Spolek uspořádal odbornou cykloexkurzi na trase: Olomouc -> Konice -> Prostějov

20. 06. 2025

Téma: odborná exkurze po stopách problematiky výstavby páteřních cyklotras v Olomouckém kraji

Jednalo se o jednodenní pracovní setkání regionální skupiny projektu ACTIVE 2 PUBLIC TRANSPORT pořádané 20. června 2025.

Olomoucký kraj patří mezi nejlepší kraje v rozvoji sítě bezpečné dopravní sítě pro cyklisty. Jsou zde ale stále oblasti, které je možné zlepšit. Mezi ně patří odstranění problematických úseků na polních a lesních cestách. Nemusí se zde budovat cyklostezky, stačí jen spolupráce se zainteresovanými organizacemi, jako je Státní pozemkový úřad, či Lesy ČR. Nutnou podmínku je i zájem obcí, na jejichž katastru cesta leží. Právě nad těmito otázkami se sešla pracovní skupina (viz prezenční listina), aby přímo v terénu hledala odpovědi na tyto otázky.

FOTOGALERIE Z EXKURZE ZDE (vč. videa)

Možné řešení, aneb myšlenkové teze k cyklotrasám:
  • Přesně centrálně definovat a zakreslit páteřní cyklokoridory.
  • Jednat s orgány státní správy (ministerstva) a krajskými úřady, aby cyklokoridory byly závazné a zaneseny do územních plánů obcí.
  • Cyklokoridory by měly mít statut veřejně prospěšné stavby – lze využít při majetkoprávním vypořádání, tedy výkupech (zvýšený koeficient jako např. ŘSD..?), případně v krajním řešení při vyvlastňovacím procesu.
  • Pokud cyklokoridor prochází více katastry, ustanovit schopného koordinátora, aby realizace byla řízena jednotně (např: kraj, magistrát, ORP aj.)
  • Ve spolupráci se svazky obcí, MAS, asociací krajů, usilovat na MMR případně u jiných orgánů státní správy, aby byl po majetkoprávním vypořádání vytvořen dotační titul pro kraje/obce na realizaci (výstavbu) cyklokoridorů.
  • Hlavní argumenty: zvýšení bezpečnosti dopravy, zdravý životní styl, dostupnost do zaměstnání, prostupnost krajiny, rozvoj venkovského prostoru.
Možnost dotace na problematické úseky:

Novinkou pro podporu výstavby problematických úseků na páteřní dopravní síti pro cyklisty je výzva Ministerstva pro místní rozvoj, a to z programu Podpora obnovy a rozvoje regionů, podprogramu Oživení cestovního ruchu podporou infrastruktury CR č. 1/2025/117D7640 na podporu veřejné a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu.

Využití této výzvy je zejména pro úseky, u kterých se velmi těžko obhajuje dopravní význam. Příkladem je právě regionální cyklotrasa 515 Olomouc – Konice, na které je potřeba vybudovat dvě cyklolávky, a to v zalesněné oblasti.

Dobrá praxe:

Jako příklad dobré praxe lze představit budoucí vedení páteřní regionální cyklotrasy 523, Cyklostezka Romže, kterou během oběda prezentoval starosta města Konice.

Aktivita byla realizována v rámci projektu Active2 Public Transport (DRP0200217), který je podporován v rámci programu Interreg Podunají (Danube Region Programme) a spolufinancován Evropskou unií.

Spolek uspořádal odbornou cykloexkurzi na trase: Olomouc -> Konice -> Prostějov
Modul: Novinky