Proč hovořit o podpoře fyzické aktivitě člověka?

08. 10. 2019

Pokud je člověk aktivní celý život, chodí pěšky, jezdí na kole, sportuje, pak nemůže rozumět tomu, proč ministerstvo zdravotnictví vydává pokyny (náměty) pro fyzickou aktivitu člověka. Pohled je ale potřeba otočit. Je možné, že většina populace nesportuje a i pěšky, či jezdí na kole jen sporadicky. To se pak projevuje na jejich zdraví.. Proto chceme propojit síly s českým ministerstvem zdravotnictví a společně upozorňovat na výhody aktivní mobility, neboli upozornit na skutečnost, že se dá začít v maličkostech. Na krátké vzdálenosti po městech raději zvolit chůzi, nebo jízdu na kole. Člověk může být překvapen, jak rychle může růst jeho fyzická kondice.

Pro inspiraci zatím uvádíme kroky Ministerstva zdravotnictví Spojeného království, které  zveřejnilo aktualizované pokyny pro fyzickou aktivitu člověka, včetně popisu přínosů. Aktualizované pokyny vycházejí z výsledků studií a jejich účelem je pomoci odborníkům, politikům, úředníkům a dalším aktérům v oblasti fyzické aktivity a jejích přínosů pro zdraví člověka.

Jakákoliv aktivita je lepší než žádná a víc je vždycky lepší

Jak dokazují výsledky studií, většina benefitů, které člověku přináší fyzická aktivita, se objevuje už v případě nejnižší míry fyzické aktivity, a proto je třeba motivovat každého k tomu, aby dělal, co může.

Být aktivnější, to je nejjednodušší a nejúčinnější cesta k delšímu, zdravějšímu a spokojenějšímu životu.

Pokyny pro fyzickou aktivitu 2019, Spojené království

Pokyny pro fyzickou aktivitu, které byly poprvé zveřejněny v roce 2011, vycházejí nyní v aktualizované podobě a se zaměřením na čtyři věkové skupiny. Nově byly zařazeny pokyny pro aktivitu během těhotenství a po porodu, a dále pro dospělé osoby s postižením.

 I v těchto aktualizovaných pokynech přetrvává doporučení, podle něhož by dospělá osoba měla dosáhnout 150 minut (2,5 hodiny) středně náročné fyzické aktivity týdně. V pokynech jsou zdůrazněny zdravotní benefity především pro skupiny žen během a po porodu, pro starší dospělé osoby a pro dospělé s postižením.

Dále je kladen důraz na důležitost silové, protahovací a balanční aktivity pro starší dospělé osoby. Vykonávání těchto aktivit pravidelně dvakrát týdně pomůže udržet tělesné funkce v kondici, snížit riziko pádu a oddálit ochabování svalové hmoty.

Nejjednodušší, nejlevnější a nejdostupnější pohybovou aktivitou je chůze.

Zdroj: https://www.pathsforall.org.uk/news/news-post/new-physical-activity-guidelines


Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17)

Aktuality