13. 01. 2021
Dva dny zbývají na zveřejnění plánů dopravní obslužnosti. Nově budou mít tuto povinnost také města, a to podle podle zákona č. 194/2010 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Schválený zákon č. 367/2019 Sb. novelizuje zákon č. 194/2010 Sb., ve kterém je se doslova uvádí, že „První plán dopravní obslužnosti území podle zákona č. 194/2010 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, pořídí objednatel, je-li jím obec, nejpozději do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.“ Zmiňovaný rok od účinnosti zákona uplyne právě 15. ledna 2021. Vychází se současně z toho, že podle nového znění § 5, odst. 1 zákona č. 194/2010 Sb. „Plán dopravní obslužnosti území pořizuje … obec, která zajišťuje nebo hodlá zajišťovat dopravní obslužnost …“, dále současně platí podle § 5, odst. 3 zákona 194/2010 Sb. to, že „Návrh plánu dopravní obslužnosti území pořizovatel projedná s … c) krajem, v jehož územním obvodu se nachází, je-li pořizovatelem obec …“.
V českých podmínkách je veřejná hromadná doprava hlavní alternativou k individuální automobilové dopravy ve městě. Její význam narůstá úměrně s velikostí města nabízející větší možnosti dosažení příznivé dělby přepravní práce. S klesající velikostí města se snižují rozpočtové možnosti a zároveň se snižuje síla přepravních proudů. U velikostní kategorie měst 15–30 tis. obyvatel se již veřejná doprava zaměřuje na zajištění zejména první úrovně služeb (základní obslužnost), a z tohoto důvodu, musí být obsluha řešena užším propojením objednávky linkové dopravy do příměstské oblasti s potřebami obsluhy samotného města. Důležitá je pak pro zajištění kvalitního integrovaného dopravního systému vzájemná spolupráce měst s krajským objednatelem veřejné dopravy.
Veřejná hromadná doprava ve městech se neobejde bez veřejné objednávky (požadavek na rozsah VHD města vůči státu). Financování provozu VHD je prováděno jednak prostřednictvím vyrovnávacích plateb, které jsou hrazeny z rozpočtů měst na základě smlouvy, pomocí které je veřejná služba objednávána, a jednak prostřednictvím vybraného jízdného. Vzhledem k tomu, že větší část financování pokrývají vyrovnávací platby, bývá financování veřejné hromadné dopravy jednou z největších položek v městském rozpočtu. Z toho důvodu je důležité stanovit pro jednotlivé velikostní kategorie měst kvalitativní a kvantitativní standardy dopravní obslužnosti, a to jak pro dopravní obslužnost města samotného, tak pro zajištění vazeb města a suburbánního zázemí.
V současné praxi lze rozlišit čtyři úrovně dopravní obslužnosti veřejnou hromadnou dopravou:
Foto: Pixabay
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením
Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. a s uvedením zdroje.