Naše města na Výroční konferenci IROP: inspirace pro moderní a udržitelnou dopravu
01. 12. 2025
Ve středu 26. listopadu proběhla v plzeňském technologickém parku TechTower Výroční konference IROP 2025 věnovaná moderní dopravní infrastruktuře a udržitelné mobilitě v českých regionech. Akce se zúčastnil také zástupce našeho spolku a čtyři členská města — Jihlava, Říčany, Plzeň a Krnov — zde vystoupila s vynikajícími prezentacemi, které ukázaly jejich dlouhodobý, strategický a velmi inspirativní přístup k rozvoji multimodální a udržitelné dopravy.

Program konference pokryl širokou škálu témat od strategických infrastrukturních projektů až po konkrétní řešení pro pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu. Vybrané prezentace akcentující udržitelnou mobilitu (celý program a prezentace ke stažení naleznete zde):
- David Michalička, starosta Říčan, představil široké portfolio inovativních dopravních projektů, které město v posledních letech realizovalo díky kombinaci různých zdrojů financování – včetně několika úspěšných žádostí z IROP. Říčany systematicky budují propojený ekosystém mobility: od školních autobusů a senior taxi přes krátkodobé parkování a sdílená kola až po kapacity P+R, mobilní aplikaci, bezpečné cykloboxy a dříve provozovanou poptávkovou dopravu. Michalička ukázal, jak se tyto jednotlivé projekty skládají do funkčního celku, který zpřehledňuje dopravu ve městě a zároveň posiluje dostupnost veřejných služeb.

- Petr Ryška, primátor města Jihlavy, se ve svém příspěvku zaměřil na nový dopravní terminál, který město buduje jako klíčový uzel mezi železniční a autobusovou dopravou. Představil, jak terminál přinese přímé propojení na přilehlé ulice a výrazně zlepší dostupnost veřejné dopravy, čímž napraví dlouhodobý deficit způsobený historickým umístěním nádraží daleko od centra. Ryška zdůraznil, že nový terminál je zásadním krokem k moderní a dobře provázané městské mobilitě.
- Radka Žáková, cyklokordinátorka Plzně, přiblížila projekty cyklistické infrastruktury ve městě na čtyřech řekách. Představila výhody vedení cyklostezek v úzkém sepjetí s řekami (tzv. Greenways), za které město získalo i mezinárodní ocenění a také stezek na tělesech zrušených železničních tratí (tzv. Railways), z nichž vyniká stezka mezi Plzní a Chrástem na bývalé železniční trati Praha - Plzeň.
- Michael Cestr, koordinátor městské mobility v Krnově se zaměřil na vizi komplexního řešení dopravy na Revoluční ulici, která představuje důležitou spojnici centra města, hlavního nádraží a místní části Kostelec. Dopravní studie vypracovaná docentem Jiřím Čarským navrhla skutečně revoluční řešení, kdy je cyklistická doprava řešena formou širokých dánských cyklistických pásů částečně v hlavním dopravním prostoru a částečně v přidruženém prostoru. Řešení tak vhodně kombinuje dánský a nizozemský přístup řešení cyklodopravy.
- Pavel Kohout, konzultant ze společnosti KPMG Česká republika si připravil prezentaci na téma plánování cyklistické infrastruktury, kde upozornil na typické chyby v plánovacím procesu a detailně popsal, co všechno by měla obsahovat kvalitní infrastruktura pro cyklodopravu a na co se často zapomíná.
- Urbanista Petr Daněk z Centra dopravního výzkumu se zaměřil na dopravní vazby suburbanních lokalit a (center) měst s důrazem na potřebu budovat parkovací kapacity P+R v zázemí měst s přestupem na železniční dopravu (na příkladu Židlochovic) a také na nezbytné dopravní změny v historickém jádru města na příkladu Vodňan (důraz na pěší a cyklodopravu, tzn. režimy zóny 30 či sdílené zóny).
- Další řečníci zdůraznili nutnost spolupráce na všech úrovních státní správy a samosprávy při plánování velkých dopravních projektů, tzn. spolupráci mezi městy, kraji a státem (ministerstvy a státními organizacemi) tak, aby součástí velkých infrastrukturních staveb (Pražský okruh, VRT) byla také infrastruktura pro pěší a cyklistickou dopravu.

Na závěr inspirativní konference byl představen aktuální plán výzev v programovém období 2021-2027, kde je ještě v přípravě vyhlášení výzvy Infrastruktura pro cyklistickou dopravu pro méně rozvinuté regiony a také výhled na další programové období 2028+.
Článek byl zpracován za pomoci koordinátora městské mobility Krnova, Michala Cestra. Díky!