektivně vyřešený dopravní terminál, který lépe propojí železniční... číst dále
Smíchovské nádraží se změní k nepoznání

Praha 5 uvolnila 10 milionů na participativní rozpočtování. Nově s názvem Zlepšuj Pětku.

06. 01. 2022 | Radnice Prahy 5 dala lidem možnost navrhovat „malé projekty“ do 400 tisíc Kč a „velké“ do 2 milionů Kč. Díky štědrému rozpočtu byla pravděpodobnost úspěchu podaných návrhů velmi vysoká. Ze čtrnácti postupujících návrhů realizuje městská část jedenáct z nich. Nejvíce... číst dále
Praha 5 uvolnila 10 milionů na participativní rozpočtování. Nově s názvem Zlepšuj Pětku.

Šeříková ulice v Praze: Dvojí metr na stejnou ulici

30. 04. 2018 | Šeříkovou ulicí prochází jedna z páteřních stezek podél Vltavy, která v pražském systému cyklotras nese označení A1. Ulice leží na území dvou městských částí, Prahy 5 a... číst dále
Šeříková ulice v Praze: Dvojí metr na stejnou ulici

Vznikla ojedinělá studie pro Smíchovské nábřeží

21. 01. 2018 | V Praze ojedinělá a svým zaměřením a rozsahem převratná objemová studie smíchovské náplavky a navazujícího území vznikla na objednávku páté městské části. Studie plánuje... číst dále
Vznikla ojedinělá studie pro Smíchovské nábřeží

Císařskou louku a Smíchov propojí lávka pro kola i pěší

24. 02. 2016 | Praha - Nová lávka pro cyklisty a pěší z pražského ostrova Císařská louka na nábřeží vznikne nejdříve v roce 2017. Město nyní dokončuje studii lávky, náklady odhaduje na 70 milionů korun. Informoval o... číst dále
Císařskou louku a Smíchov propojí lávka pro kola i pěší

Stručné představení města Praha 5

Všechny novinky města Praha 5

Modul: Novinky