Brno otevřelo centrum města pro lidi na kolech

05. 11. 2015

Dávat pozor na hlídkující policisty a mít připravené peníze na případnou pokutu, nebo slézt z jízdního kola a přes vnitřní centrum je provést. Taková byla až donedávna každodenní praxe více než čtyř stovek lidí, kteří s jízdním kolem zamířili na pěší zónu, jež pokrývá území o rozměrech zhruba 800 x 600 m v centru Brna. Dnes je to už minulost – během posledních dvou dní se tu objevilo nové dopravní značení, které umožní celodenní vjezd na kole bez omezení do všech ulic, s jedinou výjimkou České ulice.

„Zprůjezdnění centra pro cyklisty je velmi důležité, protože umožní cyklistům nabídnout bezpečnou trasou přes centrum a vyhnout se tak nebezpečné jízdě po auty ucpaných ulicích malého městského okruhu,“ komentuje nové opatření náměstek primátora Martin Ander. Jak vzápětí dodává, musí následovat další kroky, především dokončení cyklopruhů na radiálních ulicích směřujících do centra, rozšíření sdílené dopravně zklidněné zóny i do prostoru před hlavní nádraží a další.

Do centra Brna přitom každý den směřují tisíce lidí za prací, nákupy i za zábavou. Pěší zóna tu vznikla už v roce 1953, postupně byla rozšiřována o další ulice v 70. a 90. letech.  V minulosti se tu vytvořil sdílený prostor, který společně využívají kromě pěších a cyklistů i vozidla MHD. Kromě dopravní obsluhy a zásobování ve vymezených hodinách sem mohou také vozidla, která mají povolení od úředníků brněnského magistrátu. Největší změna se týká právě cyklistů – ti sem mohli až do nedávné doby zajíždět pouze večer a v noci mezi 17-9 hodinou. Nově je vjezd pro jízdní kola časově neomezený do celé oblasti pěší zóny, s výjimkou České ulice. Všude je přitom maximální povolená rychlost 20 km/h. 

Pochvalu si město vysloužilo i od iniciativ, které zastupují brněnské uživatele jízdních kol. „Vyřešený vjezd do centra významně usnadní život spousty lidí,“ říká Michal Šindelář, jeden z mluvčích sdružení Brno na kole. Jak ale vzápětí dodává, město s otevřením příliš otálelo, navíc je třeba více zapracovat na větším zapojení cyklistické dopravy do městského provozu. „Chybí tu propojení centra a městských částí, město by mělo intenzivně budovat městské cyklotrasy, měnit uliční profil a podporovat tak primárně nemotorovou dopravu,“ přeje si za lidi žijící v Brně Michal Šindelář.

Z dopravního hlediska je pohyb cyklistů v pěších zónách běžný, takové řešení umožňují i dopravní technické předpisy v tuzemsku. Cyklisty do pěších zón bez zvláštních dodatečných omezení vpustila celá řada měst u nás i v zahraničí. Příkladem mohou být města jako Drážďany, Brémy či Vídeň, u nás potom například Praha, Plzeň či Jihlava. „Jde o nízkonákladové opatření, které nevyžaduje žádné zvláštní investice, soužití cyklistů a pěších navíc přes počáteční obavy většinou funguje,“ komentuje to Jaroslav Martinek z Asociace měst pro cyklisty. Pouze v případě vyšších intenzit je podle něj třeba zvážit možné vymezení provozu cyklistů, případně omezit jejich provoz na dobu mimo dopravní špičku.

Cyklisté mohou na pěší zónu v řadě měst (Praha). Foto: Jitka Vrtalová

Případné dopravní nehody mezi cyklisty a chodci jsou vzácnými jevy a jejich následky bývají jen lehké. Pro míchání provozu pěších a cyklistů ve zklidněných městských centrech hovoří zkušenosti z tuzemska i zahraničí: „Vzájemná tolerance roste velmi rychle během několika měsíců po zprovoznění takového opatření,“ doplňuje Martinek.  Důležitou roli přitom hrají i kampaně pro vzájemnou ohleduplnost. Berlínská radnice například před několika lety vytvořila postavu Christophora, který je hlavní tváří kampaně pod názvem „Berlin nimmt Rücksicht“ (Berlín bere ohledy).

