04. 10. 2019
Proč by se na změně veřejného a uličního prostoru spolupodílet jen politici, úředníci a vybraná projekční firma. Co kdyby se na změně spolupodílela celá místní komunita? V Česku určitě takové příklady najdeme, ale zatím zveřejňujeme jen z Londýna, kde londýnská čtvrť Marks Gate se stala vítězem ceny London Transport Awards 2018 pro cyklistickou a pěší dopravu
P.S. 65 % respondentů uvádí, že současnosti díky změnám realizovaným v této lokalitě jezdí na kole nebo chodí pěšky častěji
Marks Gate ve východním Londýně je čtvrtí, kde jsme realizovali jeden z mnoha našich projektů. Tento konkrétní dvouletý projekt byl zaměřen na design ulice, na kterém se podílela celá místní komunita, a také na změny chování obyvatel a úpravy infrastruktury. Cílem projektu bylo rozšířit v dané lokalitě možnosti pro pěší a cyklistickou dopravu, a současně vytvořit živé prostředí, orientované v první řadě na člověka.
Naše práce v Marks Gate zvítězila v loňském ročníku soutěže London Transport Awards v kategorii pro pěší a cyklistickou dopravu.
Základní informace
Sustrans na projektu spolupracoval s místní komunitou, radou městské části Barking and Dagenham (jejíž součástí je Marks Gate), organizací Transport for London a dalšími partnery.
Projekt v Marks Gate byl na území Londýna první svého druhu. Byl zahájen v roce 2015 s cílem vyřešit některé problémy v lokalitě: prostředí s dominancí osobní automobilové dopravy, nízký podíl cyklistů, špatné indikátory v oblasti fyzického a psychického zdraví, nedostatečná participace místní komunity.
Problémy
Marks Gate je mladá, kulturně rozmanitá rezidenční čtvrť, která se potýkala s mnoha problémy:
Jak jsme pomohli
Když jsme poprvé jako Sustrans přijeli do Marks Gate, jen jsme poslouchali. Byli jsme pověřeni radnicí, abychom motivovali zdejší veřejnost k pěší a cyklistické dopravě, my jsme ale chtěli nejprve pochopit problémy této lokality v širším měřítku, chtěli jsme, aby nám sami místní řekli, po jakých pozitivních změnách touží.
Náš celostní přístup přispěl k angažovanosti celé komunity. Zorganizovali jsme 145 akcí, které oslovily 7000 místních obyvatel. Ti se s námi podělili o svou představu výsledných změn.
Řešení
Místní lidé nás informovali o celé řadě konkrétních problémů a s pomocí našich odborníků spolurozhodovali o způsobech jejich řešení.
Co jsme udělali:
Na konci projektu jsme uspořádali pouliční party ve stylu DIY (Udělej si sám), která ukončila celý projekt a umožnila komunitě společně oslavit všechny změny.
Výsledky projektu
Marks Gate je nyní barevná čtvrť s osobitým charakterem a mnohem vyšším počtem cyklistů.
Výsledky průběžného průzkumu:
Co říkají lidé
Radní Sam Terry: „Sustrans nám pomohl vizuálně zlepšit celou oblast a, což je ještě důležitější, nabídl místním lidem šanci dělat něco společně.“
Jennifer Williamsová, místní obyvatelka: „Unikátní spojení dopravní bezpečnosti, participace místní komunity a cyklistických tréninků je základem úspěchu tohoto projektu.“
Louise Goldová, vedoucí projektů v Sustrans: „Spolupráce s lidmi v Marks Gate byla velmi inspirativní, stejně jako možnost vidět, jak jejich nápady ožívají a formují danou lokalitu v místo, jehož součástí lidé skutečně chtějí být. Věříme, že ostatní městské části a jejich zástupci budou tento příklad následovat, budou chtít s námi spolupracovat a pomáhat lidem vést aktivní a zdravý život.“
Co jsme se naučili
Behaviorální změny, úpravy na dopravní infrastruktuře a design ulice, na němž se podílí celá komunita – kombinace těchto faktorů je předmětem zájmu projektů, které jsou klíčové pro vytváření zdravého prostředí v ulicích měst, projektů, jejichž přínosem je život v komunitě, která se cítí bezpečně a která ví, že se může podílet na formování svého okolí.
Když se na výsledné koncepci ulice podílí kromě úředníků, inženýrů a dalších odborníků i místní komunita, vznikají praktická řešení některých moderních urbanistických problémů, jako je znečištěné ovzduší, dopravní zácpy, obezita nebo psychické problémy obyvatel.
https://www.sustrans.org.uk/marksgate
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Zapojování veřejnosti (Role města, tag6),
Zahraniční města (Role města, tag8),
Design ulice (Dobrá praxe, tag25),
Kampaně (Občan, tag35)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.