Nový stavební zákon nemůže přinést zrychlení povolování staveb

30. 03. 2021

Do konce března je možné podávat pozměňovací návrhy k nové podobě stavebního zákona ve druhém čtení. Podle vedení českých měst zákon zásadním způsobem ovlivní kvalitu prostředí, ve kterém žijeme, ale také ekonomickou prosperitu celého Česka na několik desetiletí. Návrh připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR), podle zástupců velkých českých měst však nepřináší zlepšení v územním plánování. Bez řešení této klíčové části zákona však nemůže dojít k tolik požadovanému zrychlení povolování. Proto česká města společně zpracovala Čtyři městské artikuly (tedy čtyři konkrétní požadavky), které situaci mohou jednoduše vyřešit.

 

„Dosud se debata o novém stavebním zákonu soustředila především na rychlost povolování. To je ale až B. My musíme nejdříve vyřešit A. Beze změny územního plánování se totiž povolování staveb nezrychlí,“ varuje Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje. „Více než rok vedeme s Ministerstvem pro místní rozvoj o tomto problému diskuzi, nicméně návrh zákona naše potřeby stále nereflektuje a situace začíná být opravdu vážná. Proto jsme spolu s ostatními českými městy zformulovali čtyři jednoduché požadavky. Díky nim může nový stavební zákon přinést nejen slibované zrychlení, ale také zkvalitnění výstavby. A protože jde o prostředí, ve kterém my všichni žijeme, mělo by nás to zajímat všechny,“ doplňuje Petr Hlaváček.

 

„Usilujeme o to, aby města získala více pravomocí v oblasti plánování svého rozvoje. Za udržitelný rozvoj měst musí být jednoznačně odpovědní konkrétní volení zástupci samosprávy a nikoliv anonymní státní úředníci. Občanům dává právo na samosprávu ústava, ale pokud samosprávy nebudou mít žádné reálné pravomoci, tak toto právo zůstane jen na papíře. Aktuální podoba novely stavebního zákona bohužel nesměřuje k posílení samospráv. K urychlení stavebních řízení nedojde žádným stěhováním úředníků na jedno místo, které při souběžné digitalizaci stavebních řízení dává stále menší smysl. Samosprávy měst musí mít možnost už ve fázi územního plánování stanovit jasná pravidla, která budou developeři, úředníci i veřejnost chápat stejně a nebudou se jejich rozpory řešit až v územním či stavebním řízení,“ říká primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.   

 

„V Parlamentu vrcholí bitva o schválení nového stavebního zákona. Bohužel zákon, který nyní sněmovna projednává ve druhém čtení na základě vládního návrhu, kvalitní není. Vláda chce proti vůli měst a obcí převést územní a stavební řízení pod stát, což omezí právo obcí na samosprávu. Obávám se, že zejména u územního plánování a pořizování územního plánu vláda nedomýšlí, jaké negativní důsledky to bude mít. Proto Praha společně s dalšími velkými městy - Brnem, Ostravou, Plzní a Libercem - zformulovala takzvané Čtyři městské artikuly a připravila pozměňovací návrhy k projednávanému zákonu. Jestliže jsme se s novým stavebním zákonem dostali do této situace, pak jsem přesvědčená, že jediným rozumným řešením je nechat reformu stavebního práva novému Parlamentu a nové vládě, kteří, věřím, budou odpovědnější,“ dodává radní hl. m. Prahy pro oblast legislativy Hana Kordová Marvanová.

 

„Čtyři městské artikuly“. S jakým návrhem přichází česká města?

 

1/ Právo územního plánování v samostatné působnosti

Města si potřebují samy pořizovat územní plány, aby mohly rozhodovat o svém rozvoji. V současnosti ani podle návrhu zákona však nemají na proces pořizování žádný vliv.

 

2/ Městské stavební předpisy pro statutární města

Praha potřebuje zachovat své platné stavební předpisy už jen z důvodu zachování kontinuity a právní jistoty v přípravě staveb. Další česká města, která projevila o vlastní stavební předpisy zájem, by tuto možnost měla dostat také. Každé české město je totiž něčím jedinečné. Stejně jako je odlišný režim správy NP Krkonoše a NP Podyjí, měl by být odlišný přístup k rozvoji specifických hodnot Plzně nebo Ostravy.

 

3/ Dokončení pořizovaných územních plánů

Praha, Brno nebo například Liberec pracují na svých nových územních plánech již několik let. Česká města musí mít možnost tyto práce dokončit a nezahazovat několikaletou a velmi kvalitní práci kvůli zákonem vynucenému přepracování. Návrh zákona se chová problematicky i k platným územním plánům. Ty mají být přepracovány při jejich první změně, což s sebou přináší extrémní finanční náklady i nereálné nároky na úředníky.

 

4/ Obec s postavením dotčeného orgánu

Města a obce musí být součástí procesu povolování staveb od počátku. Podle návrhu zákona má o projektu rozhodnout státní správa, která až následně předá projekt obci k případným připomínkám.  

