21. 07. 2018
Řada měst a organizací včetně ECF podepsala dopis, kterým vyzývá Evropskou komisi k regulování eliminace mrtvých úhlů u nákladních aut, které by mělo být součástí plánovaného návrhu na modernizaci bezpečnostních předpisů pro schvalování typu vozidel. Dopis byl adresován předsedovi Evropské komise Jeanu Claudovi Junckerovi. Celý dopis je k dispozici zde.
Návrh byl zveřejněn 16. května společně s dalšími návrhy, které budou součástí balíčku „třetí mobility“ s důrazem na bezpečnost dopravy. Jedna část balíčku bude zahrnovat i aktualizaci bezpečnostních předpisů, které by měly platit pro nová motorová vozidla.
Města Aarhus, Bologna, Brusel, Kodaň, Londýn a Vídeň a organizace Eurocities, Evropská cyklistická federace, Evropská rada pro bezpečnost dopravy, Polis a Doprava a životní prostředí volají po „eliminaci mrtvých bodů před nákladními auty a výrazném snížení problému s mrtvým úhlem na straně spolujezdce“. Tyto požadavky by měly být součástí balíčku bezpečnosti dopravy.
Je škoda, že zástupci českých organizací se k tomu dopisu dopisu dostaly až tak pozdě, jistě by se k němu svým podpisem přidaly.
Snižování počtu úmrtí při dopravních nehodách se v posledních letech zastavilo, aktuální čísla zveřejněná komisí znovu ukazují jen 2% snížení a zdá se dost nepravděpodobné, že by se Evropské komisi podařilo dosáhnout stanoveného cíle, totiž do roku 2020 snížit počet obětí dopravních nehod na polovinu z roku 2010, tedy z 31 500 na 15 750 – současné číslo je 25 300 obětí.
ECF se domnívá, že nové technologie jako autonomní nouzové brždění a inteligentní asistence rychlosti (ISA) ve všech vozidlech, stejně jako lepší přímé vidění pro řidiče nákladních a těžkých nákladních aut pomůže nadále snižovat počty usmrcených a vážně zraněných osob na evropských silnicích, a současně vytvořit klidnější a příjemnější prostor pro cyklisty a chodce.
Zavedení normy pro přímé vidění z kabiny nákladního auta v rámci návrhu EK by pomohlo překonat riziko, které tato auta představují hlavně pro chodce a cyklisty. Jde především o nákladní vozy, které jezdí v městských oblastech např. na stavby.
Autor: Ceri Woolsgrove
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.