Chceme být hlasem, který bude slyšet.

22. 08. 2019

Spolek Partnerství pro městkou mobilitu chce být aktivní při zpracování nové vládní Koncepce městské a aktivní mobility, která bude zpracována v letech 2019–2020 Ministerstvem dopravy, ve spolupráci s dalšími ministerstvy.

V tomto ohledu je pro spolek velkým vzorem britská organizace SUSTRANS, nejenom co se týče odbornosti, angažovanosti, ale zejména rétoriky. Otázka je, zda je Česká republika zralá pro prvky partcipace a demokracie. Ano, komunismus padl v roce 1989, otázkou je, zda padl v našem chování, myšlení.

Stačí udělat malý test. Přečíst si novinku ze SUSTRANS: Správné vedení je to, co britská vláda musí začít prosazovat, aby dokázala splnit cíle v oblasti pěší a cyklistické dopravy a zeptat se, zda taková rétorika bude úspěšná i v české kotlině.

Originální novinka ze SUSTRANS:

Správné vedení je to, co britská vláda musí začít prosazovat, aby dokázala splnit cíle v oblasti pěší a cyklistické dopravy

Vzhledem k tomu, že Výběrová komise pro dopravu vydává svou zprávu o zvýšení intenzity pěší a cyklistické dopravy v Anglii, přemýšlím, zda právě teď není ta nejvhodnější doba pro skutečnou změnu dopravní politiky.

Červenec 2019. Pro politiku rušné období. Nový premiér s novou suitou ministrů; stále větší pravděpodobnost parlamentních voleb; zoufalá potřeba zprávy o výdajích (Spending Review); a to nemluvíme o nekonečném příběhu kolem brexitu.

Dá se tedy odpustit, pokud si myslíte, že zveřejnění zprávy Výběrové komise pro dopravu (Transport Select Committee) o zvyšování podílu pěší a cyklistické dopravy není ideálně načasované. Nicméně je to tady a ať se děje cokoliv, dojde ke změnám a ty mohou být problematické, ale mohou být i zdrojem inovací, konkurence a skutečného vedení.

Rovná se změna ve vedení změnám v nasměrování?

Máme nového premiéra. Ať už vaše politické přesvědčení či váš názor na Borise Johnsona jsou jakékoliv, jako starostovi Londýna se mu podařilo stimulovat postupné změny v podílu cyklodopravy v londýnských ulicích (jejichž základy pravděpodobně částečně položil už jeho předchůdce) a on sám jezdí na kole moc rád.

Pokud se mu podaří dosadit na ministerstvo dopravy správnou osobu, která do týmu vnese správný způsob vedení, pak společně se zprávou o výdajích, kde vládní rozpočty budou definovány na období jednoho až pěti let, by mohl nastat ten pravý čas, kdy vláda začne prokazovat skutečné vedení, pokud jde o plnění cílů stanovených ve vládní investiční strategii pro pěší a cyklistickou dopravu (CWIS).

 Jaké jsou problémy?

Nový tým pro dopravu zdědí některé z problémů, jež vyžadují řešení: až zoufale nenáročný cíl v oblasti pěší dopravy 300 cest na osobu a rok a v oblasti cyklodopravy zdvojnásobit její podíl na přepravě do roku 2025 - tyto cíle, jak ministerstvo dopravy připouští, lze při současné úrovni vedení a míře investic naplnit maximálně z jedné třetiny.

Zpráva Výběrové komise pro dopravu byla vytvořena na základě důkazů, které poskytlo několik partnerských organizací včetně Sustrans. Zpráva uvádí celou řadu doporučení, která by nový tým měl přijmout a jednat podle nich, s cílem prokázat skutečné vedení.

Musíme přestat předstírat, že obrovské investice do silniční motorové dopravy nám lidem nebo (pokud jste státní pokladna) ekonomice prospívají. Výstavba nových silnic generuje další dopravní provoz, který způsobuje přetíženost dopravy, je hlavním původcem klimatické krize, znečišťování ovzduší a nedostatku fyzické aktivity, což Národní systém zdraví v Británii stojí až 7 miliard liber ročně.

Jaké je naše doporučení?

Vláda Spojeného království by raději měla prokázat vůdčí postavení a pomoci místním samosprávám s realizací takových koncepcí, v nichž jízda autem na krátké vzdálenosti, ideální pro chůzi nebo cyklistiku, nebude žádoucí.

Lidé jsou v této otázce dost nervózní, vůle veřejnosti tu však je. Průzkumy Bike Life, které realizuje Sustrans, dlouhodobě prokázaly, že 78 % lidí si přeje navýšení investic do vyhrazené infrastruktury pro cyklisty, a to i v případě, že to přinese omezení prostoru pro jinou silniční dopravu. Výběrová komise pro dopravu předložila v této souvislosti cíle navržené pro příští Investiční strategii pro cyklistickou a pěší dopravu, a my souhlasíme.

Kromě toho by vláda měla jít příkladem a navýšit částku, která je z rozpočtu na dopravu přidělena na aktivní dopravu, a investovat méně do rozvoje strategické silniční sítě. Vláda by tak napomohla realizaci plánů místní infrastruktury pro pěší a cyklistickou dopravu, které připravuje 46 místních úřadů v Anglii, a také tomu, aby podobné plány vznikaly a byly realizovány i v dalších obcích.

A kde na to vzít peníze?

Zpráva také zdůrazňuje, že nová vláda, ať už jde o obměněnou současnou vládu konzervativců, nebo jakoukoliv jinou vládu, která vzejde z možných parlamentních voleb, musí přestat pracovat izolovaně.

Mnohé benefity, které vzejdou z investování do pěší a cyklistické dopravy, se načítají v resortu zdravotnictví, ale platí je doprava.

Resort dopravy je chudý na příjmy a zdraví zase na kapitál. Nejúspěšnější opatření na rozvoj pěší a cyklistické dopravy zahrnují kapitálové financování a vytváření příjmů. To znamená, že zahrnují budování nové infrastruktury, a následně osvětové a informační programy, zaměřené na změnu chování, které lidem pomohou novou infrastrukturu používat. Proto by bylo vhodné kombinovat programy, které spolufinancuje jak resort dopravy, tak resort zdravotnictví s tím, že zdravotnictví zajistí financování příjmů, které bude doplňkem kapitálového financování z dopravy.

Kdy by k tomu mělo dojít?

Tato partnerská práce musí začít hned, a to aktualizovanou vládní investiční strategií pro pěší a cyklistickou dopravu a závazkem k dlouhodobému financování, který bude vyjádřen ve Zprávě o výdajích. Protože to, co skutečně potřebujeme v tom všem politickém chaosu roku 2019, jsou politické strategie, které nám pomohou být šťastnější, zdravější a zachovat naši planetu pro budoucí generace.

https://www.sustrans.org.uk/our-blog/opinion/2019/july/uk-government-must-show-leadership-to-achieve-walking-and-cycling-ambitions/?utm_source=Sustrans&utm_medium=email&utm_campaign=10718369_The%20Network%20August%202019&dm_i=6EB,6DQCH,MOUJV,P95X8,1

 

Chceme být hlasem, který bude slyšet.
Modul: Novinky