Evropská komise znovu odkládá návrh předpisů pro bezpečnost vozidel!

13. 03. 2017

Minulý týden oznámila Evropská komise v rámci pracovní skupiny pro motorová vozidla, že návrh předpisů o bezpečnosti vozidel se odkládá přinejmenším na březen 2018!

Technologie vozidel se přitom v posledních letech vyvíjejí neuvěřitelným tempem a různé stupně alespoň částečně autonomního řízení jsou u těch nejdražších vozů téměř standardem. Se zatajeným dechem sleduje automobilový průmysl koncept „automobilu bez řidiče“ nebo „vozidel s autonomním řízením“.

V tomto kontextu technologických změn se Evropská komise připravuje na aktualizaci a přepracování bezpečnostních předpisů obecně a bezpečnostních předpisů pro chodce, které jsou zásadní pro bezpečnostní požadavky pro schvalování typu všech nových vozidel.

Každé nové vozidlo musí odpovídat celému souboru bezpečnostních norem a povinností EK je aktualizovat tyto normy v souladu s nejnovějšími dostupnými technologiemi. Jak všichni víme, současný průmysl se doslova zbláznil do automatizovaných vozidel, online připojených vozidel a dalších vyspělých systémů pro motorová vozidla. Zde jsou některé z nich:

  • Inteligentní rychlostní asistent (Intelligent Speed Assistance ISA) – pomáhá omezit rychlost vozidla na maximální povolenou rychlost, nebo alespoň znesnadnit její překročení
  • Autonomní nouzové brzdy (Autonomous Emergency Braking AEB) – auto samo pozná, že hrozí srážka s cyklistou, chodcem nebo jiným vozem, a automaticky zastaví
  • Konstrukce kabiny nákladního vozu umožňující lepší přímý výhled.

Podrobnější informace se dočtete zde. Samozřejmě ďábel je ukrytý v detailu a záleží na tom, jak věci půjdou, z naší perspektivy to však vypadá velmi nadějně, především v případě ISA a AEB. Tyto inovace přicházejí v době, kdy se počet obětí dopravních nehod poměrně ustálil. V roce 2014 zemřelo na evropských silnicích při dopravních nehodách přibližně 26 000 osob, z toho 2 112 cyklistů (8,1 %). Pro srovnání, v roce 2005 to bylo 3 044 cyklistů, a tento pokles můžeme považovat za úspěch.

  • Na druhou stranu, ačkoliv je tento 30% pokles úspěchem, je mnohem menší než celkový pokles počtu obětí dopravních nehod, který činí 42 %
  • V současnosti se počet úmrtí mezi cyklisty na silnicích ustálil, v roce 2012 to bylo 2 170, a v roce 2013 ještě o něco méně – 2 001.

Tohle je obrovská příležitost pro Evropskou komisi, jak nastartovat další snižování počtu smrtelných dopravních nehod na území EU. Je pro to ta nejvhodnější doba, protože se objevují technologie skutečně zaměřené na to, aby zabránily srážce s objekty mimo vozidlo, a také na omezení rychlosti vozidla; tato průkopnická řešení představují skutečnou revoluci pro bezpečnost cyklistů, a vlastně všech účastníků dopravy.

I pro ostatní to vypadá jako skvělá příležitost, takže osm členských států (Rakousko, Belgie, Francie, Německo, Itálie, Irsko, Lucembursko a Holandsko) napsalo komisi dopis, ve kterém žádají o rychlejší postup a předložení návrhu již v roce 2017.

Je to opravdu velká škoda. Potřebujeme další silný podnět, díky kterému budou pokračovat již započaté změny v bezpečnosti dopravy, a současná úroda nových technologií vozidel by byla ideálním kandidátem. Místo toho Evropská komise tráví čas dalším přezkoumáním poměru nákladů a přínosů možných použitelných technologií. Přitom jde již o třetí přezkoumání, poté, co po prvním a druhém snížili počet možností z 50 na 19.

Autorka Ceri Woolsgrove

https://ecf.com/news-and-events/news/commission-delay-vehicle-safety-regulations-again

Aktuality