26. 04. 2020
30. 4. 2020 pořádá spolek Partnerství pro městskou mobilitu webinář na téma Tři kroky pro změnu ulice nebo náměstí. Mimo jiné bude reagovat na diskusi na sociálních sítích. Šlo o reakci na příspěvek, který se také týkal proměny ulice, v ukázce bylo následující video.
Nejde o to vést s diskutujícímu polemiku. Ba naopak. Provedli krátkou analýzu toho, kde je problém v České republice a nabídli i řešení, které je obsahem webináře.
Právě tato diskuse potvrdila, jak je těžké v podmínkách České republiky uplatňovat změny v uličním a veřejném prostoru. Východoněmecká města se poučila z chyb bývalé NSR, u nás se vedou jen teoretické diskuse. Chybí osvěta, chybí vůle po změnách, chybí politici, kteří by stáli za změnami, chybí projektanti. Cílem není "plakat", ale pokusit se o změnu. Proto pořádáme webinář a věříme, že se nám podaří načrtnout, jak se dostat ze začarovaného kruhu.
Výtah z diskuse:
Uživatel 1 - Kapacita uličního parkování u činžáků šla na cca třetinu, propustnost ulice pro auta cca na polovinu. Tedy prvně řešit a vyřešit páteřní sběrné intravilánové tahy pro motorovou dopravu, následně parkování (třeba v kombinaci se sloučením dopravy, omezením atd.) a takto, jako třešinku na dortu přestavět komunikace. Kéž bychom se v CZ toho dočkali ve větším měřítku... a ve výše uvedené posloupnosti..
Uživatel 2 - Potřeba vlastnit pohodlné boty stoupla o 15%, potřeba vlastnit kolo stoupla o 20%, potřeba vlastnit auto klesla o 20%, poptávka po MHD na delší vzdálenosti stoupla o 15%, zeleň +15%, počet kaváren +15%, míst na hraní pro děti + 15%, čistota ovzduší +20%. Tedy vámi zmiňovaná posloupnost má sice logiku, ale rozhodně to není podmínka. Je třeba pracovat souběžně a ne čekat až si někde jinde někdo uprdne.
ps: ano, procenta jsem si vymyslel. Je ale fuk, jestli to je míň, nebo víc. Zkrátka, když v centru nezaparkuju, nebo parkování stojí balík, tak jdu pěšky nebo si pořídím kolo. A když nutně trvám na tom "mít auto", tak nebydlím v centru.
Uživatel 3 - Tohle taky není úplně cesta a už vůbec ne jednoduchá. Většina případů podobného zklidňování nezmiňuje jednu podstatnou věc, že někde v docházkové vzdálenosti, která klidně může být i delší, ale stále rozumně dostupná musí mít obyvatelé, ale i návštěvníci možnost zaparkovat, a to bohužel ve většině českých měst zcela schází.
Uživatel 1 reaguje na Uživatele 2 - zčásti souhlasím... toto je téma, které se naštěstí nemusí vymyslet, zkoumat. Krásným příkladem je provedené nebo probíhající provedení ve městech bývalého východního Německa. Zde již autoři jsou poučení z chyb a stavů v bývalé NSR a chyb se tolik nedopouštějí. Zklidnění, kombinace dopravy atd zní skvěle, ale již víme, ze to je v zásadě o myšlení a touze lidi (od čehož se v CZ vzdalujeme) a není možné si i s touto změnou idealizovat cíl. Nelze mít třeba v Lobau stejné poměry dopravy jako v obdobném městě v Nizozemí či jižní Francii. Výsledkem je nutná práce s lidmi a veřejným míněním a touhou a přeci jen osobně vidím CZ blíže bývalému východnímu Německu než třeba severu Belgie či Holandsku. Je to složitá problematika, chtěl jsem napsat, ze naštěstí máme možnost se poučit, ale... porovnávám a nejsem optimista. V základu je to o lidech a nemyslím, ze v CZ je vhodně prostředí od obecného myšlení po schopnosti a nadhled, hloubku oprávněných od investorů, přes úředníky po projektanty... kéž by nastala změna
Uživatel 3 - Plně souhlasím, ale dovolím si vynechat projektanty, významnou část z nich znám a Ti rozhodně jsou nakloněni podobným řešením, ale např. z hlediska šířek jízdních pruhů, ale i jiných prvků šířkového uspořádání nemohou jít mimo schválené technické podmínky a normy.
Uživatel 1 reaguje na Uživatele 3 - mohou a nemohou... to je také složitější. Ani nemyslím, ze závazně nařizuje norma (i v ČSN 736110 je mimo dané šířkové uspořádání i možnost dle intenzit a skutečných potřeb v přepočtu... a to je kamen úrazu odkazující možnosti na můj první příspěvek). A projektanti? Jsou zde i velice dobří dopraváci, určitě ano, ale je jich dle mého menšina, poskrovnu. Mnohem více je těch, kteří dobře vypadají, umí prodat návrh, ale zejména v porovnání s projektovou přípravou v Německu jsou to zkostnatělé návrhy, koncepce překonána, nedostatečná (i často z tlaku investora, uznávám) absence hloubky řešení... to v tomto oboru zejména v posledních letech pozoruji více a více. Znám vcelku dost mladých, třeba po 5-10 ti letech v praxi nadějných a pružných inženýrů, ale taková praxe nestačí na sólo dráhu. A ve větší projekci jde o peníze a rychlost, která mladé obrousí... to je velký a zdaleka ne jediný problém... bohužel...
Uživatel 3 reaguje na Uživatele 1 - V podstatě se shodneme, ale ten problém je ještě širší, jak asi správně tušíte. Mimochodem ani v tom D to není tak skvělé jak píšete zdaleka všude. Obecně ve většině evropských států je to dost podobné jako u nás, tedy region od regionu dost různé.
Uživatel 1 reaguje na Uživatele 3 - v tom jak nyní píšete se shodneme zcela... i v Německu z vlastní praxe mohu jen potvrdit. Ale tam je problém, alespoň tak vnímám ze zakázek, spíše v myšlení či pohledu úředního investora, tam odlišnosti jsou. Ale také vidím, ze ,dobry’ pohled, provedení a povedený návrh se stavbou se šíři jak lavina... a kvalita z pohledu návrhu a systému projekce, přípravy a stavby včetně financování je zcela jinde. V tom je problém - porovnání stavu a směřování cele té mašinerie ( Jak jinde než v CZ nebo D bohužel nemohu srovnat... což i mě v pohledu a názoru také omezuje)
Uživatel 3 reaguje na Uživatele 1 - To lavinové šíření je logické, pamatuji, když jsme koncem 90 let s bývalým kolegou prosazovali první ochranný ostrůvek na přechodu pro chodce, i když to tehdejší předpisy neumožňovaly, ale postupně se nám podařilo přesvědčit všechny s výjimkou tehdejších zástupců ŘSD Olomouc a jejich finální argument byl, "ono by to bylo moc hezký a chtěli by to všude". To se časem i stalo, ale holt ono to nejde tak rychle, jak bychom si přáli.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.