Prostor pro jízdní kola v nových vysokorychlostních vlacích ICE 4 německé Deutsche Bahn

25. 02. 2018

Novinku pro cyklisty v evropských zemích nastavil německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB), když ve všech nově zavedených dálkových vysokorychlostních vlacích vyhradil prostor pro osm jízdních kol.

V prosinci 2017 po 14 měsících testování vjely vlaky ICE 4 do pravidelného provozu. Představují novou vlajkovou loď Deutsche Bahn pro dálkové trati a jeden prvek širší strategie, jak zajistit zákazníkovi to nejlepší. Pokud jde o přepravu jízdních kol, vlaky ICE 4 nastavují nové normy pro vysokorychlostní železniční služby, protože každý vlak disponuje osmi místy pro jízdní kola. Na celém území Evropy je jen velmi málo dálkových tratí, které nabízejí přepravu jízdních kol, takže tento průkopnický model by mohl představovat jakýsi milník pro další rozvoj integrace udržitelných způsobů dopravy, a také by se mohl stát hnacím motorem pro sektor cykloturistiky.

Pokud vše půjde podle plánu, do konce roku 2018 se počet vlaků ICE 4 zvýší ze současných pěti na devět. Podle ambiciózních plánů DB však jejich partner Siemens do konce roku 2023 dodá 123 vlaků ICE 4, které budou tvořit 40 % celkového provozu vlaků ICE. Podle dlouhodobé strategie DB se trati ICE 4 stanou páteří evropských dálkových tratí a mohou přilákat až 50 milionů nových cestujících.

ECF podporuje opatření k integraci cyklistické a železniční dopravy. ECF se domnívá, že počet cestujících ve vlacích poroste, když dráhy vyjdou vstříc potenciálním pasažérům, kteří by měli zájem kombinovat cestování na kole s cestováním vlakem; tento způsob je ideálním řešením pro environmentálně udržitelnou mobilitu, a současně jde o skutečnou alternativu k motorové dopravě, bezproblémovou, tzv. od dveří ke dveřím, pro účely rekreační i pro každodenní dojíždění. Vzhledem k současnému rostoucímu zájmu o cykloturistiku – jen v Německu v roce 2016 vyrazily 5,2 miliony lidí na cyklodovolenou -  mohou vlaky ICE 4 vytvořit důležitou základnu pro expanzi udržitelných způsobů dopravy.

Zatímco zavedení vlaků ICE 4 je obecně znamením pozitivního vývoje, podle prvního hodnocení ADFC, německé členské organizace ECF, jsou stojany pro jízdní kola ve vlacích poměrně úzké a 4 z 8 jsou vertikální, takže použití pro těžší jízdní kola jako pedeleky může být složitější. Kromě toho nás berlínská pobočka ADFC upozornila, že během příštího roku dojde k  narušení služeb přepravy jízdních kol na trase Berlín/Brandenburg a Bavorsko kvůli řešení určitých technických problémů v souvislosti se zavedením vlaků ICE 4. Deutsche Bahn slíbila, že dočasně zmírní přetlak během letních měsíců, kdy je vrchol cykloturistické sezóny, přesměrováním cyklistů přes Hannover do regionu německých Alp.

Zdroj:

https://ecf.com/news-and-events/news/db%E2%80%99s-new-ice-4-high-speed-trains-include-bicycle-spaces

 

 

Modul: Novinky