V Hradci Králové zakryli údajně nebezpečné semafory. Ale policie byla proti

01. 02. 2016

Revolta v Hradci Králové - zástupci cyklistické komise v čele s primátorem Hradce Králové Zdeňkem Finkem zakryli semafory na světelné křižovatce u Aldisu. Budou za to čelit podezření z poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení? Co o tom píše Hradecký deník?

„Znala jsem paní z Věkoš, která zahynula na této křižovatce kvůli špatným semaforům. Viděla zelenou, ale ta platila pro protější část silnice. Bylo jí třiapadesát let. Stalo se to zhruba před dvaceti lety, když zde zavedli tohle značení. Je to nebezpečné hlavně pro děti, které se odmalička učí, přecházet na zeleného panáčka. Vidí tedy zeleného cyklistu a jedou," svěřila se Anna Polášková z Hradce Králové.

A právě na nebezpečí špatně umístěných semaforů pro cyklisty chtěli v úterý večer místní upozornit zakrytím  čtyř semaforů na světelné křižovatce u Aldisu. Pomáhal jim v tom také primátor Zdeněk Fink. Podobných semaforů ve městě najdeme několik.

„Chceme dosáhnout toho, aby se zvýšila bezpečnost této a dalších křižovatek ve městě. Cyklista, který není znalý, tak je riziko, že vjede do křižovatky na zelené světlo, který neplatí pro něj, ale pro cyklistu, který stojí na dělícím ostrůvku. Snažili jsme se to řešit několik let s policií, odborem dopravy magistrátu, ministerstvem dopravy. I když jsem měl všechny souhlasy, tak se nám to nepodařilo. Státní policie se k tomu vyjadřuje, ale rozhodující slovo má odbor dopravy a ten v Hradci výhradně přihlíží k tomu, co řekne právě policie. Přestože to není nutné," vysvětlil Zbyněk Sperat z pracovní skupiny, která chce zlepšit podmínky pro cyklisty ve městě.

Jenže to tak úplně pravda není. Hlavní slovo má podle magistrátu totiž dopravní inspektorát policie. „O napravení tohoto problému se město snaží poměrně dlouhou dobu, nicméně rozhodující je v tomto názor dopravního inspektorátu Policie České republiky. Ten rovněž bere v potaz postoj odboru dopravy. Tomu se podnět na úpravu cyklosemaforů dostal, ale bohužel zatím v tomto pojetí nemá oporu v zákoně," uvedla Magdaléna Vlčková, mluvčí hradeckého magistrátu.

Kdo tedy může o situaci rozhodnout, není úplně jasné. Instituce si věc přehazují jako horký brambor. „Naše stanovisko, pokud budeme přizváni, bude s největší pravděpodobností souhlasné, a to tak, aby bylo v souladu s platnou legislativou. Přechody by byly označeny tříbarevnou soustavou společnou pro chodce i cyklisty a umístěnou za přechodem pro chodce a  přejezdem pro cyklisty – nikoliv před a za, jak je tomu nyní. Změnu musí přecházet masivní informační kampaň a musí být provedená po celém městě," dodala Ivana Ježková, mluvčí královéhradecké policie.

Podle ní platná legislativa v současné době hovoří pouze o tříbarevném společném semaforu, nikoliv dvoubarevném. Potom je tedy přechod na Gočárově třídě u pedagogické fakulty nelegální. Tam je totiž semafor pro cyklisty a chodce jen s červenými a zelenými symboly.

Partyzánské zakrytí semaforů ale moc dlouho nevydrželo. Během několika desítek minut přijela hlídka policie a igelity musely zase pryč. „Chápu, proč to děláte, ale podle zákona to nejde. Představte si, že by se tady teď někomu stalo. Tak za to budete moci vy," vysvětloval policista přítomným situaci.

        Zdroj. www.hradeckydenik.cz. Podobná reportáž vyšla i v České televizi.

V návaznosti na tyto události, se kterými organizátoři počítali, byl připraven stručný vysvětlující materiál k semaforům v Hradci Králové pro veřejnost a média.

Stručné vysvětlení problému

Problém se vyskytuje tam, kde cyklista překonává dva jízdní pásy řízené křižovatky přes přejezd pro cyklisty rozdělený dělicím ostrůvkem. Světlo pro cyklisty je tam umístěné před přejezdem, který překonává, zatímco světlo pro chodce je za přechodem. V určité době signálního cyklu tedy vzniká matoucí situace, jako je níže na fotce, kdy cyklista překonávající první přejezd reaguje na zelené světlo na ostrůvku, které ale neplatí pro něho, ale pro cyklistu na ostrůvku. Celkem se v Hradci Králové vyskytuje 4-5 nebezpečných křižovatek v tomto provedení a tedy přibližně dvojnásobný počet rizikových situací pro cyklisty.