Brno navíc v centru s cyklisty počítá, nově sem budou moci zajíždět po celý den bez časového omezení. Podle náměstka primátora Martina Andera město připravuje i další kroky: „Připravujeme vytvoření bezpečného prostoru pro cyklisty na radiálách směrem do centra města, připravujeme projekt bikesharingu, který zpřístupní používání kola na krátké a střední vzdálenosti v centru tisícovkám lidí denně,“ vyjmenovává. Brno se podle něj zaměří i na další součásti městské dopravy, jako jsou chystané změny v parkovací politice v centru města, zlevnění předplatných jízdenek na MHD nebo budování odstavných parkovišť P+R, z nichž první vznikne ještě v letošním roce. „Jsem přesvědčen, že tento mix opatření může přispět k výrazné proměně dopravy v Brně,“ uzavírá Martin Ander.

 Zdroj: Tisková zpráva Asociace měst pro cyklisty

 

Podrobné informace:

 



Přečtěte si také

Brno sází na vodík

23. 09. 2021 | Vodíková energetika. Ještě před několika lety vzdálená budoucnost, dnes reálný způsob, jak získávat nízkouhlíkovou elektřinu a teplo. Brno chce skloubit potenciál univerzitního a vědeckého centra, silných městských společností a mezinárodních zkušeností – má tak být... číst dále
Brno sází na vodík

Nákladní kola zvládnou nahradit více než polovinu cest autem. Prokázal to pilotní provoz v Brně

15. 09. 2021 | Celkem 2800 kilometrů ujeli obyvatelé Brna na nákladních kolech během testovacího provozu veřejné půjčovny nákladních kol. Od února do července si lidé 122 krát zapůjčili jedno ze tří nákladních kol, které byly k dispozici. Nadace Partnerství, která provoz půjčovny do Brna... číst dále
Nákladní kola zvládnou nahradit více než polovinu cest autem. Prokázal to pilotní provoz v Brně

Brno – Dáme na vás, participační rozpočet

15. 11. 2020 | V těchto dnech probíhá v Brně hlasování participativního rozpočtu "Dáme na vás". Město má připraveno 33 milionů Kč. Mohou být přitom podpořeny projekty z různých oblastí života. Občané nejprve nominovali své projekty, které následně město posoudilo, zda jsou proveditelné.... číst dále
Brno – Dáme na vás, participační rozpočet

Brno a data

12. 01. 2020 | Zveřejňujeme odkat na webovou stránku: CYKLODOPRAVA V BRNĚ, Oddělení dat, analýz a evaluací | Magistrát města Brna. Současně zveřejňujeme i související článek: Brno se střelilo do vlastní nohy. Jeho aplikace potvrdila, že nemá rádo cyklisty A teď "Babo raď!!!" číst dále
Brno a data

Smart City Brno jako ekosystémová spolupráce

27. 12. 2019 | Dnešní novinka ukazuje, jak myšlenky Smart City a udržitelnost při řízení města navzájem dotýkají. Co je chytré, mělo by být i udržitelné a naopak. Příklady Smart City projektů jsou například městská aplikace a karta Brno iD, projekt RUGGEDISED nebo participativní rozpočet Dáme... číst dále
Smart City Brno jako ekosystémová spolupráce

Brno: Ulice Veveří se má změnit v městský bulvár, zajíždět sem autem budou moci jen místní

19. 11. 2017 | Přehrazením ulice Veveří chce město Brno zklidnit provoz v centru a vybudovat městský bulvár. Hovoří o tom studie se záměrem z dílny PK Ossendorf.  O záměru informoval článek Auta pryč z Veveří, velí Brno. Ulici... číst dále
Brno: Ulice Veveří se má změnit v městský bulvár, zajíždět sem autem budou moci jen místní

Výstava Města s dobrou adresou v Galerii Architektury Brno

28. 10. 2017 | Galerie Architektury Brno přiváží výstavu Města s dobrou adresou, jež má pomoci nastartovat v českých podmínkách veřejnou diskuzi o mobilitě a kvalitě života v našich městech a položit otázky:   Jaká je... číst dále
Výstava Města s dobrou adresou v Galerii Architektury Brno

Brno bude mít čerstvě městského architekta, inspiruje se v Kodani

24. 03. 2016 | Město Brno zřizuje nově kancelář architekta města. Členkou 11-členné poroty vybírající jeho ředitele/-ku je také Tina Saaby, která působí už od roku 2010 jako hlavní architektka města Kodaně. Při příležitosti její... číst dále
Brno bude mít čerstvě městského architekta, inspiruje se v Kodani

Stručné představení města Brno

Všechny novinky města Brno

Modul: Novinky