Asociaci měst pro cyklisty opustila Praha 11

12. 03. 2015

Dnes Zastupitelstvo městské části Praha 11 odsouhlasilo ukončení členství v Asociaci měst pro cyklisty. Chtěl bych na to reagovat osobně, jen tak, jak to cítím, bez zbytečných formalit. A první věta, která mě napadla, byla klasikova „Tak nám zabili Ferdinanda!“

Ani jako jednatel nevím, co bylo důvodem tohoto kroku. Ale co na tom záleží? Moje otázka je jiná - můžeme se z toho poučit? A musím si sám odpovědět: nemůžeme. Proč jsem si tak jistý? Rozhodování v každém městě nebo městské části závisí na konkrétních lidech, na jejich vnímání priorit. Vím, že i v Praze 11 jsou lidé, kteří vnímají roli Asociace měst pro cyklisty, ale jen byli v menšině a nedokázali vysvětlit druhým, jaký přínos má Praha 11 ze členství. Napadlo ale někoho, že by se také asociace mohla ptát: jaký my budeme mít užitek z toho, že vaše město vstoupí do asociace? A právě v úterý jsem měl jednání s jedním místostarostou a hovořili jsme o vstupu do asociace (mimochodem jednalo se o jinou městskou pražskou část). Až teď jsem si uvědomil, že to byl vlastně pohovor, kdy jsem se ptal spíše já. Dal jsem mu dvě podmínky související se vstupem do asociace - živé oči a smysl pro humor.  A obě byly na místě splněny.  Samozřejmě že tento hovor proběhl v uvolněném duchu, zároveň to ale něco svědčí o atmosféře, která panuje v asociaci.

V tom je kouzlo asociace. V asociaci nejsou města, ale lidé, kteří mají stejný úhel pohledu na svět. Nejde nám ani tak o cyklisty, ale jen chceme, aby se nám v našich městech dobře žilo. Na cyklistické dopravě si jen testujeme, co ví lidé o životě, jací jsou. Už rozumíte o čem je Asociace měst pro cyklisty? Ale asi by bylo slušné přeci jen napsat, jaké tedy města mají přínos ze členství. A tady přichází další vtip. Praha 11 sice teď vystupuje, ale město Lysá nad Labem zase vstupuje. A nová cyklokoordinátorka napsala tak dobré zdůvodnění vstupu do asociace, že jsem ho musel zveřejnit na www.cyklomesta.cz.  A další důvody členství? Potřebujeme mít sílu v množství, vždyť teď 17. 3. 2015 máme další klíčové jednání na Ministerstvu dopravy ohledně legislativních změn – snad již bude úspěšné. Koncem dubna připravujeme konferenci v Olomouci, abychom nastartovali změnu pohledu na mobilitu a možná i na život ve městech. Bude to revoluce. Praha 11 se nemusí bát – budeme bojovat i za ni, protože i u vás žijí lidé, za které stojí za to bojovat. Říká se o mně, že jsem blázen. Ale to je v pořádku. Jen blázni dokážou věci měnit a my po těch změnách jdeme. Těch bláznů je totiž v asociaci více. Anebo je to naopak? Co když jsou blázni ti druzí? Možná by mohla napovědět blížící se konference „Města s dobou adresou“. Znáte témata prvního dne?

  • Proč Dánové nejednají udržitelně, ale ekonomicky a chytře?
  • Správnou cestu v řešení městské mobility nemůže lidem ukazovat jen statutární město Olomouc, správná cesta je výsledkem naší vlastní volby a společenské debaty. 
  • Proč zatím v Česku nefungují plány městské mobility? Odpověď se pokusily definovat fakulty UP Olomouc.

 Ale zůstaňme na zemi. Ten život opravdu není krásný ani v členských městech. Mnozí by mohli vypravovat, jak se jim jejich kolegové smějí do očí a to jak na politické, tak úřednické úrovni.

Prostě se střetly dva myšlenkové světy. A proto jsem taky s nadsázkou napsal „Tak nám zabili Ferdinanda!“ Prostě vím, že někteří na Praze 11 s daným rozhodnutím nesouhlasili, ale byli tak trochu umlčeni.

Jaroslav Martinek, jednatel Asociace měst pro cyklisty

Modul: Novinky