Pardubice: Náměstí jinak a lépe. Od Zelené brány zmizí auta.

17. 10. 2023

Město Pardubice začne chystat první etapu obnovy náměstí Republiky. Lokalita je vstupní branou do městské památkové rezervace. Bude tam víc stromů, nová fontána a kolem kostela nebude možné parkovat. Náklady se budou pohybovat mezi 40 až 60 miliony korun.

Čtyřproudová silnice plná aut. Parkoviště přímo u bran kostela. Tři stromy a kousek trávníku. Nevzhledné vchody do roky zavřeného podchodu. Náměstí Republiky v centru Pardubic rozhodně nepatří mezi výstavní místa krajského města. Prostor mezi honosnou budovou divadla a vchodem do historického centra města, který obstarává dominantní Zelená brána, je mírně řečeno nevzhledný. A není tak divu, že by ho radní chtěli výrazně změnit. „Cílem je vytvoření moderního a přívětivého prostoru pro obyvatele města. Bereme to jako první etapu revitalizace náměstí, zaslouží si komplexní obnovu. V dalších etapách bude potřeba řešit dopravní situaci a druhou stranu náměstí u Grandu," řekl primátor Jan Nadrchal z hnutí ANO. Město má hotovou architektonickou studii, na podobě náměstí se podíleli i obyvatelé, chtěli vyřešit dopravu, zeleň a požadovali vybudování vodního prvku. „Pořádali jsme na toto téma debaty s veřejností a ohlasy byly vesměs pozitivní," uvedl primátor Nadrchal.

U kostela svatého Bartoloměje je několik parkovacích míst, která město zruší. Trávník u památníku padlých nebude zabírat tolik místa, bude tam ale víc vysázených stromů, lavičky a fontána. „V červenci architekt Zdeněk Pech odevzdal vypracovaný návrh stavby na revitalizaci náměstí Republiky. Cílem projektu je posilování ochrany biologické rozmanitosti a zeleně v lokalitě, která je součástí historického centra a spadá do městské památkové rezervace. Záměrem je mimo jiné zklidnění prostoru," uvedl náměstek primátora Jan Hrabal z ANO. Celý prostor se tak především zvětší ve prospěch chodců, protože autobusy nebudou parkovat v zálivu, ale přímo v dnešním silničním pruhu. „Parkování nepatří do historického centra, aspoň ne v takovém rozsahu. Vodní prvek bude připomínat řeku, která tam kdysi tekla. Rozhodně přibude stromů. Ty jsou nyní u kostela jen dva a to chceme změnit. Naopak trávník se o něco zmenší," řekl Nadrchal. Nyní se odhadovaná cena díla pohybuje kolem 50 milionů korun.

Podchod zatím zůstane, jen nebude zvenku vidět Město už také rozhodlo, co udělá s podchodem přímo pod Zelenou bránou, který je kvůli havarijnímu stavu zavřený už od roku 2016, kdy v něm musela skončit restaurace Kra Kra. Radnice ho zakonzervuje a dá odbourat vchody, které vystupují na povrch. Místo bude předlážděno. „Do budoucna to může fungovat jako technický přístup pro inženýrskou infrastrukturu. Moderní trendy v dopravě spíš preferují mimoúrovňové křížení. Investice do podchodu by byla tak enormní, že toto řešení se nabízí jako přijatelnější," řekl Jan Nadrchal. Podchod ale bude nutné také opravit. „Momentálně do něj zatéká, ten stav není úplně dobrý. Nerad bych se dočkal situace, že se nám propadne," doplnil primátor města.

Podle bývalého náměstka primátora a dnešního opozičního zastupitele Petra Kvaše z ODS bude potřeba opravit podchod z vrchu, tedy rozbít silnici. A do takové akce se těžko radnice může pustit dříve, než bude stát právě budovaný severovýchodní obchvat města. Jeho dokončení je v plánu na jaře 2025. „Pokud vše půjde podle plánu, tak by obnova náměstí měla začít v roce 2025," uvedl k tomu Hrabal. Otevření obchvatu by mělo v centru zklidnit dopravu, což radním nabízí další možnosti. „Náměstím povede cyklostezka a zvětší se přechod pro chodce. Součástí studie je, že by měl vzniknout dvanáctimetrový přechod pro chodce u Zelené brány. Jde to v ruku v ruce s plánovaným vymístěním trolejbusů z třídy Míru," dodal Hrabal. Město by na projekt mohlo čerpat i peníze z Evropské unie.