 

„Deset největších českých měst produkuje téměř osmdesát procent hrubého domácího produktu celého Česka. Pokud stát nevyslyší jejich volání, hrozí stagnace jejich rozvoje a v důsledku ekonomický propad, který se velmi rychle projeví v každé české obci. Důležité je zdůraznit, že všechny čtyři artikuly spolu úzce souvisí a nelze vybrat jen jeden a ostatní tři nechat „na potom“. Je to stejné, jako kdybyste sundali autu jedno kolo a vyrazili na výlet. Pravděpodobně daleko nedojedete,“ snaží se problematiku popsat ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřej Boháč.

 

Obce, města a kraje mají Ústavou zaručeno právo na samosprávu, které je státní správou v současnosti podle vedení města soustavně oklešťováno. Předložený návrh stavebního zákona by se z tohoto pohledu dal považovat i za protiústavní.

 

Zdroj: Tisková zpráva, hlavní město Praha, 29. 3. 2021

Nový stavební zákon nemůže přinést zrychlení povolování staveb

Přečtěte si také

Pět největších českých měst chce změny v návrhu nového stavebního zákona

20. 01. 2021 | „Čtyři městské artikuly“ je dokument, ve kterém velká česká města shrnují svá stanoviska k návrhu nového stavebního zákona. Chtějí zpět Pražské stavební předpisy, samostatnost v územním plánování a větší pravomoci pro obce.   Dokument obsahuje základní teze, které... číst dále
Pět největších českých měst chce změny v návrhu nového stavebního zákona

Praha: Chceme spolupracovat s kraji pro zajištění dopravní obslužnosti

18. 01. 2021 | Rada hl. m. Prahy na dnešním jednání projednala návrh na uzavření Memoranda o spolupráci krajů při zajištění dopravní obslužnosti. Na jeho základě bude mít pražská společnost Operátor ICT, a.s., (OICT), která je provozovatelem Multikanálového odbavovacího systému pro hl. m.... číst dále
Praha: Chceme spolupracovat s kraji pro zajištění dopravní obslužnosti

Blanka Klimešová: Máme šanci zpomalit a objevit chůzi. Je to poklad, který může změnit města.

30. 11. 2020 | Všichni jsme se narodili jako chodci a pohybovat se pěšky je naše přirozenost. A protože chodit je normální, často se na nás zapomíná. Spolek Pěšky městem dopřává chodcům hlas. Pomáhá zajišťovat bezpečné prostředí pro chodce a upravovat veřejná prostranství, aby lákala... číst dále
Blanka Klimešová: Máme šanci zpomalit a objevit chůzi. Je to poklad, který může změnit města.

Opuštěnou železnici v Praze nahradí park s promenádou pro pěší a cyklisty

28. 11. 2020 | Pražský magistrát má hotovou studii promenády s parkem, která nahradí rušenou železniční trať mezi Vršovicemi a Zahradním Městem. „Už se těším, až se budeme moct projít nebo projet po vršovické drážní promenádě. Bude kombinací newyorské The High Line a nizozemské cyklistické... číst dále
Opuštěnou železnici v Praze nahradí park s promenádou pro pěší a cyklisty

Bezpečné cesty do škol mají výsledky

23. 11. 2020 | Sdílíme aktuální zprávy ze spolku Pěšky městem:   12 proměn  pro bezpečnější cesty do škol Obzvlášť zdařilá je rekonstrukce u ZŠ V Remízku na Barrandově, která původní odvážný návrh z naší dopravní studie převzala téměř beze změny. Úpravy u ZŠ Nepomucká... číst dále
Bezpečné cesty do škol mají výsledky

Do centra Prahy vyjela nákladní elektrokola. Hlavní město otevřelo první cyklodepo pro rozvoz zásilek

19. 11. 2020 | Na pražské Florenci se ve středu 18. listopadu 2020 otevřelo první městské cyklodepo Depot.Bike. Slouží pro rozvoz zásilek po centru města prostřednictvím nákladních elektrokol. Praha chce tímto krokem ulevit veřejnému prostoru, snížit dopravní zátěž a přispět tak ke zkvalitnění... číst dále
Do centra Prahy vyjela nákladní elektrokola. Hlavní město otevřelo první cyklodepo pro rozvoz zásilek

Praha: Souhrn nových cykloopatření během pandemie

04. 11. 2020 | „Do dnešního data byl rok 2020 rekordní co do délky vybudovaných cyklostezek (7,6 km), vyznačených nějakých forem cyklopruhů (19,5 km), cykloobousměrek (3,5 km), cyklotras (5,8 km) a legalizovaných chodníků (2,2 km).“ Informoval o tom server Čistou stopou Prahou, statistiku doplnila... číst dále
Praha: Souhrn nových cykloopatření během pandemie

Nové šance pro aktivní mobilitu

22. 09. 2020 | Dne 22. 9. 2020 uspořádal spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. ve spolupráci  se Prahou 5 seminář Nové šance pro aktivní mobilitu v Praze. Akce začala diskusním setkáním odborné veřejnosti (setkání zástupců pražského magistrátu a městských částí), na kterou navázala... číst dále
Nové šance pro aktivní mobilitu

Stručné představení města Praha

Všechny novinky města Praha

Modul: Novinky