Brno sází na vodík

23. 09. 2021

Vodíková energetika. Ještě před několika lety vzdálená budoucnost, dnes reálný způsob, jak získávat nízkouhlíkovou elektřinu a teplo. Brno chce skloubit potenciál univerzitního a vědeckého centra, silných městských společností a mezinárodních zkušeností – má tak být městem, kde vznikne Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice a které dokáže vodík využívat komplexně, především v energetice či dopravě, a tím i při ochraně životního prostředí.

Rada města Brna proto dnes schválila Memorandum o spolupráci na projektu Využití vodíku ve městě Brně. Jeho signatáři jsou statutární město Brno, Vysoké učení technické v Brně, Teplárny Brno, a. s., Dopravní podnik města Brna, a. s., SAKO Brno, a. s., a Symbios Funding & Consulting GmbH. Postupně se mohou přidávat i další subjekty. Dále radní schválili memorandum o spolupráci při realizaci projektu testování vodíkového elektrobusu v Brně na vybraných linkách MHD. Hlavním smyslem dokumentů je spolupráce evropských univerzit na výzkumu a uplatnění vodíku v oblasti energetiky, ve veřejné, nákladní i osobní automobilové a kolejové dopravě nebo při ochraně životního prostředí.

„Předpokládám, že vznikne ‚Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice‘ se sídlem v Brně. Důležité je také zapojení univerzit. Klíčovou roli bude hrát VUT, které bude spolupracovat s významnými evropskými univerzitami při výchově budoucích odborníků – využívání nových technologií totiž patří do portfolia vzdělávacích oborů. Předjednaná je spolupráce s univerzitami ve Stuttgartu a Lublani, kontaktovali jsme technickou univerzitu v Karlsruhe a také v chorvatském Záhřebu,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková a dodala: „Mezi Teplárnami Brno a Dopravním podnikem města Brna je již dohodnuta spolupráce při využití vodíku. První z nich v budoucnu zajistí jeho výrobu například při spalování dřevní štěpky, druhá ho využije jako palivo pro městskou hromadnou dopravu. Dopravní podnik se také zapojí do společného projektu se Škodou Electric a společností ORLEN Unipetrol RPA – výsledkem má být testovací provoz vodíkového elektrobusu na linkách MHD a první plnicí vodíková stanice v Brně. Taktéž SAKO Brno se může stát dodavatelem vodíku, a to z elektrické energie, která vzniká při využití odpadu nebo zapojením výkonu až 40 MW z fotovoltaických elektráren instalovaných na střechách domů v Brně.“

Společnost Symbios Funding a Consulting je na základě dlouholetých zkušeností s realizací projektů v sektoru dopravy a energetiky připravena poskytnout spolupráci především jako finanční koordinátor při zajišťování financování z fondů EU jako CEF, Horizon Europe, Interreg, European Green Deal, Innovation Fund a dalšího kofinancování ze soukromých a jiných zdrojů. Zároveň pak také může zastávat funkci koordinátora při přípravě projektů, včetně kontroly žádostí, jejich podání k financování do fondů EU a zajišťování spolupráce především s německými vědeckými a technologickými subjekty v dané oblasti. A může převzít i roli v oblasti podpory plánování, realizace, implementace a controllingu při prosazování daných projektů v rámci evropských institucí. „V rámci spolupráce je možné čerpat prostředky z Německého rozvojového fondu na podporu investic mimo Německo. Německý ministr hospodářství rozhodl o podpoře vodíkových technologií ve výši 8 miliard eur, z toho 2 miliardy jsou alokovány na mezinárodní spolupráci. České subjekty samostatně totiž tuto možnost nemají,“ sdělil Florian Margan ze Symbios Funding & Consulting GmbH.

„Brněnský dopravní podnik je v ekologizaci hromadné dopravy na špičce. Máme 160 autobusů na stlačený zemní plyn, což je nejvíc v České republice, provozujeme vlastní plničku na CNG, která je jednou
z nejkapacitnějších ve střední Evropě. Rovněž disponujeme 139 trolejbusy, což je v rámci republiky nejvíc. Páteřní doprava je tramvajová, elektrický pohon mají i lodě na přehradě. Trend ekologické dopravy nás dlouhodobě zajímá, proto jakékoliv další možnosti fungovat bezemisně vítáme,“
 připomněl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

