Dycky Most !!!

02. 01. 2020

Belgický Gent a český Most. Co mohou mít společného? Inspirují naše města.

Dnes na sociálních sítích na profilu skupiny CityChangers byla zveřejněna novinka o belgickém městě Gent, které zavedlo v roce 2017 "The Circulation Plan", který pomohl odvést auta z centra města. V roce 2012 byl podíl cyklistů v Gentu 22 %, dnes je to 35 % a stále roste. Nejednalo se o žádný projekt, který se plánoval desítky let, ale šlo o kreativní řešení, kde se dal prostor improvizaci, experimentům, zajímavým taktikám/nápadům a procesům, z kterých vznikl už zmíněný Circulation Plan

Proč odkazujeme na sociální síť Facebook? Velmi zajímavá byla totiž diskuse pod příspěvkem, zda je podobné opatření u nás možné nebo ne. Určitě ano, ale jen někde.

Je prostě dobré se dívat do ciziny, ale není nad české příklady. Takže dnes bude novinka na téma Dycky Most.

Na konferenci v Milevsku ve dnech 16. - 17. 10. 2019 mělo město Most možnost prezentovat své aktivity ze dvou úhlů pohledu:

  • Jak nebýt schizofrenikem při řešení budoucnosti dopravy ve městech?
  • Dycky MOST !!! Ale ten skutečný, ne ten z médií! A nemáme rádi číslo 204!

Ano, vždy je to jen o tom, zda chceme být vidět pozitiva, či negativa. Jednou tak bylo město Most prezentováno spíše v duchu "ono to nejde", podruhé v duchu "ono to jde".

Koordinátor městské mobility z Mostu, Kamil Novotný to vystihl slovy:

"V Mostě máme jednu velkou výhodu. Řešení dopravy má u vedení města podporu, jaké se jí nedostávalo od doby postavení nového města. Přístup je systematický, se strategickým výhledem, odborníkům a úředníkům je nasloucháno, je zájem o nové vize, jsou uvolňovány velké prostředky v rozpočtu města. Přesto zůstávají témata a rozhodovací postupy, které se nám v Mostě doposud nepodařilo systémově nastavit z důvodů. Na ně se můžete podívat v prezentaci Jak nebýt schizofrenikem při řešení budoucnosti dopravy ve městech?. Al ejá chci se dívat na město Most pozitivně. Nemám rád čislo 204. A proč? Podle nějaké výzkumu o kvalitě života v našich městech jsme prý až na 204. místě. Jaký nesmysl. Já mám rád moje moje město Most a vím proč!!!

Máme:

  • Jezero větší než Máchovo
  • Park s cyklozónou vedle centra města
  • Rekreační zóny včetně sítě tras pro bikery
  • Aquadrom, Hipodrom, Autodrom, Aerodrom, …
  • Centrální park s největším 3D bludištěm v ČR
  • . . .

A co se týče systému práce v oblasti dopravy, tak taky dobré. Však posuďte sami:

  • Zájem vedení města řešit dopravu koncepčně, systematicky a s ohledem na požadavky udržitelného rozvoje planety
  • Oddělení dopravy a koordinátor městské mobility
  • Pasporty v systému GIS (komunikace, dopravní značení, parkování, cyklogenerel, digitální technická mapa města)
  • Komise dopravy rady města, pracovní skupina pro dopravu
  • Externí odborní konzultanti na řešení systému dopravy a veřejné dopravy
  • Veřejná projednání dokumentů a záměrů, komunikace s odborníky a občany, sociální sítě, mobilní rozhlas
  • Pracovní skupina architekta města (řeší i vývoj veřejného prostoru)
  • Pětina rozpočtu města do dopravy!
  • Základní předpoklad plněn: Strategické myšlení vedení města s dlouhodobými cíli a vizemi, ochota poskytovat zdroje na koncepční dokumenty,  studie i projekty
  • Příprava strategického plánu na období 2021 - 2027
  • Schválený SUMP
  • Zpracované koncepce pro cyklodopravu a parkování
  • Rozjíždíme ZAKOS, rozšíření tramvajové dopravy
  • Koncepci veřejné dopravy budeme v roce 2020 řešit společně jako region s Litvínovem a partnerem v integrované dopravě – Ústeckým krajem
  • Síť měřičů okamžité rychlosti

No prostě Dycky Most!!!


Štítky: Strategie (Role města, tag2)

Aktuality