Evropský plán na rozvoj cyklodopravy vzniká v Brně

07. 04. 2015

V Brně se sjeli národní cyklokoordinátoři ze sedmi zemí Evropy a jihovýchodní Asie. Tvoří tu evropský plán cyklistické dopravy. Klíčový dokument, který se má stát základním průvodcem pro rozvoj bezmotorové dopravy v celé Evropě, vzniká pod hlavičkou Panevropského programu pro dopravu, zdraví a životní prostředí (THE PEP). Díky němu by se mohly v dohledné době zlepšit podmínky pro cyklisty a pěší také v České republice. Pracovní schůzku k přípravě plánu v Brně svolaly a společně organizují Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) a Asociace měst pro cyklisty.


Národní cyklokoordinátoři a další členové pracovní skupiny na schůzce v Brně, foto: Iva JURNEČKOVÁ, CDV

Podpora cyklistické a pěší dopravy je důležitou součástí THE PEP programu,“ říká Jiří JedličkaCDV, které je hlavním kontaktním místem THE PEP pro oblast dopravy v ČR. Myšlenka společné evropské strategie se objevila v takzvané Pařížské deklaraci, která byla podepsaná letos v dubnu na setkání nejvyšších představitelů zemí zapojených do THE PEP programu. „Každá evropská země má trochu jiné zvyklosti i zázemí. Panevropský program je určený pro politiky na všech úrovních – jde o to nabídnout všem informace a dobré příklady praxe, které fungují,“ doplňuje Jiří Jedlička.

Dokument by měl politikům nabídnout silné argumenty pro podporu bezmotorové dopravy. Součástí dokumentu, u jehož zrodu stáli především zástupci Rakouska a Francie, bude také doporučení, jak přistupovat k cyklodopravě na národní a mezinárodní úrovni. „Dokument bude důležitý například pro sjednocení pravidel a zákonů,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Zákony a pravidla provozu pro cyklisty se v jednotlivých zemích liší, to může vytvářet nebezpečné situace. „Například německý turista dnes možná často ani neví, že na přejezdu pro cyklisty v Česku nemá přednost,“ ilustruje příkladem z praxe Jaroslav Martinek.


Budou zahraniční turisté vědět, jak se v tomto místě mají chovat? Foto: archiv Asociace měst pro cyklisty

Dalším příkladem odlišné praxe je využívání různých opatření ve městech, o kterých na setkání hovořil zástupce Evropské cyklistické federace Fabian Küster. „U nás v Belgii se cyklistům běžně povoluje jezdit v jednosměrkách oběma směry,“ uvádí Fabian Küster jeden z příkladů. „Je to běžné opatření už více než 10 let, naše zkušenosti ukázaly, že cykloobousměrky jsou bezpečné pro cyklisty i pro řidiče automobilů, pro město přitom efektivní, levné a rychle realizovatelné,“ říká o tomto opatření Fabian Küster. „Když ale přijedu do jiných zemí, často bývá přístup k tomuto opatření spíše odmítavý.“


Labská stezka je v sousedním Německu nejoblíbenější dálkovou trasou. Budou ale němečtí turisté u nás rozumět této značce? Panevropský plán rozvoje cyklodopravy by mohl pomoci mimo jiné zpřehlednit dopravní značení. Foto: archiv Asociace měst pro cyklisty

Pro podporu cyklistické dopravy je také důležitý rozpočet, který jednotlivé evropské země vydávají na budování bezpečné infrastruktury. „Obyvatele našich měst zajímá přirozeně především vlastní bezpečí. Pokud jim budou politici říkat, že mají jezdit na kole, protože tím zlepší stav ovzduší ve městě, asi to velký efekt mít nebude. Aby se skutečně zvýšil počet lidí, kteří si občas vezmou na cestu do školy nebo do práce také kolo, musí mít kde jezdit, je tedy potřeba nabídnout jim bezpečnou a komfortní cyklistickou infrastrukturu,“ říká Jaroslav Martinek. Jak dodává, bez toho zůstane strategie vždy jen teoretickým dokumentem. „V Německu se na cyklistickou dopravu vydává ročně 1 euro na obyvatele – to je velmi málo,“ vypočítává Fabian Küster a doplňuje to dalšími příklady: „Například v Dánsku je to 5 euro, v Belgii dokonce 16 euro.“ Podle zkušenosti ostatních delegátů přitom mohou být nejúčinnější integrovaná řešení, která vyžadují jen minimální náklady. „Cyklistická infrastruktura nestojí mnoho, zvlášť když se spojí s ostatními integrovanými opatřeními, pak není potřeba stavět speciální cyklostezky,“ doplňuje zástupce Lucemburska Christophe Reuter . Jako příklad uvedl zavedení pravidla, kdy každý projekt nové výstavby nebo rekonstrukce musí být posouzen také z hlediska začlenění cyklistů a pěších. „Toto opatření nestálo prakticky nic a přitom výrazně zlepšilo pozici uživatel bezmotorové dopravy v městech,“ pochvaluje si Christophe Reuter.

