Praha chce být symbolem dobré adresy

27. 09. 2016

Kdo by nechtěl mít lepší život a bydlet na dobré adrese. V minulosti se lidé stěhovali do měst, aby si zajistili lepší přístup k práci, ke službám, vlastně ke všemu. Města byla zařízena pro co nejvyšší komfort obyvatel. Zatímco dříve lidé chtěli bydlet blízko k cílům svých cest, dnešní představa dobré adresy je spojná s bydlením v zeleni, zároveň však s volnými silnicemi a neomezeným parkováním.   

Mnohá americká města jsou ovšem varováním, jak mohou dopadnout pokusy zajistit obojí současně. Obrovská předměstí a kapacitní dálnice měly zajistit hladký průjezd všem. A výsledek? Dopravní špičky výrazně zatěžují například Los Angeles, jež figuruje v desítce světových měst s největšími dopravními zácpami. Každý řidič tu v provozu každodenně stráví průměrně 43 minut navíc.

Česká města jsou na tom o poznání lépe, avšak ani zde nejsou čísla lichotivá. Také zde se potýkají s rostoucí dopravou. S vyšším komfortem spojená vyšší mobilita totiž způsobuje, že cestujeme stále více. V roce 2015 připadlo v rámci České republiky 486 automobilů na 1000 obyvatel, v Praze je toto číslo dokonce ještě vyšší (584 automobilů na 1000 obyvatel)a zaujímá v tomto ohledu jedno z předních míst v rámci Evropy.

Praha chce být městem s dobrou adresou

Do Prahy dojíždí za prací každodenně přes 150 tisíc obyvatel, přičemž čtyři z pěti dojíždějících překračují hranice Prahy právě automobilem. Zbytek si rovnoměrně rozdělují železnice a autobusy. Obsazenost vozidel přitom dlouhodobě klesá. Zatímco se v roce 1990 jedním vozidlem svezlo v průměru 1,71 osoby, v loňském roce to bylo už jen 1,3 osoby. Hlavní město jednoduše funguje jako
magnet, který k sobě v pracovní dny přitahuje mnoho lidí cestujících za prací či do škol, a ochota jezdit prostředky hromadné dopravy či efektivněji využívat osobní vozidla se spíše snižuje. Problémy s dopravou přitom vznikají už desítky kilometrů před hranicemi Prahy a neovlivňují tak život jenom v hlavním městě.

Zkušenosti z obdobných měst ukazují potřebu hledání koncepčních řešení. V Praze by roli základu koncepce měl sehrát především Plán mobility, na kterém odpovědní zástupci města pracují a jež by měl být dokončen ve druhé polovině roku 2018. Jeho úspěšnost však mimo jiné ovlivní i výsledky vyjednávání se Středočeským krajem o propojení veřejné dopravy. Vše důležité k přípravě strategického dokumentu najdete na www.poladprahu.cz.

Přes veškeré snahy se dá ovšem očekávat, že velká část lidí se bude do Prahy dopravovat autem i nadále. Budování záchytných parkovišť P+R v okrajových částech města, regulace parkování v centru a podpora veřejné dopravy jsou tedy kroky nejenom logickými, ale především nezbytnými. Bez nich se situace v dopravě nejenom nezlepší, ale bude se zhoršovat.

Kupříkladu Vídeň má dnes téměř dvakrát více parkovacích míst na záchytných parkovištích než v ulicích města. Díky tomu, a ruku v ruce s nezbytnými navazujícími opatřeními, však dosáhla citelného zklidnění dopravy v centru. Na aktuálně neutěšený stav Prahy upozorňují
především obyvatelé periferních částí města, které se přes den často mění v provizorní parkoviště. Se zákazy a omezeními však Praha
určitě nevystačí. Fungují jen tehdy, pokud je doprovází atraktivní, použitelná nabídka alternativ. Město tak ve zlepšení situace nehodlá spoléhat jen na budování systému záchytných parkovišť a rozšiřování parkovacích zón o další pražské městské části. Mezi klíčové prvky patří i dobudování pražského okruhu a rozšíření podpory dalším formám dopravy.

V přípravě je například rozsáhlý systém Bike and Ride (B+R) zahrnující parkovací systém pro jízdní kola u stanic veřejné dopravy, možnosti přepravy kol v prostředcích integrované dopravy a veřejné půjčovny kol. Přijet do hlavního města příměstským vlakem a přímo ze zastávky pokračovat do cíle cesty na kole je praxí řady evropských metropolí. Kolo je logická volba pro všechny, kdo chtějí jezdit svobodně a přitom se nezatěžovat starostmi.

