Blanka Klimešová: Máme šanci zpomalit a objevit chůzi. Je to poklad, který může změnit města.

30. 11. 2020

Všichni jsme se narodili jako chodci a pohybovat se pěšky je naše přirozenost. A protože chodit je normální, často se na nás zapomíná. Spolek Pěšky městem dopřává chodcům hlas. Pomáhá zajišťovat bezpečné prostředí pro chodce a upravovat veřejná prostranství, aby lákala lidi k chození či zastavení. Do proměny města zapojuje další lidi a spolky a spojuje je v komunitě Chodci sobě. Hlídá kvalitu pražského ovzduší a podporuje ozeleňování ulic.

Blanka Klimešová ze spolku Pěšky městem hovoří o tom, jak se dnes neziskovým organizacím spolupracuje s městy a dalšími organizacemi a jaký potenciál v sobě mají. 

 

Co Ti na českých městech nejvíc vadí? Co by se mělo zlepšit?

Jsem přesvědčená, že většina z nás má ve svém hodnotovém žebříčku někde hodně vysoko ochranu lidského života a zajištění bezpečí, obzvláště pro zranitelné a potřebné. Někde cestou od jedince k orgánům města se nebezpečně nahoru probojovává potřeba zachování plynulosti automobilové dopravy a navyšování parkovacích kapacit. Přála bych si, aby města měla na klíčových pozicích odvážné politiky a úředníky, kteří se nebudou bát do popředí zájmu postavit člověka, zdraví a kvalitu života.

 

Kterou věc bys změnila, kdyby sis mohla přát naprosto cokoli?

To je jako když padá hvězda, nikdy nevím, co si rychle přát, abych to svoje přání nepromarnila ????. Možná, aby ve městech bylo dost stromů, laviček, klouzaček a houpaček, aby měli lidi kam jít na procházku, aby si děti mohly hrát před domem, babky měly kde krmit holuby a kluci kde jezdit na skejtu.

 

Považuješ se za "aktivistku"?

Spíš bych řekla, že se snažíme pomáhat tam, kde je hlas chodců příliš slabý. Vždy se snažíme vést konstruktivní dialog a hledat kompromis.

 

V čem vidíš v rámci městské mobility největší potenciál?

Ve zpomalení a objevení chůze jako pokladu, který může města změnit. Chodci přináší život, sociální kontakty a pospolitost. Chůze je svobodná, bezpečná a rovnoprávná, protože je dostupná všem a nikoho neohrožuje. Chůze je rozhodně zdravá, je to nejpřirozenější pohyb, který dnes všem tolik chybí a který podporuje fyzickou i psychickou odolnost. Chodci nezatěžují ovzduší a přispívají k lokální ekonomické prosperitě.

 

Kde bereš motivaci a sílu věci měnit?

Povzbuzení je, když se něco povede. Velkou radost nám dělá kampaň Pěšky do školy, na kterou máme hodně pozitivní zpětnou vazbu od škol, od rodičů i od dětí. Super je, když nám někdo řekne nebo napíše, že naše práce má smysl a že nám fandí.

 

Kdo nebo co Tě nejvíc inspiruje?

Lidi. Ti blízcí, jako je rodina a kolegové, ale i ti neznámí. Nepřestávám žasnout, jak kreativní a vynalézaví dokážou lidé být.

 

Co pro Tebe znamená iniciativa CityChangers?

Zajímavého spojence, inspiraci a povzbuzení. Organizace Pěšky městem hájí chůzi jako nejlepší způsob dopravy na krátkou vzdálenost, protože jsme přesvědčeni, že město žije a prosperuje tam, kde jsou chodci. Je pro nás důležité vidět, že tuto vize sdílí i ostatní, ať už „obyčejní lidé“ nebo i zástupci různých měst a obcí.

 

Děkuji Ti za rozhovor.

 

Blanka Klimešová: Máme šanci zpomalit a objevit chůzi. Je to poklad, který může změnit města.