Jízdní kolo jako dopravní prostředek používá kolem 7 % obyvatel EU. Celkově tak ročně ušetří nejméně 205miliard euro, to znamená více než 2 euro na každý ujetý kilometr. Více než polovinu z této částky přitom mají na svědomí zdravotní přínosy. Kromě nich jsou započítané i úspory času v dopravních zácpách, paliva, zlepšení kvality ovzduší a hluku a také podpora místní ekonomiky a cestovního ruchu.

 „Díky společné evropské strategii by mělo být snadnější vyměňovat si příklady dobré praxe v oblasti opatřeních, která vytvářejí prostředí přátelská pro cyklistiku na evropské úrovni,“ shrnuje důležitost dokumentu rakouský cyklokoordinátor Martin Eder.


Foto: Iva JURNEČKOVÁ, CDV

Podrobné informace:

  • K vypracování společného celoevropského strategického plánu na podporu cyklistiky se zavázaly vlády členských zemí podpisem tzv. Pařížské deklarace v dubnu 2014. Tento dokument definuje pět klíčových okruhů, které je potřeba řešit.
  • Panevropský program pro dopravu, zdraví a životní prostředí (THE PEP – Transport, Health and Environment Pan-European Programme) vznikl v roce 2002 pod hlavičkou UNECE (United Nations Economic Commission for Europe). Program spojuje témata dopravy, zdraví a životního prostředí, jeho hlavním cílem je mimo jiné podporovat udržitelnou mobilitu, omezovat negativní dopady dopravy jako jsou emise nebo hluková zátěž či podporovat bezmotorovou dopravu. PEP sdružuje země Evropy, Střední Asie a Severní Ameriky. Více zde


Přečtěte si také

V Brně se můžete svézt na sdíleném kole zdarma

11. 04. 2022 | Od dnešního dne Brno spustilo projekt na podporu užívání sdílených kol. Díky tomu mají všichni uživatelé dvě jízdy do 30 minut zdarma. Akce se týká obou stávajících provozovatelů sdílených kol, tedy Nexbike a Rekola.  K bezplatné projížďce na sdíleném kole se stačí... číst dále
V Brně se můžete svézt na sdíleném kole zdarma

Brno bude mít novou kolonádu podél Svratky

22. 01. 2022 | Nový prostor pro pěší i běžce vznikne podél tříkilometrového úseku řeky Svratky v rámci protipovodňových opatření. Stavební práce by se měly protáhnout až do konce příštího roku. Informoval o tom Deník Blesk. Foto: Pavel Ševela číst dále
Brno bude mít novou kolonádu podél Svratky

Brno sází na vodík

23. 09. 2021 | Vodíková energetika. Ještě před několika lety vzdálená budoucnost, dnes reálný způsob, jak získávat nízkouhlíkovou elektřinu a teplo. Brno chce skloubit potenciál univerzitního a vědeckého centra, silných městských společností a mezinárodních zkušeností – má tak být... číst dále
Brno sází na vodík

Nákladní kola zvládnou nahradit více než polovinu cest autem. Prokázal to pilotní provoz v Brně

15. 09. 2021 | Celkem 2800 kilometrů ujeli obyvatelé Brna na nákladních kolech během testovacího provozu veřejné půjčovny nákladních kol. Od února do července si lidé 122 krát zapůjčili jedno ze tří nákladních kol, které byly k dispozici. Nadace Partnerství, která provoz půjčovny do Brna... číst dále
Nákladní kola zvládnou nahradit více než polovinu cest autem. Prokázal to pilotní provoz v Brně

Brno – Dáme na vás, participační rozpočet

15. 11. 2020 | V těchto dnech probíhá v Brně hlasování participativního rozpočtu "Dáme na vás". Město má připraveno 33 milionů Kč. Mohou být přitom podpořeny projekty z různých oblastí života. Občané nejprve nominovali své projekty, které následně město posoudilo, zda jsou proveditelné.... číst dále
Brno – Dáme na vás, participační rozpočet

Brno a data

12. 01. 2020 | Zveřejňujeme odkat na webovou stránku: CYKLODOPRAVA V BRNĚ, Oddělení dat, analýz a evaluací | Magistrát města Brna. Současně zveřejňujeme i související článek: Brno se střelilo do vlastní nohy. Jeho aplikace potvrdila, že nemá rádo cyklisty A teď "Babo raď!!!" číst dále
Brno a data

Smart City Brno jako ekosystémová spolupráce

27. 12. 2019 | Dnešní novinka ukazuje, jak myšlenky Smart City a udržitelnost při řízení města navzájem dotýkají. Co je chytré, mělo by být i udržitelné a naopak. Příklady Smart City projektů jsou například městská aplikace a karta Brno iD, projekt RUGGEDISED nebo participativní rozpočet Dáme... číst dále
Smart City Brno jako ekosystémová spolupráce

Brno: Ulice Veveří se má změnit v městský bulvár, zajíždět sem autem budou moci jen místní

19. 11. 2017 | Přehrazením ulice Veveří chce město Brno zklidnit provoz v centru a vybudovat městský bulvár. Hovoří o tom studie se záměrem z dílny PK Ossendorf.  O záměru informoval článek Auta pryč z Veveří, velí Brno. Ulici... číst dále
Brno: Ulice Veveří se má změnit v městský bulvár, zajíždět sem autem budou moci jen místní

Stručné představení města Brno

Všechny novinky města Brno

Modul: Novinky