Vídeň, strategický plán a značka Město s dobrou adresou

28. 06. 2016

Hnacím motorem všech změn, tedy i dopravy a mobility, je politická vůle příslušných rozhodovacích orgánů řešit její problémy. Praxe ukazuje, že ve městech je zatím málo politiků, kteří stojí za změnami a vidí budoucnost dále než pouze své volební období, a nemají sílu a dostatek argumentů, aby dokázali o potřebnosti změn přesvědčit své kolegy v radě a v zastupitelstvu. Většina z nás ví, že auto potřebujeme k našemu životu, ale na druhé straně víme, že je jich někdy přespříliš…

Konference Město s dobrou adresou (19.-21.4.2016, Ledeč nad Sázavou) hledala takové politiky, kteří by do takových změn šli.

V Česku se zatím města bojí stanovit vizi, která by hovořila o konkrétním snížení automobilové dopravy. Vize se může stát efektivním marketingovým nástrojem pro inovativní opatření v oblasti dopravy a mobility. Je-li vize správně formulovaná, může mít pozitivní vliv na ekonomický růst a zaměstnanost. Také může městům pomoci k dosažení vytčených konkrétních cílů.  VIZE ale musí být spojena s konkrétním závazkem. Vzorem nám může být Vídeň (cíl snížení IAD byl stanoven na 15% do roku 2050), Curych, či Lipsko. Velmi často hovoříme o technologiích, opatřeních, ale málo hovoříme o skutečných změnách. Je třeba pomocím městům, resp. konkrétním politikům, aby se nebáli ambiciózních vizí a cílů, stejně jako např. ve Vídni

Příklad: Rámcová strategie Smart City Vídně do roku 2050

  • Snížení emisí CO2 z aktuálních 3,1 tuny na obyvatele na 1 tunu, tj. o 80 % (1990-2050)
  • Mobilita: Snížení motorizované osobní dopravy ze současných 28 % na 15 % do roku 2030. Do roku 2050 budou všechna auta v zóně města s alternativním pohonem.

Shodou okolností 24.4.2016 vyšel článek o Vídni: Sociální inženýrství, co funguje: Vídeň v nové čtvrti testuje lepší život

Vídeň si do budoucna vytkla poměrně přísné ekologické a energetické cíle. Věří, že jejich naplněním bude pro své obyvatele ještě atraktivnější než nyní. Lidskou laboratoří pro testování nových konceptů je vznikající sídliště na východním předměstí

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/reportaz-z-aspern-seestadt-dd9-/eko-zahranicni.aspx?c=A160422_120315_eko-zahranicni_rny

 

Modul: Novinky