Co brzdí trh s elektromobily?

27. 05. 2019

Před časem jsme zveřejnili článek o ročních statistikách prodejů aut s alternativními pohony, jako jsou CNG, LPG nebo elektromobily. Jejich podíl na trhu sice roste, zatím ale stěží dosahuje jednotky procent. Co brzdí rozvoj segmentu? Vycházíme z prezentací, které zazněly na semináři o čisté mobilitě, kterou pořádalo sdružení Regio 2020 dne 14. 9. 2017 v Jihlavě. 

Pro koncové uživatele jsou to určitě pořizovací cena a zatím nepříliš hustá síť veřejných nabíjecích stanic. Pro domácí použití jistě lze nainstalovat doma či ve firmě tzv. wallbox, automobil se pak může dobíjet během nočního parkování.  

Jde o vyzkoušené vlastní řešení pro „domácí“ a „firemní“ nabíjení a pokud je auto určené převážně k cestám po městě, bezpečně postačí. Zkusme se ale podívat na firemní klienty, kteří používají služební automobily, na přepravce a provozovatele kamenných nebo internetových obchodů - ti všichni potřebují občas použít automobil k dopravě nákladu.

Firmy uvažují ekonomicky a velmi pečlivě hlídají podmínky nastavené od veřejné správy. Může jít například o:

  • Zvýhodněné parkování
  • Dotace na nákup vozidel
  • Úlevy z poplatků
  • Výjimku ze zákazu vjezdu do určitých oblastí

K tomu je samozřejmě nutné elektrovozidla jasně označit, tak, aby je různé detekční systémy mohly rozpoznat. Také je potřeba vytvořit dopravní značku a pravidla, která definují "čistá vozidla". 

Stále více je vidět také elektrokola, i tady ale chybí jasná pravidla pro jejich provozování ve firmě. Pokud se tak některý městský úřad rozhodne nabídnout svým zaměstnancům elektrokolo na kratší cesty po městě, jako například v Třebíči, je to důležitá práce i z pohledu osvěty. 

Firmy také často hovořily o tom, že pokud město vyjádří podporu nízkoemisní dopravě, mělo by podpořit záměr jasnými kroky, typu zvýhodněného parkování, umožnění vjezdu do částí města vyhražených právě jen pro ekologické přepravní prostředky apod. Pokud naopak město zakáže provoz jízdních kol nebo jízdních kol s elektromotorem v centru města, vyvolává to nedůvěru a snižuje to ochotu investovat do nákupu vozidel. Firmy proto sledují výstupy a posuzují podle konkrétních kroků, spíše než strategií. 

Foto: Ludhiana E. Moreira Sales and Mario Duran (Mariordo) – Tento soubor byl odvozen z: Amsterdam 06 2015 1616.JPG:, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41278454


Štítky: Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

Aktuality