Praha chce rozjet bikesharing, primátor slibuje také lepší infrastrukturu

19. 11. 2015

Síť stojanů s koly, která si každý může vypůjčit, svézt se a kolo vrátit u jiného stojanu – to je služba nazvaná bikesharing. Praha představila svůj plán na realizaci veřejné půjčovny v ulicích Prahy.

Podle studie, kterou na základě smlouvy s hlavním městem vypracovala Česká spořitelna a.s., je pro Prahu v systému bikesharingu vhodný počet zhruba 1000 jízdních kol, což odpovídá zhruba 150 stanovištím. Jak oznámila předsedkyně komise pro cyklistickou dopravu Monika Krobová Hášová, město již také registruje zájemce z řad provozovatelů, kteří mají zkušenost s provozováním těchto systémů v zahraničí. Zájem má například společnost Homeport, jež provozuje historicky první realizovaný systém u nás v pražském Karlíně. Konkrétní nabídku zaslala Praze také společnost JCDecaux, která má s Prahou dlouhodobou smlouvu na provozování městského mobiliáře. Zkušenosti má tato firma například s provozováním bikesharingu v Paříži Bruselu nebo Vídni. Přihlásila se také německá společnost Nextbike se systémem vyzkoušeným v Berlíně, Drážďanech, ale třeba i Budapešti či Varšavě.

Stojany s koly jsou ale jen součástí celkového řešení. „Není možné jen tak rozestavit stojany s koly a čekat, že vše bude fungovat,“ komentuje to pražský primátor Tomáš Hudeček. Podle zkušeností ze zahraničí je třeba dobře nastavit systém půjčovného, a distribuce kol, během které jsou prázdné stojany obsazovány koly z těch plných. Provozní náklady může výrazně snížit dobrý informační systém. Ten může například informovat o obsazenosti jednotlivých stojanů nebo dokonce pracovat se systémem bonusů, pokud uživatelé vrátí kolo do některého z vybraných prázdných stojanů.  Monitoring stojanů je také zároveň účinnou ochranou proti krádežím kol. Hlavní zbraní provozovatelů, kterými chrání veřejná kola proti odcizení, je jejich jedinečný a na první pohled odlišitelný design.

Se zavedením veřejných kol je také obvykle spojená určitá úroveň stavu infrastruktury. Aby pohyb po městě na jízdním kole byl  rychlý a praktický, je potřeba celá řada drobných opatření, která spíše než finance vyžadují jiný způsob myšlení. Obvykle stačí projet si danou trasu na kole – kolikrát na ní cyklista musí podle dopravního značení sesednout z kola, kolik zajížděk jej čeká kvůli jednosměrným ulicím, kolikrát na trase musí překonat rychlostní prahy nebo přejíždět kočičí hlavy. Podle primátora Tomáše Hudečka s tím ale město počítá: „Chceme řešit problém dopravy komplexně a s cyklodopravou počítat při jakýchkoli přestavbách s výstavbách pozemních komunikací.“

Bikesharing je pouze jedním z opatření, které pomůže zlepšit podporu cyklodopravy. „Veřejná kola jsou vlastně takovou reklamou na cyklodopravu,“ tvrdí dopravní expert Michael Koucky, který asistoval při zavádění těchto systémů v řadě skandinávských měst a doplňuje: „Díky bikesharingu najednou uvidíte na kole studenta, souseda odvedle nebo starší dámu na vysokých podpatcích s kabelkou, lidi v běžném civilním oblečení. Najednou je kolo dosažitelné pro každého.“

Prahu nyní čeká jednání s potenciálními provozovateli, rozhodnutí o vypsání výběrového řízení a vytipování vhodných pozemků v majetku města pro umístění stojanů. Podle představitelů města by se první veřejná kola mohla objevit na pražských ulicích nejpozději do 18 měsíců. Podle zvoleného řešení by to ale mohlo být už mnohem dříve, během této cyklistické sezóny.

