Pět největších českých měst chce změny v návrhu nového stavebního zákona

20. 01. 2021

„Čtyři městské artikuly“ je dokument, ve kterém velká česká města shrnují svá stanoviska k návrhu nového stavebního zákona. Chtějí zpět Pražské stavební předpisy, samostatnost v územním plánování a větší pravomoci pro obce.

 

Dokument obsahuje základní teze, které vysvětlují, co se v návrhu stavebního zákona musí nezbytně změnit. Mezi požadavky patří například zachování Pražských stavebních předpisů, zrušení nadřízenosti úřadů nebo větší pravomoci pro obce. Dokument bude nyní předložen k posouzení ministryni pro místní rozvoj Kláře Dostálové.

 

Základní teze pro nezbytné úpravy vládního návrhu zákona jsme ve spolupráci pěti největších českých měst formulovali v dokumentu nazvaném Čtyři městské artikuly. Požadavky vycházejí z praktické zkušenosti městských samospráv a jejich odborných institucí se správou a rozvojem měst. Nyní je dokončujeme ve formě paragrafového znění jako ucelené „moduly“ pro vybrané části navrhovaného zákona“ říká Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní plánování.

 

Autorem dokumentu Čtyři městské artikuly je pět největších českých měst, tedy Praha, Brno, Ostrava, Plzeň a Liberec. Stanoviska těchto měst k návrhu nového stavebního zákona zásadně mění jeho dosavadní znění. Shrnutí čtyř hlavních požadavků:

  1. Samostatnost měst v územním plánování
    • Územně plánovací dokumentace obcí a krajů se přesune do samostatné působnosti.
    • Obec a kraj také mohou například pořizovat své vlastní územní studie nebo územně analytické podklady.
  2. Zachování platnosti Pražských stavebních předpisů
    • Univerzální stavební předpisy nefungují, je nutné zohlednit specifické potřeby měst.
    • Z tohoto důvodu existují Pražské stavební předpisy, které jsou šité na míru hlavnímu městu.
    • Zákon doposud nerozlišoval mezi jednotlivými obcemi a „házel je do jednoho pytle“.
  3. Možnost dokončit již rozpracované územní a regulační plány
    • Dokončení rozpracovaných plánu dle dosavadních předpisů, což umožní dokončení, projednání a schválení Metropolitního plánu bez dalších zdržení a přepracovaní.
  4. Větší pravomoci pro obce
    • Obce mají nově procesní postavení dotčeného orgánu ve stavebním řádu.


„S důsledky problémů ve stávající právní úpravě územního plánování i stavebního řízení se potýkají města i jiné obce jak v samostatné, tak přenesené působnosti ve vztahu k infrastrukturním stavbám, občanské vybavenosti i zajištění bydlení pro jejich obyvatele. Proto právě ony mohou nejlépe poskytnout autorům zpětnou vazbu k nově navrhované právní úpravě. Jejím cílem je zrychlit procesy upravené předpisy stavebního práva při respektování potřeb obyvatel a životního prostředí a zpřehlednit role zúčastněných subjektů. Věřím, že paní ministryně naše požadavky pečlivě zváží a nový stavební zákon nakonec bude sloužit zlepšení budoucího rozvoje měst,“
vysvětluje Hana Kordová Marvanová, radní pro oblast legislativy, veřejné správy a podpory bydlení.