Zdroj: MF DNES, autor: Milan Zlinský

Pardubice: Náměstí jinak a lépe. Od Zelené brány zmizí auta.

Přečtěte si také

Novinky z Pardubic: ParduPlán byl schválený

27. 11. 2022 | ParduPlán neboli Plán udržitelné městské mobility je strategický dokument zabývající se dopravou. Jedná se vlastně o ten nejdůležitější dokument zabývající se dopravou, podle kterého by se město v následujících letech mělo řídit. Moderní města čelí mnohým výzvám a hledají... číst dále
Novinky z Pardubic: ParduPlán byl schválený

Pardubice pracují na svém ParduPlánu

19. 03. 2022 | ParduPlán je plán jak dostat dopravu ve městě do formy a udržet ji dlouhodobě v kondici. Plán udržitelné městské mobility statutárního města Pardubice, zkráceně ParduPlán, zmapuje problémové partie pardubické dopravy, zváží výzvy, které mohou přijít a navrhne řešení, která... číst dále
Pardubice pracují na svém ParduPlánu

Letní škola mobility v Pardubicích

03. 09. 2020 | Dnes skončila Letní škola mobility, která se v tuzemsku konala už podruhé. V Pardubicích se setkali představitelé celkem dvanácti českých měst. Zástupci měst Brno, Hodonín, Jičín, Kroměříž, Krnov, Pardubice, Plzeň, Praha 5, Říčany, Tišnov, Třinec a Uherské Hradiště se... číst dále
Letní škola mobility v Pardubicích

Pardubice: Město krátkých vzdáleností, které je ideální pro cesty na kole nebo pěšky

25. 03. 2019 | Před časem jsme zveřejnili první část zprávy o dopravním chování obyvatel Pardubic. Vycházelo z ní, že Pardubice mají blízko k ideálu "města krátkých vzdáleností", a chování obyvatel se může směle rovnat s vyspělými městy západní Evropy.  Dnes zprávu doplníme o část,... číst dále
Pardubice: Město krátkých vzdáleností, které je ideální pro cesty na kole nebo pěšky

Dopravní chování Pardubáků se blíží cílům vyspělých měst

16. 02. 2019 | Obyvatelé Pardubic mají z pohledu tzv. udržitelné dopravy lepší chování, než obyvatelé okolí. Ti využívají automobil více, než obyvatelé Pardubic. To je jeden z mnoha závěrů průzkumu dopravního chování, který proběhl v uplynulém roce v Pardubicích a do kterého se zapojilo... číst dále
Dopravní chování Pardubáků se blíží cílům vyspělých měst

Pardubice vytvořily novou značku cykloměsta

30. 03. 2015 | Nová značka vytvořená městem se jmenuje ParduBIKE. K vidění je především na místech, kde jsou umístěny služby pro cyklisty, a také na všech informačních materiálech spojených s cyklodopravou. V ulicích... číst dále
Pardubice vytvořily novou značku cykloměsta

Městská policie v Pardubicích se zaměřila na neosvětlené cyklisty, kromě pokut dostali také blikačky

30. 03. 2015 | Ubývající světlo v ulicích měst většinu cyklistů přinutí, aby si  zapnuli světla na kole. Ne všechna jízdní kola ale mají toto předpisové vybavení nainstalované. Jízda bez světel přitom patří... číst dále
Městská policie v Pardubicích se zaměřila na neosvětlené cyklisty, kromě pokut dostali také blikačky

Pardubice ukázaly, jak se dělá „Město pro cyklisty“

30. 03. 2015 | Dne 13.2.2014 proběhl další seminář Cyklistické akademie v Pardubickém kraji, jeho hostitelem bylo město Moravská Třebová. Klíčovou roli sehrála prezentace Pardubic, která dala odpovědi na otázku „co musí... číst dále
Pardubice ukázaly, jak se dělá „Město pro cyklisty“

Stručné představení města Pardubice

Všechny novinky města Pardubice

Modul: Novinky