Přečtěte si také

Nový stavební zákon nemůže přinést zrychlení povolování staveb

30. 03. 2021 | Do konce března je možné podávat pozměňovací návrhy k nové podobě stavebního zákona ve druhém čtení. Podle vedení českých měst zákon zásadním způsobem ovlivní kvalitu prostředí, ve kterém žijeme, ale také ekonomickou prosperitu celého Česka na několik desetiletí. Návrh... číst dále
Nový stavební zákon nemůže přinést zrychlení povolování staveb

Pět největších českých měst chce změny v návrhu nového stavebního zákona

20. 01. 2021 | „Čtyři městské artikuly“ je dokument, ve kterém velká česká města shrnují svá stanoviska k návrhu nového stavebního zákona. Chtějí zpět Pražské stavební předpisy, samostatnost v územním plánování a větší pravomoci pro obce.   Dokument obsahuje základní teze, které... číst dále
Pět největších českých měst chce změny v návrhu nového stavebního zákona

Praha: Chceme spolupracovat s kraji pro zajištění dopravní obslužnosti

18. 01. 2021 | Rada hl. m. Prahy na dnešním jednání projednala návrh na uzavření Memoranda o spolupráci krajů při zajištění dopravní obslužnosti. Na jeho základě bude mít pražská společnost Operátor ICT, a.s., (OICT), která je provozovatelem Multikanálového odbavovacího systému pro hl. m.... číst dále
Praha: Chceme spolupracovat s kraji pro zajištění dopravní obslužnosti

Opuštěnou železnici v Praze nahradí park s promenádou pro pěší a cyklisty

28. 11. 2020 | Pražský magistrát má hotovou studii promenády s parkem, která nahradí rušenou železniční trať mezi Vršovicemi a Zahradním Městem. „Už se těším, až se budeme moct projít nebo projet po vršovické drážní promenádě. Bude kombinací newyorské The High Line a nizozemské cyklistické... číst dále
Opuštěnou železnici v Praze nahradí park s promenádou pro pěší a cyklisty

Bezpečné cesty do škol mají výsledky

23. 11. 2020 | Sdílíme aktuální zprávy ze spolku Pěšky městem:   12 proměn  pro bezpečnější cesty do škol Obzvlášť zdařilá je rekonstrukce u ZŠ V Remízku na Barrandově, která původní odvážný návrh z naší dopravní studie převzala téměř beze změny. Úpravy u ZŠ Nepomucká... číst dále
Bezpečné cesty do škol mají výsledky

Do centra Prahy vyjela nákladní elektrokola. Hlavní město otevřelo první cyklodepo pro rozvoz zásilek

19. 11. 2020 | Na pražské Florenci se ve středu 18. listopadu 2020 otevřelo první městské cyklodepo Depot.Bike. Slouží pro rozvoz zásilek po centru města prostřednictvím nákladních elektrokol. Praha chce tímto krokem ulevit veřejnému prostoru, snížit dopravní zátěž a přispět tak ke zkvalitnění... číst dále
Do centra Prahy vyjela nákladní elektrokola. Hlavní město otevřelo první cyklodepo pro rozvoz zásilek

Praha: Souhrn nových cykloopatření během pandemie

04. 11. 2020 | „Do dnešního data byl rok 2020 rekordní co do délky vybudovaných cyklostezek (7,6 km), vyznačených nějakých forem cyklopruhů (19,5 km), cykloobousměrek (3,5 km), cyklotras (5,8 km) a legalizovaných chodníků (2,2 km).“ Informoval o tom server Čistou stopou Prahou, statistiku doplnila... číst dále
Praha: Souhrn nových cykloopatření během pandemie

Nové šance pro aktivní mobilitu

22. 09. 2020 | Dne 22. 9. 2020 uspořádal spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. ve spolupráci  se Prahou 5 seminář Nové šance pro aktivní mobilitu v Praze. Akce začala diskusním setkáním odborné veřejnosti (setkání zástupců pražského magistrátu a městských částí), na kterou navázala... číst dále
Nové šance pro aktivní mobilitu

Stručné představení města Praha

Všechny novinky města Praha

Modul: Novinky