„Konkrétním a nejbližším projektem je spolupráce při testování vodíkového elektrobusu v Brně na vybraných linkách MHD. Zapojí se město, Škoda Electric, která dodá vozidlo, společnost ORLEN Unipetrol RPA, jež vybuduje plnicí stanici, a dopravní podnik. Ten nasadí vůz do provozu. Škoda Electric bude zodpovědná za přípravu technického řešení, vývoj, výrobu a homologaci vozidla. Zajistí proškolení řidičů i servisního personálu dopravního podniku a seznámí Hasičský záchranný sbor DPMB s bezpečnostními riziky při provozování vozidla. Bude se také podílet na pravidelné údržbě vozu včetně odstranění vzniklých závad
a dodávek náhradních dílů pro opravy. Společnost ORLEN Unipetrol v rámci spolupráce uvede ještě v letošním roce do provozu první vodíkovou plnicí stanici na území statutárního města, a to v ulici Kaštanová,“ 
uvedl 1. náměstek primátorky Petr Hladík a doplnil: „K podpoře vodíkové mobility se Česká republika přihlásila především v dokumentu Národní akční plán čisté mobility. V tomto dokumentu je i v souladu
s dokumenty Evropské unie jako prioritní identifikována oblast městské hromadné autobusové dopravy.
V kontextu současné evropské legislativy týkající se emisních norem CO2 je třeba na vodíková vozidla nahlížet jako na bezemisní vozidla, a to bez ohledu na to, jaký je zdroj výroby vodíku, resp. jaká technologie se k této výrobě používá.“

Zdroj:

Tiskové středisko MMB
tel.: +420 542 172 162
e-mail: tis@brno.cz

 

Foto: BEXIM

Brno sází na vodík

Přečtěte si také

Důvod k využívání MHD se vždy najde. Potvrzují to i brněnské osobnosti v kampani DPMB

22. 11. 2022 | DPMB pokračuje v informační kampani s názvem #JezdiMHD. Šestnáct známých Brňanůpopisuje svůj vztah k veřejné dopravě. Dopravní podnik navazuje na jarní kampaň, ve kterépoukazoval na fakt, že cestovat vozy městské hromadné dopravy se v době neustáléhorůstu cen vyplatí. Lékařka,... číst dále
Důvod k využívání MHD se vždy najde. Potvrzují to i brněnské osobnosti v kampani DPMB

V Brně se můžete svézt na sdíleném kole zdarma

11. 04. 2022 | Od dnešního dne Brno spustilo projekt na podporu užívání sdílených kol. Díky tomu mají všichni uživatelé dvě jízdy do 30 minut zdarma. Akce se týká obou stávajících provozovatelů sdílených kol, tedy Nexbike a Rekola.  K bezplatné projížďce na sdíleném kole se stačí... číst dále
V Brně se můžete svézt na sdíleném kole zdarma

Brno bude mít novou kolonádu podél Svratky

22. 01. 2022 | Nový prostor pro pěší i běžce vznikne podél tříkilometrového úseku řeky Svratky v rámci protipovodňových opatření. Stavební práce by se měly protáhnout až do konce příštího roku. Informoval o tom Deník Blesk. Foto: Pavel Ševela číst dále
Brno bude mít novou kolonádu podél Svratky

Nákladní kola zvládnou nahradit více než polovinu cest autem. Prokázal to pilotní provoz v Brně

15. 09. 2021 | Celkem 2800 kilometrů ujeli obyvatelé Brna na nákladních kolech během testovacího provozu veřejné půjčovny nákladních kol. Od února do července si lidé 122 krát zapůjčili jedno ze tří nákladních kol, které byly k dispozici. Nadace Partnerství, která provoz půjčovny do Brna... číst dále
Nákladní kola zvládnou nahradit více než polovinu cest autem. Prokázal to pilotní provoz v Brně

Brno – Dáme na vás, participační rozpočet

15. 11. 2020 | V těchto dnech probíhá v Brně hlasování participativního rozpočtu "Dáme na vás". Město má připraveno 33 milionů Kč. Mohou být přitom podpořeny projekty z různých oblastí života. Občané nejprve nominovali své projekty, které následně město posoudilo, zda jsou proveditelné.... číst dále
Brno – Dáme na vás, participační rozpočet

Brno a data

12. 01. 2020 | Zveřejňujeme odkat na webovou stránku: CYKLODOPRAVA V BRNĚ, Oddělení dat, analýz a evaluací | Magistrát města Brna. Současně zveřejňujeme i související článek: Brno se střelilo do vlastní nohy. Jeho aplikace potvrdila, že nemá rádo cyklisty A teď "Babo raď!!!" číst dále
Brno a data

Smart City Brno jako ekosystémová spolupráce

27. 12. 2019 | Dnešní novinka ukazuje, jak myšlenky Smart City a udržitelnost při řízení města navzájem dotýkají. Co je chytré, mělo by být i udržitelné a naopak. Příklady Smart City projektů jsou například městská aplikace a karta Brno iD, projekt RUGGEDISED nebo participativní rozpočet Dáme... číst dále
Smart City Brno jako ekosystémová spolupráce

Brno: Ulice Veveří se má změnit v městský bulvár, zajíždět sem autem budou moci jen místní

19. 11. 2017 | Přehrazením ulice Veveří chce město Brno zklidnit provoz v centru a vybudovat městský bulvár. Hovoří o tom studie se záměrem z dílny PK Ossendorf.  O záměru informoval článek Auta pryč z Veveří, velí Brno. Ulici... číst dále
Brno: Ulice Veveří se má změnit v městský bulvár, zajíždět sem autem budou moci jen místní

Stručné představení města Brno

Všechny novinky města Brno

Modul: Novinky