Letní škola mobility v Pardubicích

03. 09. 2020

Dnes skončila Letní škola mobility, která se v tuzemsku konala už podruhé. V Pardubicích se setkali představitelé celkem dvanácti českých měst.

Zástupci měst Brno, Hodonín, Jičín, Kroměříž, Krnov, Pardubice, Plzeň, Praha 5, Říčany, Tišnov, Třinec a Uherské Hradiště se zúčastnili dvoudenního maratonu přednášek, exkurzí a pracovních workshopů pod názvem „Udržitelná doprava – Made in Pardubice“. Tři české univerzity (Fakulta dopravní ČVUT, Vysoká škola ekonomická a Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice) ve spolupráci se spolkem Partnerství pro městskou mobilitu uspořádaly vzdělávací worshop pro města, která potřebovala konzultovat konkrétní otázky k připravovaným realizacím v období do konce roku 2021. Přednost dostali zástupci měst, která v současné chvíli zpracovávají, nebo budou připravovat tzv. Plán udržitelné městské mobility.

A v čem mimo jiné změny v pohledu nových plánů mobility spočívají? Jde hlavně o to vidět pozitivní věci tam, kde jiní vidí problémy. Za všechny stačí uvést jeden příklad. Kdo přijede do Pardubic, je nadšen z rekonstrukce přednádražního prostoru. Jak ale změnu viděla místní média: „Řidičům se vzal jeden jízdní pruh“. Nikdo už neřekl, že dotace na rekonstrukci byla ze švýcarských fondů, která byla podmíněna omezováním automobilové dopravy. Nikdo už neřekl, že ve skutečnosti „autům nebyl vzat žádný pruh“. A konečně, žádná média nepsala o tom, že Pardubice jsou právem městem cyklistů, neboť přednádražní prostor je obklopen zaparkovanými koly. Pardubičané prostě kola milují, tak proč na ně při plánování dopravy nemyslet? A to stejné platí i pro ostatní města. Je načase při plánování dopravy myslet i na to, že lidé rádi chodí pěšky, rádi jezdí na kole a rádi využívají veřejnou dopravu. Tak proč se tedy plánování dopravy točí především okolo parkování, když lidé zcela přirozeně využívají i jiné způsoby dopravy?

A proč jsou proměny veřejného prostoru tak málo oceňovány a chváleny, když si to zaslouží?

 

  

Text: Jaroslav Martinek, foto: Jitka Vrtalová

 

 

Letní škola mobility v Pardubicích

Ke stažení

Letni_skola_POZVANKA_Final.pdf (224 kB)


Přečtěte si také

Pardubice: Náměstí jinak a lépe. Od Zelené brány zmizí auta.

17. 10. 2023 | Město Pardubice začne chystat první etapu obnovy náměstí Republiky. Lokalita je vstupní branou do městské památkové rezervace. Bude tam víc stromů, nová fontána a kolem kostela nebude možné parkovat. Náklady se budou pohybovat mezi 40 až 60 miliony korun. Čtyřproudová silnice... číst dále
Pardubice: Náměstí jinak a lépe. Od Zelené brány zmizí auta.

Novinky z Pardubic: ParduPlán byl schválený

27. 11. 2022 | ParduPlán neboli Plán udržitelné městské mobility je strategický dokument zabývající se dopravou. Jedná se vlastně o ten nejdůležitější dokument zabývající se dopravou, podle kterého by se město v následujících letech mělo řídit. Moderní města čelí mnohým výzvám a hledají... číst dále
Novinky z Pardubic: ParduPlán byl schválený

Pardubice pracují na svém ParduPlánu

19. 03. 2022 | ParduPlán je plán jak dostat dopravu ve městě do formy a udržet ji dlouhodobě v kondici. Plán udržitelné městské mobility statutárního města Pardubice, zkráceně ParduPlán, zmapuje problémové partie pardubické dopravy, zváží výzvy, které mohou přijít a navrhne řešení, která... číst dále
Pardubice pracují na svém ParduPlánu

Pardubice: Město krátkých vzdáleností, které je ideální pro cesty na kole nebo pěšky

25. 03. 2019 | Před časem jsme zveřejnili první část zprávy o dopravním chování obyvatel Pardubic. Vycházelo z ní, že Pardubice mají blízko k ideálu "města krátkých vzdáleností", a chování obyvatel se může směle rovnat s vyspělými městy západní Evropy.  Dnes zprávu doplníme o část,... číst dále
Pardubice: Město krátkých vzdáleností, které je ideální pro cesty na kole nebo pěšky

Dopravní chování Pardubáků se blíží cílům vyspělých měst

16. 02. 2019 | Obyvatelé Pardubic mají z pohledu tzv. udržitelné dopravy lepší chování, než obyvatelé okolí. Ti využívají automobil více, než obyvatelé Pardubic. To je jeden z mnoha závěrů průzkumu dopravního chování, který proběhl v uplynulém roce v Pardubicích a do kterého se zapojilo... číst dále
Dopravní chování Pardubáků se blíží cílům vyspělých měst

Pardubice vytvořily novou značku cykloměsta

30. 03. 2015 | Nová značka vytvořená městem se jmenuje ParduBIKE. K vidění je především na místech, kde jsou umístěny služby pro cyklisty, a také na všech informačních materiálech spojených s cyklodopravou. V ulicích... číst dále
Pardubice vytvořily novou značku cykloměsta

Městská policie v Pardubicích se zaměřila na neosvětlené cyklisty, kromě pokut dostali také blikačky

30. 03. 2015 | Ubývající světlo v ulicích měst většinu cyklistů přinutí, aby si  zapnuli světla na kole. Ne všechna jízdní kola ale mají toto předpisové vybavení nainstalované. Jízda bez světel přitom patří... číst dále
Městská policie v Pardubicích se zaměřila na neosvětlené cyklisty, kromě pokut dostali také blikačky

Pardubice ukázaly, jak se dělá „Město pro cyklisty“

30. 03. 2015 | Dne 13.2.2014 proběhl další seminář Cyklistické akademie v Pardubickém kraji, jeho hostitelem bylo město Moravská Třebová. Klíčovou roli sehrála prezentace Pardubic, která dala odpovědi na otázku „co musí... číst dále
Pardubice ukázaly, jak se dělá „Město pro cyklisty“

Stručné představení města Pardubice

Všechny novinky města Pardubice

Modul: Novinky