Operační program Doprava 2014–2020 byl schválen

13. 05. 2015

Evropská komise (EK) dnes schválila Operační program Doprava pro období 2014 – 2020. České republice umožní čerpat z evropských fondů až 4,7 miliard eur (asi 125 miliard korun) na rozvoj silniční a železniční infrastruktury. Ministerstvo dopravy tímto krokem úspěšně završilo intenzivní vyjednávání s Evropskou komisí o podobě programu. Podařilo se ho prosadit prakticky v těch parametrech, které ministerstvo EK předložilo.

"Chceme evropské prostředky využít především na páteřní dálniční síť, tedy R35 spojující Hradec Králové a Olomouc, Pražský okruh, spojení s Rakouskem přes D3 a s Polskem přes D11," řekl ministr dopravy Dan Ťok. Důležité jsou podle něj také projekty na železnici, například modernizace trati Plzeň-Domažlice-státní hranice, která by měla zrychlit spojení na Mnichov či dráha na pražské letiště. "Budeme z programu nově financovat také obnovu vozového parku na železnici a městskou dopravu, tedy infrastrukturu pro tramvaje, metro a trolejbusy," dodal ministr.

Hlavními prioritami OPD 2014-2020 jsou velké infrastrukturní projekty v oblasti silniční a železniční dopravy. „Chci, abychom byli na čerpání evropských prostředků v dalším období lépe připraveni a nebrzdilo nás to, že máme kvůli zmražení přípravy staveb v minulých letech málo projektů. Proto jsme výrazně posílili investice do přípravy projektů a rozběhly se i výkupy pozemků, které byly další překážkou,“uvedl Ťok.

Investice z evropských prostředků budou nově směřovat i na modernizaci vozového parku osobní železniční dopravy, což výrazně přispěje k většímu komfortu cestujících na české železnici. Součástí programu je i rozvoj dopravní telematiky a inteligentních dopravních systémů (ITS).

Cílem OPD je dále podpora multimodální nákladní dopravy, zejména pak rozvoj překladišť kombinované dopravy. Více než doposud bude mít v programu místo městská hromadná doprava v elektrické trakci (metro, tramvajové systémy, trolejbusové systémy). Mezi tyto projekty patří například výstavba linky D pražského metra či tramvajové napojení univerzitního kampusu v Brně.

Výhodou je členění operačního programu do podstatně nižšího počtu prioritních os, než tomu bylo u OPD pro období 2007-2013, který měl celkem sedm os.  Rozdělení do čtyř prioritních os umožní flexibilnější využití prostředků a lepší celkové dočerpání programu.

 

Priority OPD 2014 – 2020 (příklady projektů)

 

Silniční doprava:

  • modernizace dálnice D1 (např. úseky: Mirošovice – Hvězdonice, Humpolec – Větrný Jeníkov)
  • výstavba dálnice D1 (např. Říkovice – Přerov – Lipník nad Bečvou)
  • výstavba dálnice D3 (např. Bošilec – Ševětín – Borek)
  • výstavba dálnice D11 (např. Hradec Králové – Jaroměř)
  • výstavba silnice R11 (např. Trutnov – st. Hranice)
  • výstavba silnice R6 (např. Lubenec, obchvat, I. etapa)
  • výstavba silnice R35 (Opatovice – Časy – Ostrov – Vysoké Mýto – Litomyšl)
  • výstavba silnice R48 (např. Rybí – Rychaltice)

 

Železniční doprava:

  • dokončení modernizace 4. koridoru na České Budějovice (např. úsek Sudoměřice – Votice)
  • modernizace trati Praha - Kladno s připojením na letiště Ruzyně
  • modernizace trati Brno - Přerov, II. etapa Nezamyslice – Přerov
  • modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. Hranice
  • modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice
  • optimalizace trati Kolín – Všetaty – Děčín

 

Zdroj: Tisková zpráva Ministerstva dopravy ČR

Modul: Novinky