Praha, 18. 1. 2021

 Zdroj: Vít Hofman, tiskový mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy, tel.: 778 737 868, e-mail: vit.hofman@praha.eu          

Pět největších českých měst chce změny v návrhu nového stavebního zákona

Přečtěte si také

Nový stavební zákon nemůže přinést zrychlení povolování staveb

30. 03. 2021 | Do konce března je možné podávat pozměňovací návrhy k nové podobě stavebního zákona ve druhém čtení. Podle vedení českých měst zákon zásadním způsobem ovlivní kvalitu prostředí, ve kterém žijeme, ale také ekonomickou prosperitu celého Česka na několik desetiletí. Návrh... číst dále
Nový stavební zákon nemůže přinést zrychlení povolování staveb

Praha: Chceme spolupracovat s kraji pro zajištění dopravní obslužnosti

18. 01. 2021 | Rada hl. m. Prahy na dnešním jednání projednala návrh na uzavření Memoranda o spolupráci krajů při zajištění dopravní obslužnosti. Na jeho základě bude mít pražská společnost Operátor ICT, a.s., (OICT), která je provozovatelem Multikanálového odbavovacího systému pro hl. m.... číst dále
Praha: Chceme spolupracovat s kraji pro zajištění dopravní obslužnosti

Blanka Klimešová: Máme šanci zpomalit a objevit chůzi. Je to poklad, který může změnit města.

30. 11. 2020 | Všichni jsme se narodili jako chodci a pohybovat se pěšky je naše přirozenost. A protože chodit je normální, často se na nás zapomíná. Spolek Pěšky městem dopřává chodcům hlas. Pomáhá zajišťovat bezpečné prostředí pro chodce a upravovat veřejná prostranství, aby lákala... číst dále
Blanka Klimešová: Máme šanci zpomalit a objevit chůzi. Je to poklad, který může změnit města.

Opuštěnou železnici v Praze nahradí park s promenádou pro pěší a cyklisty

28. 11. 2020 | Pražský magistrát má hotovou studii promenády s parkem, která nahradí rušenou železniční trať mezi Vršovicemi a Zahradním Městem. „Už se těším, až se budeme moct projít nebo projet po vršovické drážní promenádě. Bude kombinací newyorské The High Line a nizozemské cyklistické... číst dále
Opuštěnou železnici v Praze nahradí park s promenádou pro pěší a cyklisty

Bezpečné cesty do škol mají výsledky

23. 11. 2020 | Sdílíme aktuální zprávy ze spolku Pěšky městem:   12 proměn  pro bezpečnější cesty do škol Obzvlášť zdařilá je rekonstrukce u ZŠ V Remízku na Barrandově, která původní odvážný návrh z naší dopravní studie převzala téměř beze změny. Úpravy u ZŠ Nepomucká... číst dále
Bezpečné cesty do škol mají výsledky

Do centra Prahy vyjela nákladní elektrokola. Hlavní město otevřelo první cyklodepo pro rozvoz zásilek

19. 11. 2020 | Na pražské Florenci se ve středu 18. listopadu 2020 otevřelo první městské cyklodepo Depot.Bike. Slouží pro rozvoz zásilek po centru města prostřednictvím nákladních elektrokol. Praha chce tímto krokem ulevit veřejnému prostoru, snížit dopravní zátěž a přispět tak ke zkvalitnění... číst dále
Do centra Prahy vyjela nákladní elektrokola. Hlavní město otevřelo první cyklodepo pro rozvoz zásilek

Praha: Souhrn nových cykloopatření během pandemie

04. 11. 2020 | „Do dnešního data byl rok 2020 rekordní co do délky vybudovaných cyklostezek (7,6 km), vyznačených nějakých forem cyklopruhů (19,5 km), cykloobousměrek (3,5 km), cyklotras (5,8 km) a legalizovaných chodníků (2,2 km).“ Informoval o tom server Čistou stopou Prahou, statistiku doplnila... číst dále
Praha: Souhrn nových cykloopatření během pandemie

Nové šance pro aktivní mobilitu

22. 09. 2020 | Dne 22. 9. 2020 uspořádal spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. ve spolupráci  se Prahou 5 seminář Nové šance pro aktivní mobilitu v Praze. Akce začala diskusním setkáním odborné veřejnosti (setkání zástupců pražského magistrátu a městských částí), na kterou navázala... číst dále
Nové šance pro aktivní mobilitu

Stručné představení města Praha

Všechny novinky města Praha

Modul: Novinky