Zajímavosti ze světa bikesharingu

  • Počet výpůjček na 1 kolo denně v rozmezí: 1,5 (Vídeň) – 7 (Paříž)
  • Ujetá vzdálenost jednoho kola denně: 5 km (Vídeň) – 30 km (Paříž)
  • Průměrná ujetá vzdálenost: 2,5 km (Barcelona) – 4 km (Londýn)
  • Cena ročního předplatného: 27 Kč (Vídeň) – 1.450 Kč (Londýn)
  • Prvních 30 minut zdarma u všech systémů
  • 95 % výpůjček je do 30 minut
  • Nejčastější doba výpůjčky je 10 minut, průměrná doba výpůjčky je 22 minut
  • Sankce za ztrátu kola: 4.000 Kč (Paříž, Barcelona, Dublin) – 16.200 Kč (Vídeň)
  • Počet krádeží kol za rok z celkového počtu kol v systému: 0,1 % (Vídeň) – 15 % (Paříž)

Další informace:



Přečtěte si také

Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

19. 10. 2023 | Do Slivence byly prodlouženy linky 4, 5 a 94.  Síť tramvajových tratí v Praze je od dnešního dne o dalších 415 metrů delší. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes zahájil provoz na nové trati z Holyně do Slivence, kam současně prodloužil provoz linek 4, 5 a 94. Trať byla postavena... číst dále
Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

02. 06. 2023 | Stovky lidí na jízdních kolech projedou v sobotu 3. června Prahou při akci Světová cyklojízda a Cyklozvonění 2023. Připomenou si tak důležitost toho, co na českých silnicích citelně chybí – respekt, vzájemná ohleduplnost cyklistů a motoristů, a znalost dopravních pravidel. Oslavy... číst dále
Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum

16. 02. 2023 | Výzkum zaměřený na dopravu v pražské aglomeraci prokázal, že cyklistická opatření zvyšují bezpečnost nejen cyklistů, ale také automobilistů. Nejbezpečnější jsou cyklostezky. Pokud na sebe cyklostezky, cyklopruhy a další dopravní opatření navazují, výrazně roste počet cyklistů,... číst dále
Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum


Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

27. 10. 2022 | Pražští radní schválili vyhlášení programu na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí pro rok 2023. Lidé, spolky a další organizace budou moci žádat o prostředky na projekty v celkem sedmi kategoriích, které se týkají například klimatické změny, podpory adaptace... číst dále
Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty v ulici Ke Kříži v Uhříněvsi

15. 09. 2022 | V ulici ke Kříži byla ve středu 14. září 2022 za přítomnosti představitelů hlavního města a zástupců městské části Praha 22 uvedena do provozu nová lávka. Sloužit bude pěším i cyklistům, aby už nemuseli překonávat sedmimetrový zářez, ve kterém leží silniční spojka... číst dále
Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty v ulici Ke Kříži v Uhříněvsi

Aplikace PID Lítačka bude umět přímo zaplatit i za sdílená kola či auta.

29. 08. 2022 | Cílem pilotního projektu je vytvořit unikátní systém registrace a platby, který v aplikaci PID Lítačka ověří uživatele pro všechny zapojené poskytovatele mobility na území metropole a také v regionu obsluhovaném spoji Pražské integrované dopravy. Pilotní projekt bude realizovat... číst dále
Aplikace PID Lítačka bude umět přímo zaplatit i za sdílená kola či auta.

Praha vydává publikaci na téma sdíleného prostoru. Připojíte se?

08. 07. 2022 | Hlavní město Praha, oddělení rozvoje dopravy se obrací na odborníky v oblasti dopravy a mobilty s žádostí o názor na publikaci, která řeší veřejný prostor. Na území hl. m. Prahy v posledních letech existuje množství různorodých požadavků, které má veřejný prostor splňovat... číst dále
Praha vydává publikaci na téma sdíleného prostoru. Připojíte se?

Stručné představení města Praha

Všechny novinky města Praha

Modul: Novinky