Otázka pro legislativce: Kudy mají jezdit kola a chodit pěší?

07. 02. 2016

Přes šest let se připravovaly cyklolegislativní změny, přesto se stále objevují problémy s výkladem zákona a vyhlášky.

Příkladem může být otázka pohybu cyklistů a pěších po smíšených stezkách.

Často se tak objevuje otázka: Po které straně se mají in-line bruslaře a pěší pohybovat na smíšených stezkách (tedy stezkách označených značkami C9 a C10)? V terénu na těchto stezkách mohou vznikat a také vznikají konflikty. Rozporuplný výklad se týká především toho, zda se chodec či in-line bruslař má pohybovat na levé či pravé straně.

Zvláště citlivé je to v případě in-line bruslařů. Podle současné zákonné úpravy platí, že osoba pohybující se na kolečkových bruslích se musí po stezce pohybovat jako chodec - tzn. že na stezce se společným provozem se musí pohybovat proti cyklistům – vlevo (stejně jako na vozovce). Zdroj viz www.cyklodoprava.cz

Otázka směřuje k výkladu zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

 

Dne 11. 1. 2016 dorazila odpověď Ministerstva dopravy, které poskytlo výklad:

·         Stezka pro chodce a cyklisty společná (C 9) – zákon o silničním provozu nestanovuje na jaké straně stezky se mají chodci pohybovat

 

 

·         Stezka pro chodce a cyklisty dělená (C 10) – značka sama označuje prostor určený pro ohyb chodců (vesměs je to i na stezce vyznačeno jako pruh pro chodce), sousední pruh smí chodci použít pouze při obcházení překážky nebo při vyhýbání

Zákon sice nic takového nestanovuje, ale je logické, že bude pohyb na stezkách organizován stejně jako pohyb na pozemních komunikacích, tedy že se budou osoby stezek využívající pohybovat při jejich pravé straně.

 

Pro města a obce nicméně stále trvá stav, kdy je třeba stanovit pravidla na frekventovaných stezkách, doporučuje se také vést osvětu ke vzájemné toleranci různých skupin uživatelů.

Modul: Novinky