Nová Metodika plánu udržitelné městské mobility SUMP 2.0 získala certifikaci

28. 01. 2022

Ministerstvo dopravy certifikovalo novou Metodiku plánu udržitelné městské mobility SUMP 2.0. Plány udržitelné městské mobily jsou základní strategické dokumenty pro města, na které je mimo jiné vázáno čerpání prostředků z řady evropských dotací pro období 2021–2027. 

Už název naznačuje, že se jedná o druhou, upravenou verzi metodiky. V čem je tedy nová v porovnání s první verzí?

Jak už samotný úvod naznačuje, proces zůstává zachován, mění se ale pozornost věnovaná jednotlivým bodům nové metodiky. V České republice se pro Plán udržitelné městské mobility používá zkratka PUMM. Nová verze metodiky se ale cíleně vrací ke zkratce SUMP odvozené od prvních písmem anglického názvu Sustainable Urban Mobility Plan. Kvůli překladu z anglického do českého jazyka se totiž ztratila pointa celého SUMP – zatímco v českém kontextu je na prvním místě slovo plán, tak v anglickém je to sustainable, tedy přídavné jméno udržitelná. To je na prvním místě při jakémkoliv plánování. Proto se nová metodika SUMP 2.0 vrací ke kořenům a zdůrazňuje právě „sustainable“. Udržitelnost znamená prosperitu, nezavírá, ale otevírá možnosti a dává prostor pro volbu.

Metodiku SUMP 2.0. je možné přirovnat k minci, protože popisuje principy plánování udržitelné městské mobility ze dvou stran. Na jedné straně prezentuje „klasický“ cyklus dvanácti po sobě následujících kroků SUMP, kdy jednotlivé kroky mají být prováděny postupně jeden po druhém. Jelikož ale praxe ukazuje, že tento přístup částečně selhává, tak nová metodika SUMP 2.0. mění pořadí a v první kapitole představuje základní principy plánování udržitelné městské mobility.

Od začátku je nutné mít na paměti, že SUMP je třeba vnímat jako strategický, nikoliv technický dokument. Klíčovým rozměrem je politická zodpovědnost a odpovědnost výkonných orgánů.

Dále je potřeba věnovat daleko větší pozornost komunikačnímu rozměru, který není možné redukovat jen na komunikaci uvnitř týmu, na několik veřejných slyšení, na web či na pár osvětových akcí, které už stejně město realizuje. Komunikace musí být spojena s cílenou politikou směřující ke snižování počtu aut ve městě. Součástí takové politiky je vytváření ideálních podmínek pro pěší a cyklisty a motivování občanů, aby více jezdili na kole nebo chodili pěšky, případně používali MHD.

Nová certifikovaná metodika MD prezentuje základní výsledek projektu MOBILMAN – Humanitní rozměr plánů udržitelné městské a regionální mobility (TL02000400), který byl podpořen Technologickou agenturou České republiky. Metodiku zpracovalo konsorcium čtyř partnerů: Fakulta dopravní ČVUT v Praze, Vysoká škola ekonomická v Praze, Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice a spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s.

Metodiku je možné si stáhnout pod tímto článkem.

 

Nová Metodika plánu udržitelné městské mobility SUMP 2.0 získala certifikaci
Modul: Novinky