Italské město Bari bude lidem platit za omezení aut

08. 01. 2019

Radnice jihoitalského města Bari rozhodla, že bude vyplácet 25 euro měsíčně lidem, kteří během cest do práce vymění automobil za kolo. Platit bude i za jiné cesty než do práce, bude to ale méně. Město chce rovněž přispívat těm, kteří vlastní bicykl nemají a budou si ho chtít pořídit.

Cílem není jen uvolnění provozu na silnicích, ale především péče o přírodu. Jako výsledek si Bari od experimentu představuje zdvojnásobení počtu cyklistů. | Zdroj: Wikimedia Commons | CC0 Creative Commons

Bari je první italské město, které k experimentu s přemístěním řidičů z aut na kola přistoupilo. Zkušební lhůta nového opatření bude trvat čtyři měsíce a pro jeho implementaci bylo z radničního rozpočtu uvolněno 545 tisíc euro (téměř 14 milionů korun).

Cílem podle italského města není jen uvolnění silničního provozu, ale především péče o přírodu. Jako výsledek experimentu si Bari ideálně představuje zdvojnásobení počtu cyklistů v ulicích města.

Odměnu je v plánu vyplácet v závislosti na ujetých kilometrech, avšak se stropem, kterým má být 25 euro (zhruba 640 korun) za měsíc. Speciálně bude placená cesta do práce a zpět, během ní úřady lidem vyplatí 20 centů (přibližně pět korun) za kilometr. V případě dalších cest jinam než do zaměstnání půjde o částku čtyři centy (zhruba jedna koruna) za kilometr.

Starosta jihoitalského přístavu Bari navíc vyhlásil, že je město připraveno finančně podpořit i obyvatele, kteří vlastní kolo nemají, ale měli by o něj v rámci omezení automobilové dopravy zájem.

Nový bicykl by měl být městem dotován ve výši 150 eur (3800 korun), na koupi elektrického kola dostanou obyvatelé Bari slevu 250 eur (6400 korun) a na koupi staršího kola z druhé ruky 100 eur (2550 korun).

Zdroj: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/cykliste-kolo-bari-italie-prispevek-na-cestu-do-prace_1901072025_jgr?fbclid=IwAR05fo0IymrP9zrrmr2ZHDUB7v5tkD1QgLfIS508Ws7ZdCWPKjkE7T0u92o

Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.


Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Aktuality