Sedm osobností CityChangers hovoří o proměnách městské mobility

30. 11. 2022

Ve městech žije sedm z deseti Čechů. Prosperita, práce, šance, služby, ale také stále narůstající problémy s dopravou, emise, hluk. Jak zlepšit kvalitu života v českých městech prostřednictvím dopravy a mobility? Zeptali jsme se sedmi českých osobností.

Podívejte se, jak se mohou proměnit česká města podle známého chirurga Pavla Pafka, provozovatele kurýrní služby Erika Nálepky, profesora Jaroslava Millera, ministra dopravy Martina Kupky nebo radního města Jihlavy Jaroslava Vymazala. Osobnosti CityChangers nám vyprávěly své příběhy. Co je vedlo ke změně způsobů přepravy, jak by jejím prostřednictvím zlepšili kvalitu života ve městech? Nechte se inspirovat vyprávěním sedmi výjimečných lidí, kterým záleží na místech kde žijí!

  

Jaroslav Vymazal, radní pro dopravu, Jihlava

„Čím víc lidí bude používat nemotorovou dopravu a městskou hromadnou dopravu, tím lépe pro ty, kteří potřebují ke své cestě osobní automobil. Tím snadněji projedou město, snadněji zaparkují, “ říká Jaroslav Vymazal, který se významně zasloužil o rozvoj Jihlavy, metropole regionu Vysočina.

 

prof. Pavel Pafko, chirurg

„Moderní společnost žije v určitém stresu. Pracovní tempo, které prožívá naše generace, neprožívala generace našich rodičů natož prarodičů. Jízda na kole, stejně jako chůze, nebo běh jsou velmi levným způsobem sportování. Sportujete ve chvíli, kdy opustíte svůj byt nebo svůj dům a nemusíte nikam cestovat, tam se převlékat a ztrácet mnoho času. Nakonec strávíte hodinu v fitness centru, ale celá akce trvá tři hodiny,“ komentuje stav společnosti chirurg Pavel Pafko, známý propagátor aktivního přístupu k životu. Lékař, který měl ve své péči hlavu státu, denně dojížděl do nemocnice v pražském Motole na kole.

 

Martin Kupka, ministr dopravy ČR

„To, co se musí měnit, je podoba budování měst a veřejných prostorů, tak, aby vznikala města krátkých vzdáleností. Aby bylo možné se k těm důležitým místům dostat pěšky nejpřirozenější možnou cestou,“ řekl nám ministr dopravy Martin Kupka. Resort dopravy také nechal připravit Koncepci městské a aktivní mobility, platnou do roku 2030.

 

Erik Nálepka, provozovatel kurýrní služby Švihé Synku, Cargobikes Czechoslovakia

„Za použití baterie a jednoho cyklisty mohou nákladní kola převést velké množství zásilek a doručit je v mnohem kratším čase než motorovým vozidlem,“ pochvaluje si provozovatel kurýrní služby a nadšenec pro nákladní kola Erik Nálepka.

 

Marie Zezůlková, vedoucí oddělení urbánní politiky a strategií, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR

„Město, které se deklaruje jako chytřejší nebo smart, v rámci podpory dopravy musí myslet na cyklodopravu i na pěší dopravu,“  je přesvědčená Marie Zezůlková, která jezdí pravidelně na kole do práce. Ministerstvo pro místní rozvoj, pro které pracuje, schválilo svojí koncepci Smart City. Koncepce definuje i oblast městské mobility.

 

prof. Jaroslav Miller, náměstek ministra školství České republiky, bývalý rektor Univerzity Palackého v Olomouci

„Jsem rád a jsem na to hrdý, že dnes je na tom městská cyklistika v Olomouci mnohem lépe než byla před pěti, šesti, sedmi lety,“ hodnotí poslední vývoj bývalý rektor Palackého univerzity v Olomouci, který byl zakladatelem univerzitní značky UP Bike.

 

Ilona Mach, autorka pojízdné knihovny Divá Bába, Hradec Králová, Česká republika

„Divá Bába je projekt pojízdné knihovny, který si vzal za cíl seznamovat s klasickou českou literaturou. Pořádáme sousedská setkání, kde je pojízdná knihovna k dispozici a kde si lidé na lavičku mohou půjčit knížku. Kolo je pro mne parťák na celý den, bez kterého bych nedala ani ránu.“

 

Rozhovory s ambasadory cyklistiky v Podunají realizoval spolek Partnerství pro městskou pro městskou mobilitu, z. s. v rámci projektu Danube Cycle Plans (Policies, plans and promotion for more people cycling in the Danube region), který je podpořen z programu Interreg Danube Transnational Programme.

 

Sedm osobností CityChangers hovoří o proměnách městské mobility
Modul: Novinky