16. 01. 2019
Je leden, teploty jsou chvíli nad nulou, chvíli pod nulou. Chvíli prší, chvíli sněží. Ale to nevadí. Lidé mají možnost začít rok týdenní Lednovou výzvou a zkrátit si tak čekání na 9. ročník květnové týmové výzvy Do práce na kole. Konat se bude od 21. do 27. ledna, je pro jednotlivce a zdarma. Lednová výzva bude stejně jako v květnu pro cyklisty, běžce, chodce i koloběžkáře.
Pojďme se ale podívat na kampaň jinýma očima. Co kdybychom kromě soutěžení, také hledali příběhy, které budou motivovat ke změnám i po skončení kampaně. Nějaké nápady máme a brzy vám dáme vědět. Určité náznaky také najdete na odkazech města Uherské Hradiště a města Otrokovice.
Inspirací se stal pro nás článek od SUSTRANS na téma Jízda na kole do práce mi změnila život: příběh Tobyho
Jízda na kole pomohla Tobymu zhubnout, dostat se do kondice a získat sebedůvěru pro nové zážitky a zkušenosti
Všichni víme, že dojíždění do práce na kole je zdravější a levnější a může být i rychlejší než jízda autem, někdy však potřebujeme trochu povzbudit, abychom začali.
Hledání zdravějšího životního stylu
Pracoval jsem na IT oddělení v kanceláři a od té doby, co jsem jako sotva zletilý dostal auto, jsem všude jezdil autem. Když se ale v mých 30 letech dostala moje váha až na 130 kilo, rozhodl jsem se s tím něco udělat, koupit si kolo a zapojit se do programu na podporu dojíždění do práce na kole.
Zpočátku mě představa, že bych měl jen část z mé 15km trasy ujet na kole, dost znepokojovala. Je to 15 km jen na jednu cestu. Dokonce mí kolegové, kteří už na kole jezdili, se domnívali, že jsem si vzal moc velké sousto a brzo to vzdám. Dostal jsem však od nich neocenitelnou radu, že si mám postupně zvyšovat počet kilometrů na kole, než se dostanu k celé vzdálenosti.
Celou trasu jsem rozdělil na zvládnutelné úseky a zbytek cesty jsem jel autem nebo vlakem.
Co jsem změnil způsob dojíždění do práce, můj životní styl prošel dramatickou proměnou.
Cyklistika má hodně přínosů
Přínosy dojíždění do práce na kole jsou pro můj život obrovské, neskutečné.
Ušetřím spoustu peněz za benzín – to se ukázalo poměrně brzy, proto jsem se rozhodl najezdit měsíčně na kole co nejvíc kilometrů, abych dokázal splatit své kolo.
Dostal jsem se do kondice, do mnohem lepší kondice, a zhubnul jsem víc než 50 kilo.
Cyklistika mi otevřela zcela nové možnosti do nového života. Například jsem se zúčastnil výzvy Three Peaks Challenge – výstup na nejvyšší hory Anglie, Skotska a Walesu během 24 hodin. Na to bych nemohl ani pomyslet se svou dřívější nadváhou.
Den pro cestu do práce na kole
Jako neoficiálního šampiona v dojíždění do práce na kole mě kolegové často žádají o radu. Jejich žádosti se dotýkají všech aspektů cyklistiky. Po práci pořádám pravidelné vyjížďky na kole nebo příležitostné pracovní návštěvy zaměstnanců z našeho místního cykloservisu. Každoročně se také snažím motivovat alespoň jednoho z našich zaměstnanců k účasti na charitativní cyklojízdě z Londýna do Brightonu na podporu nadace British Heart Foundation.
Když jsem se svými jízdami na kole začínal, nevěděl jsem nic o tzv. Dni pro cestu do práce na kole, dnes se však snažím povzbudit i ostatní, aby to zkusili. A mnozí z těch, kteří se odhodlají, pak jezdí do práce na kole pravidelně. Pokud se i vy chcete zapojit, je dobré to probrat osobně či mailem s někým, kdo už na kole dojíždí. Můžete se tak dozvědět tipy na nejlepší místní trasy i co máte jako cyklista k dispozici na vašem pracovišti.
Budete v dobré společnosti – například v roce 2016 se do tohoto dne zapojilo 44 892 osob.
Já pro své každodenní dojíždění do práce využívám trasy Národní cyklistické sítě, která mi nabízí silnice s malým nebo nulovým provozem motorových vozidel, dobrým značením a poměrně často i krásnými výhledy. Cestou do práce tak můžu vidět spoustu nového. Venku je to mnohem lepší než uvnitř auta nebo autobusu.
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Kampaně (Občan, tag35),
Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.