Ukázkové řešení B+R je od pátku 16. září k vidění na nádraží v Praze‑Klánovicích. Zde vyrostly cykloboxy, zastřešené stání a další vybavení pro bezpečné uschování jízdního kola. Je potřeba si uvědomit, co nadužívání osobních vozů městu přináší, jaký má dopad
na zdraví, pohodu a celkovou spokojenost místních i lidí, kteří přijíždějí do Prahy za prací nebo studiem. Této problematice je věnovaný portál www.cistoustopou.cz.

Praha má jeden z nejlépe fungujících systémů MHD a na zlepšení infrastruktury pro pěší i cyklisty postupně pracuje. Každý druh dopravy zde musí dostat dostatečný prostor. Město s dobrou adresou chce být městem pro všechny. A výjimkou nejsou ani pohybově hendikepovaní spoluobčané. Pro ně byla nedávno spuštěna onlinová mapa přístupnosti, ze které lze vyčíst aktuální stupeň přístupnosti jednotlivých budov občanského vybavení. Nově spuštěný portál www.mapapristupnosti.cz mapuje veřejné budovy z hlediska dostupnosti a hodnotí je systémem „semaforu“, tedy s pomocí tříbarevné stupnice zelená–oranžová–červená.

Více je ke stažení v příloze Hospodářských novin ze dne 19. září 2016.



Přečtěte si také

Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

19. 10. 2023 | Do Slivence byly prodlouženy linky 4, 5 a 94.  Síť tramvajových tratí v Praze je od dnešního dne o dalších 415 metrů delší. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes zahájil provoz na nové trati z Holyně do Slivence, kam současně prodloužil provoz linek 4, 5 a 94. Trať byla postavena... číst dále
Stoupání Až 53 promile a téměř kilometr kolejí ve smyčce. Tramvaje v Praze nově jezdí až do Slivence

Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

02. 06. 2023 | Stovky lidí na jízdních kolech projedou v sobotu 3. června Prahou při akci Světová cyklojízda a Cyklozvonění 2023. Připomenou si tak důležitost toho, co na českých silnicích citelně chybí – respekt, vzájemná ohleduplnost cyklistů a motoristů, a znalost dopravních pravidel. Oslavy... číst dále
Cyklovize 2030 se představí na Světové jízdě v Praze

Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum

16. 02. 2023 | Výzkum zaměřený na dopravu v pražské aglomeraci prokázal, že cyklistická opatření zvyšují bezpečnost nejen cyklistů, ale také automobilistů. Nejbezpečnější jsou cyklostezky. Pokud na sebe cyklostezky, cyklopruhy a další dopravní opatření navazují, výrazně roste počet cyklistů,... číst dále
Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum


Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

27. 10. 2022 | Pražští radní schválili vyhlášení programu na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí pro rok 2023. Lidé, spolky a další organizace budou moci žádat o prostředky na projekty v celkem sedmi kategoriích, které se týkají například klimatické změny, podpory adaptace... číst dále
Praha vyhradí pro příští rok 44 milionů korun na projekty ke zlepšení stavu životního prostředí

Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty v ulici Ke Kříži v Uhříněvsi

15. 09. 2022 | V ulici ke Kříži byla ve středu 14. září 2022 za přítomnosti představitelů hlavního města a zástupců městské části Praha 22 uvedena do provozu nová lávka. Sloužit bude pěším i cyklistům, aby už nemuseli překonávat sedmimetrový zářez, ve kterém leží silniční spojka... číst dále
Praha má novou lávku pro pěší a cyklisty v ulici Ke Kříži v Uhříněvsi

Aplikace PID Lítačka bude umět přímo zaplatit i za sdílená kola či auta.

29. 08. 2022 | Cílem pilotního projektu je vytvořit unikátní systém registrace a platby, který v aplikaci PID Lítačka ověří uživatele pro všechny zapojené poskytovatele mobility na území metropole a také v regionu obsluhovaném spoji Pražské integrované dopravy. Pilotní projekt bude realizovat... číst dále
Aplikace PID Lítačka bude umět přímo zaplatit i za sdílená kola či auta.

Praha vydává publikaci na téma sdíleného prostoru. Připojíte se?

08. 07. 2022 | Hlavní město Praha, oddělení rozvoje dopravy se obrací na odborníky v oblasti dopravy a mobilty s žádostí o názor na publikaci, která řeší veřejný prostor. Na území hl. m. Prahy v posledních letech existuje množství různorodých požadavků, které má veřejný prostor splňovat... číst dále
Praha vydává publikaci na téma sdíleného prostoru. Připojíte se?

Stručné představení města Praha

Všechny novinky města Praha

Modul: Novinky