Změní bikesharing firemní mobilitu?

02. 07. 2019

Partnerství pro městskou mobilitu od svého založení upozorňuje na skutečnost, že používání jízdních kol pro pracovní cesty a využití kola pro cestování není dostatečně vymezené v českém právním řádu. To má vliv mimo jiné i na firemní plány mobility. Následující podnět dorazil z Ostravy, týká se ale všech větších měst. 

Ostravě již  druhým rokem funguje městem podporovaný bikesharing a vzbudil větší zájem, než se, původně očekávalo. Sdílená kola mají zejména mezi Ostravany mimořádný úspěch. Provozovatelé služby registrují přes 21,5 tisíce uživatelů. Vedle zájmu dojíždět do práce se začal vyskytovat zájem jezdit na sdílených kolech i v pracovní době v rámci plnění pracovních úkolů (zaměstnanci samosprávy i státní správy apod.). Otázka je, jak ošetřit vše právně, aby zaměstnanci měli legálně možnost využívat sdílená jízdní kola ke služebním cestám.

Hledáme proto příklady, jak jsou takové možnosti přepravy ošetřené. Zatímco u privátních kol zaměstnavatel nemá přehled o technickém stavu a musel by ho před každou jízdou kontrolovat, u sdílených kol tato nutnost odpadá. V případě sdílených kol je údržba kol smluvní záležitostí mezi provozovatelem a firmou. 

Zkušenosti z vyspělých zemí ukazují, že pravidelné dojíždění do práce nebo školy na kole dokáže poměrně účinně čelit rizikům spojeným s rostoucí, a už teď zejména ve městech nadměrnou individuální automobilovou dopravou (časté dopravní kolapsy, zhoršující se životní prostředí ve městech). Používání jízdního kola kromě toho přináší snížení nákladů na dopravu, zlepšení zdraví a kondice zaměstnanců a tím i nárůst produktivity firem. Používání sdílených kol po firemní účely a návazná bezpečnostní školení by zlepšila také celkové chování uživatelů.

Firmy a město tak mají stejný cíl - zlepšit mobilitu a bezpečnost při dopravě. Město Ostrava nedávno spustilo informační kampaň, zaměřenou zejména na mladší generaci uživatelů bikesharingu, která apeluje na dodržování základních pravidel. Firmy by se tak mohly připojit k tomut trendu šířením informací mezi svými zaměstnanci.

Pokud tedy máte zkušenost s používáním jízdních kol pro služební účely, prosím, kontaktujte nás na telefonu 603 432 172 nebo e-mailu info@dobramesta.cz. Pokud vás tato problematika zajímá a chcete dostávat aktuální informace, sledujte tyto stránky - zveřejníme tu brzy více. 

Změní bikesharing firemní mobilitu?

Přečtěte si také

Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

31. 10. 2023 | Koncepce městské třídy 28. října – Opavská představuje ambiciózní plán pro proměnu a zlepšení této důležité městské třídy v Ostravě. Tato třída, s délkou 12 kilometrů, je jednou z hlavních tepen městského života, prostírá se "od tanku až ke Globusu." Toto označení... číst dále
Rozvoj třídy 28. října v Ostravě

Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

23. 09. 2023 | Ostrava propojuje městské cyklostezky, přibude 15 kilometrů nových tras Jednou z připravovaných je například stezka mezi ulicemi Mečnikovova a Žákovská v Ostravě – Mariánských Horách, která propojí stávající trasu M mezi centrem Ostravy a obvody Ostrava-Jih, Vítkovice, Mariánské... číst dále
Co se děje u našich členů? Ostrava propojuje městské cyklostezky.

Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

05. 01. 2023 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Inspiruje se při tom cyklisticky vyspělými městy jako Kodaň, Amsterdam, Gent nebo Brémy. Cyklistika není jen sport, ale především transport, zdůrazňují autoři zásadní změnu pohledu, se kterou koncepce přichází.... číst dále
Ostrava se inspiruje v Beneluxu i v Dánsku

Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

10. 08. 2022 | Městská třída 28. října – Opavská je jednou z nejvýznamnějších tepen v Ostravě, představuje přímé spojení z Moravské Ostravy do Poruby, je dlouhá 12 km. V jejím okolí žije 100 tisíc lidí, kteří na ní tráví čas a pohybují se po ní pěšky, autem, v MHD nebo na kolech.... číst dále
Ostrava: Spojení Poruby s centrem města je bezpečnější pro cyklisty

Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

05. 05. 2022 | Ostrava připravuje plán, jak zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu. Co se musí změnit, aby lidé kolo rádi používali při svých cestách městem, nyní zjišťuje Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) pomocí online dotazníku.      Odkud a kam se... číst dále
Ostrava chce více cyklistů. Pomoci má průzkum a nová koncepce

Ostrava - 5. ROČNÍK SOUTĚŽE DO ŠKOLY NA KOLE

18. 06. 2021 | Díky pandemii se 5. ročník pravidelné soutěže pro žáky 9. tříd ostravských základních škol mohl uskutečnit až ve školním roce 2020/2021, a to ještě netypicky. První polovina proběhla v říjnu do uzavření škol, druhá polovina v květnu a začátkem června po jejich otevření.... číst dále
Ostrava - 5. ROČNÍK SOUTĚŽE DO ŠKOLY NA KOLE

Malá Kodaň v centru Ostravy ožila

13. 11. 2020 | Řeka, nábřeží, úzké uličky s atraktivním parterem a cyklisté – to vše již před lety vedlo místní k tomu, aby okolí Havlíčkova nábřeží v centru Ostravy začali říkat Malá Kodaň. Na podzimní rekonstrukci se město připravovalo celé léto. Jak? Oslavou každý víkend!     Ostrava:... číst dále
Malá Kodaň v centru Ostravy ožila

Vize prostorového rozvoje Ostravy

27. 10. 2020 | Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) otevřel výstavu „Vize prostorového rozvoje Ostravy“. Vize, kterou měl Městský ateliér vytvořit dle své zřizovací listiny, je nástroj vycházející ze Strategického plánu rozvoje města. Je to nástroj, který je... číst dále
Vize prostorového rozvoje Ostravy

Stručné představení města Ostrava

Všechny novinky města Ostrava

Modul: Novinky