Žďár uspořádal konferenci o městské mobilitě a spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. byl přitom

19. 09. 2025

18. září se do Žďáru sjeli odborníci na dopravu z Česka i Rakouska, aby se zapojili do odborné konference o městské mobilitě. Co to je? Zkráceně jde o pohyb po městě - pěšky, na kole autem nebo jinou dopravou. Konference přinesla zajímavé pohledy i témata.

Účastníci se mohli inspirovat dobrou praxí rakouských měst, jak tvoří prostor pro cyklisty, chodce a řidiče aut. Proběhlo i představení nové kampaně Zvolni (zvolni.cz), která nabízí zamyšlení nad tím, jestli není dobré alespoň občas v životě zvolnit a pokud to jde, absolvovat některé cesty pěšky nebo na kole. Ztracené minuty vám pak mozek i tělo vynahradí nově nabytou energií.

Další příspěvky se týkaly provozu MHD nebo třeba obchvatu města. Věděli jste, že žďárské senior taxi je jedno z nejžádanějších v republice? K městské mobilitě byla až do září k vidění interaktivní výstava ve sklárně.

V říjnu se také město už podruhé přidává k výzvě 10 000 kroků (desettisickroku.cz). Stačí se zaregistrovat zdarma do aplikace a chodit. Nejlepší je, že každý soutěží hlavně sám se sebou, plní cíle, které si sám nastaví podle svých časových i fyzických možností. Cílem je udělat něco pro sebe. Tak pohybu zdar!

Jedním z důvodu realizace worskhopu byla skutečnost, že radnice připravuje změny v dopravě, které se dotknou několika městských částí. Nově zavedené jednosměrky, obytné zóny a zóny s maximální povolenou rychlostí 30 km/h mají přispět ke zvýšení bezpečnosti, zklidnění dopravy a vytvoření dalších parkovacích míst v sídlištích. První změny se projednávaly s obyvateli Přednádraží, stejný postup město plánuje i v dalších lokalitách.

Připravovaná opatření přinesou více klidu do sídlišť, kde se pohybují děti, chodci a cyklisté. Zavedením nových opatření se jenom v Přednádraží podaří zlegalizovat zhruba stovku stání, třicítka totiž umožní vyznačit více parkovacích míst, někde i blíže ke křižovatce než dosud. Další parkovací místa vzniknou i díky zavedení jednosměrek, změny navíc usnadní průjezd vozidlům IZS - ten je v sídlištích často komplikovaný.

Řidiče čekají také nové jednosměrky - v ulici Haškova ve směru od Nádražní, a na ni navazující další v ulici Chelčického ve směru ke kruhovému objezdu. Ulice budou ale jednosměrné jen pro auta, cyklisté budou moct jezdit oběma směry.

Zpomalení dopravy na 30 km/h už funguje ve čtvrti Vodojem, v některých ulicích na Klafaru nebo v části Nádražní ulice k poště. Místním obyvatelům jsme už představili projekt pro Přednádraží, následovat budou sídliště u průmyslové školy, Libušín a širší centrum města. Postupně budeme v průběhu podzimu a zimy zvát obyvatele na setkání k opatřením v jednotlivých lokalitách.

Všechna opatření, která jsou průběžně představována místním obyvatelům, se týkají pouze vnitřních částí sídlišť a nedotknou se hlavních tahů městem. K fyzickému vyznačení a tedy platnosti opatření přistoupí město předběžně v průběhu roku 2026.

Žďár uspořádal konferenci o městské mobilitě a spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. byl přitom
Modul: Novinky