Asociace cykloměst proto otevírá v souvislosti s legislativou novou rubriku "Spory a neshody". Na této stránce bude monitorovat neshody mezi samosprávou, odbory dopravy a Dopravním inspektorátem Policie ČR ve věci různého výkladu zákona ve vztahu k cyklistické dopravě, jako je tomu například v Hradci Králové.

 



Přečtěte si také

Hradec Králové začíná připravovat rekonstrukci Vážní ulice ve skladištní oblasti

17. 10. 2023 | "Vážní ulice je páteřní komunikací v naší největší rozvojové a podnikatelské oblasti, která už několik let není schopná unést nápor nákladní dopravy. Navíc kvalita vozovky je špatná a parkování v lokalitě velmi chaotické. A to ani nezmiňuji nemožnost chodit zde pěšky... číst dále
Hradec Králové začíná připravovat rekonstrukci Vážní ulice ve skladištní oblasti

Hradec Králové: Evropský týden mobility vyvrcholí v pátek Dnem bez aut

21. 09. 2023 | V Hradci Králové byl o uplynulém víkendu zahájen Evropský týden mobility, který prostřednictvím akcí, přednášek a dalších tematických událostí upozorňuje na neudržitelný nárůst individuální automobilové dopravy ve městě. Několikadenní program vyvrcholí v pátek 22.... číst dále
Hradec Králové: Evropský týden mobility vyvrcholí v pátek Dnem bez aut

Setkání krajských cyklokoordinátorů se konalo v Hranicích na Moravě

28. 06. 2022 | Ve dnech 23.–24. června proběhlo setkání krajských cyklokoordinátorů, kteří společně pracují na rozvoji bezpečné souvislé dopravní sítě pro cyklisty a další bezmotorovou dopravu.  Na místě byli také reportéři České televize, podívat se tak můžete na Reportáž pořadu... číst dále
Setkání krajských cyklokoordinátorů se konalo v Hranicích na Moravě

Hradec Králové: Plán mobility máme do dvou let hotový

07. 01. 2021 |  Tvorbu plánu mobility zahajuje Hradec Králové. Dokument navrhne, jak se bude doprava v krajském městě rozvíjet a také regulovat. Jeho příprava zabere dva roky. Uvedli to zástupci města pro deník MF Dnes. Celý článek najdete níže. Zdroj: MF Dnes, 6. ledna 2021 Foto: Pohled... číst dále
Hradec Králové: Plán mobility máme do dvou let hotový

Dopravní komisi v Hradci trápí nezájem radnice, vleklé problémy zůstávají

09. 03. 2020 | Po roce složil funkci Zbyněk Sperat, znechucený šéf dopravní komise v Hradci Králové, která má řešit vleklé dopravní problémy města. Důvodem je, že jeho nápady prý narážely na nezájem rady. Do orgánů rady pan Sperat nic nepřinesl, brání se náměstek primátora. Zdroj: h... číst dále
Dopravní komisi v Hradci trápí nezájem radnice, vleklé problémy zůstávají

Hradec Králové: Dánsko inspiruje k lepší městské mobilitě

08. 07. 2018 | Velvyslanec Dánského království Ole Frijs-Madsen dnes zavítal na návštěvu Královéhradeckého kraje. Jeho program se točil především kolem cyklistiky, jež se v Dánsku těší velké oblibě.... číst dále
Hradec Králové: Dánsko inspiruje k lepší městské mobilitě

Dánské výstavy v Hradci Králové

13. 06. 2018 | Hradec Králové je dalším z českých měst, kam zavítaly výstavy představující dánský přístup k životu, mobilitě a také cyklistické dopravě. V pátek 15. 6. zavítá do města velvyslanec... číst dále
Dánské výstavy v Hradci Králové

Na kolech se jezdí i ve špatném počasí

24. 03. 2018 | Ačkoli máme první jarní den, v ulicích stále vládne vánoční atmosféra, alespoń pokud jde o počasí. Lidé nicméně jezdí na kolech, ať je hezky nebo padá sníh či vládne mráz. Výmluvně... číst dále
Na kolech se jezdí i ve špatném počasí

Stručné představení města Hradec Králové

Všechny novinky města Hradec Králové

Modul: Novinky