20. 12. 2017
Lublaň je úspěšná ve spolupráci se svými občany i ve využívání technologií. Předpokladem úspěchu je otevřenost, naslouchání a dlouhodobá vize. Lublani se v nejkratším čase podařilo učinit nejvíc pozitivních změn, které vycházejí z dlouhodobé strategie města: za uplynulých deset let zde realizovali 1700 projektů.
Článek byl převzat z webového portálu www.citeone.cz v plném rozsahu.
Webový portál smartcitybrand přináší inspirativní rozhovory se starosty chytrých měst. Mezi premianty, jako je Amsterdam, Oslo nebo Vídeň, se ocitla Lublaň, která se za poslední dekádu změnila také díky osvícenému starostovi Zoranu Jankovićovi, prvnímu poválečnému starostovi Lublaně, který řídí město už druhé funkční období.
Celý rozhovor se starostou Zoranem Jankovićem zní jako z manuálu pro chytrá města: vše, o co se ve městě zasazují, má hlavně zvýšit kvalitu života obyvatel a návštěvníků; na změnách se podílí multioborový tým expertů z řad firem, neziskovek i samotných obyvatel; záleží jim na životním prostředí, zdraví, sportu, vzdělání, kultuře a infrastruktuře, jejichž kvality a dostupnosti dosahují prostřednictvím technologií a inovací. A samozřejmě dbají o co největší otevřenost města, v němž každý může přijít s vlastním nápadem, který, pokud je konstruktivní, lze realizovat.
Evropská komise loni ocenila Lublaň jako Evropskou zelenou metropoli a ve vysvětlení uvedla, že Lublani se v nejkratším čase podařilo učinit nejvíc pozitivních změn, které vycházejí z dlouhodobé strategie města: za uplynulých deset let zde realizovali 1700 projektů. Dokument s názvem Lublaň 2025 vize vznikl už v roce 2007. „Pokud cíle nejsou jasně nastavené, je obtížné se jimi řídit. Každé město by mělo mít svou vizi, která určuje směr všech plánů a projektů. Nic z toho samozřejmě není možné bez skvělého týmu spolupracovníků,“ sdílí starosta svou zkušenost. „Nevím, který ze 1700 projektů lze označit za nechytřejší, ale mimo jiné jsme zamezili vjezdu motorových vozidel do centra, brownfieldy využili jako sportovní a rekreační centra a jako první metropole jsme vyhlásili strategii nulového odpadu (myšlenka, že všechny výrobky se znovu využijí; žádné odpadky nekončí na skládkách ani ve spalovnách – pozn. red.). Zavedli jsme napájecí systém pro elektromobily a představili jsme nový systém jejich sdílení skrz mobilní aplikaci,“ vyjmenovává starosta.
Uvědomuje si samozřejmě důležitost městských obyvatel: „Obyvatelé jsou největší prioritou Lublaně. To je důvod, proč má řada aktivit a inovací za cíl zvýšit kvalitu života. Dosažení těchto cílů vyžaduje vyjednávání, odhodlání a v neposlední řadě odvahu plány realizovat. Nejtěžší je změnit návyky lidí,“ říká v rozhovoru starosta. On sám odvahu našel třeba před devíti lety, kdy se rozhodl uzavřít centrum města pro vjezd aut. Lidé se obávali, že to centrum města umrtví, ale stal se pravý opak: „Centrum funguje jako obývák, konají se zde rozmanité kulturní a společenské akce, chodci se v ulicích potkávají s cyklisty a těžko bych hledal člověka, který by chtěl vrátit původní stav,“ dodává starosta.
Město také zřídilo portál občanských iniciativ, kam může kdokoli poslat svůj názor, nápad nebo otázku. Každý dostane odpověď a smysluplné projekty se realizují. „Pracujeme pro obyvatele a spolu s nimi. Je obecně známo, že dávám přednost osobnímu kontaktu, na svých denních obchůzkách s občany denně hovořím. Jednou za měsíc zde máme den otevřených dveří, kde jsem k dispozici. Zatím přišlo 23 tisíc lidí,“ říká starosta.
Jak je na tom město politicky? Lublaň sama sebe definuje jako sociálně citlivé, zodpovědné a přátelské město pro všechny generace a aktivně spolupracuje s různými komunitami či subkulturami. „V Lublani respektujeme odlišnost. Jsem hrdý, že po padesáti letech konečně stavíme mešitu, že na lublaňské radnici získala svůj prostor také LGBT komunita (zkratka pro lesby, gaye, bisexuály a transgender, pozn. red.) a že městská rada u nás bez odporu přivítala uprchlíky,“ jmenuje Zoran Janković další lublaňské přednosti.
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Vize (Role města, tag1),
Strategie (Role města, tag2),
Zapojování veřejnosti (Role města, tag6),
Zahraniční města (Role města, tag8),
Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.